• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3394 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان

عليرضا عنايتي، سفير ايران در كويت در گفت‌وگو با «اعتماد»:

كويت به دنبال گفت‌و‌گوي ايران و شوراي همكاري خليج‌فارس‌است

اقدام امير كويت در تسهيل سفر وزير بهداشت ايران به عربستان سعودي موثر بود

محمدابراهيم ترقي‌نژاد/ «ما براي گفت‌وگو و تفاهم با ايران آمادگي داريم زيرا كشورهاي عضو شوراي همكاري بر اين باورند كه همواره زمينه‌هاي همكاري با كشور همسايه ايران وجود دارد و اميدواريم كه اين گفت‌وگو و مذاكره را براي برقراري هرچه بيشتر امنيت و ثبات در منطقه آغاز كنيم. » اين سخني است كه بيش از يك ماه پيش از سوي «صباح الخالد احمد الصباح» وزير امور خارجه كويت در نشست خبري با همتاي آلماني‌اش بيان شد و از آمادگي اين كشور براي زمينه‌سازي گفت‌وگوي ايران و شوراي همكاري خليج فارس خبر داد. طرح مجدد موضوع گفت‌وگوي ميان ايران و شوراي همكاري خليج فارس، چندي پيش‌تر هم از سوي مقام‌هاي قطري و عماني بيان شده بود و البته ظريف در اين موضع گفته بود: «ما براي گفت‌وگو با همسايگان همواره آمادگي داريم و هيچ مانعي براي آن وجود ندارد.» با اين حال نه تنها گفت‌وگويي در اين باره در اين مدت صورت نگرفت بلكه حتي برخي اعضاي شوراي همكاري خليج فارس مانند بحرين، امارات و عربستان مواضع سرسختانه‌تري هم عليه ايران گرفته‌اند. عليرضا عنايتي، سفير جمهوري اسلامي ايران در كويت در گفت‌وگويي تفصيلي با «اعتماد» با اشاره به سياست‌هاي اصولي ايران در برابر همسايگان و به ويژه كشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌گويد ايران در اصول كلي سياست خارجي خود همواره به توسعه و تعميق همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي و همچنين حركت در مجموعه فرامنطقه‌اي براي تحقق صلح و ثبات و استقرار آن در منطقه تاكيد داشته است و به همين خاطر اين انتظار را داريم كه كشورهاي منطقه نيز بر اساس راهبرد توسعه و تعميق مناسبات با همسايگان، با ايران كار را شروع بكنند زيرا در اين چارچوب، هم منافع ملت‌ها و هم منافع دولت‌ها و منافع منطقه تامين مي‌شود. مشروح گفت‌وگوي «اعتماد» با عليرضا عنايتي را در ادامه مي‌خوانيد.

 

در سال‌هاي گذشته شاهد تنش‌هايي در روابط دوجانبه ايران و كويت بوده‌ايم اما به نظر مي‌رسد هم‌اكنون اين تنش‌ها كاهش يافته است. چه مسائلي موجب كاهش اين تنش‌ها و بهبود روابط دوجانبه ايران و كويت شده است؟

نكته نخستي كه بايد به آن اشاره كنم، اين است كه جمهوري اسلامي ايران در اصول كلي سياست خارجي خود همواره به توسعه و تعميق همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي و همچنين حركت در مجموعه فرامنطقه‌اي براي تحقق صلح و ثبات و استقرار آن در منطقه تاكيد داشته و در اين راستا، تهران همواره تاكيد ويژه‌اي براي گسترش مناسبات خويش با همسايگان خود داشته است. گسترش روابط در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، تجاري، سياسي، امنيتي، كنسولي، فرهنگي، اجتماعي و... همواره مورد تاكيد جمهوري اسلامي ايران بوده و اين تاكيد در رابطه با همسايگان جنوبي هم به خوبي مورد توجه است. به همين دليل هم توسعه و گسترش اين مناسبات با كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس همواره در دستوركار نظام جمهوري اسلامي ايران بوده است. ايران معتقد است كه همسايگان جايگاه ويژه و روشني در سياست خارجي‌اش دارند اما ممكن است بعضي شرايط فرامنطقه‌اي و برخي سوءتفاهم‌ها اخلال‌هايي را در اين روابط ايجاد كنند ولي ما بايد بدون توجه به اين امور عارضي همچنان در توسعه و تعميق اين مناسبات بينديشيم و بكوشيم. جناب آقاي روحاني، رياست محترم جمهور نيز در اولين سخنان پس از انتخابات سال ۹۲ بيان كردند كه همسايگان ايران اولويت نخست جمهوري اسلامي و دولت ايشان هستند و در اين راستا، توسعه مناسبات با اين كشور‌ها در دستوركار دولت تدبير و اميد قرار دارد. به هر صورت، ما به عنوان يك اصل ثابت در سياست خارجي جمهوري اسلامي، توسعه و گسترش مناسبات را با همسايگان يك امر محتوم و واقعي مي‌دانيم و به همين خاطر، بايد براساس اين راهبرد حركت بكنيم و واقعا اين انتظار را هم داريم كه كشورهاي منطقه نيز بر اساس همين راهبرد يعني توسعه و تعميق مناسبات با همسايگان، با ايران كار را شروع بكنند زيرا در اين چارچوب، هم منافع ملت‌ها و هم منافع دولت‌ها و منافع منطقه تامين مي‌شود. ما بايد در تحقق اين راهبرد جدي باشيم و از نكات كوچكي كه ممكن است اخلال و تيرگي در روابط ايجاد كند، پرهيز داشته باشيم و بدانيم آنچه آينده منطقه ما را شكل خواهد داد، همكاري‌هاي جمعي در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي ، اجتماعي، امنيتي و... است.

هم‌اينك روابط تهران و كويت بر چه اساسي تنظيم شده است؟

تقريبا در دو دهه اخير، روابط‌ ايران با كويت، يك روابط رو به جلو و همراه با پيشرفت بوده است و دو كشور بر اساس اين مساله، چشم‌انداز آتي خويش را ترسيم كرده‌اند. نقطه روشن توسعه مناسبات ايران و كويت، زماني رقم ‌خورد كه امير كويت به ايران سفر كرد و بعد از آن، شاهد يك فضاي گسترده‌تري در مناسبات دوجانبه هستيم. در آن سفر، شش سند همكاري ميان دو كشور در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، گردشگري، انرژي، گمركي و... به امضا ‌رسيد و بعد از آن، مناسبات دو كشور با رفت و آمدهاي مكرر هيات‌هاي دو طرف در سطوح مختلف به حالت عملياتي خود رسيده است. به عبارت ديگر، سفر امير كويت به ايران، فقط نقطه‌اي نبود كه در ماتريكس روابط
دو كشور ظاهر شود بلكه آن سفر، صفحه جديدي را در اين مناسبات گستراند و بعد از اين شاهد بوديم كه كميته سياسي دو كشور براي اولين بار در تاريخ روابط ايران و كويت تشكيل مي‌شود كه در طرف كويتي، قائم مقام وزير امور خارجه و در طرف ايراني، معاون امور عربي وزير امور خارجه شركت داشتند. در اين مدت هم روابط دو كشور به صورت نهادي و سازماندهي‌شده هدايت مي‌شود. همچنين در دوره جديد، علاوه بر رفت و آمدهاي رسمي ميان مقامات دو كشور، شاهد سفرهاي مردمي و گروه‌هاي غيردولتي در چارچوب ديپلماسي عمومي بوده‌ايم. اينها نشانه‌هايي بود كه در دو سال اخير شاهد بروز آنها بوده‌ايم و اميدوارم روابط دو جانبه چه در سطح رسمي و دولتي و چه در سطح غيررسمي و مردمي ادامه و گسترش يابد.

همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي تهران و كويت هم‌اكنون در چه سطحي است؟

تا دو سال گذشته، حجم مبادلات تجاري ايران و كويت حدود ۲۰۰ ميليون دلار بوده است. اين ميزان در سال ۹۳ به ۴۰۰ ميليون دلار افزايش يافته است و معطوف به تسهيلاتي است كه دو كشور مي‌توانند در اختيار تجار و بازرگان قرار دهند. امضاي سند‌ها و يادداشت‌هاي همكاري نيز مي‌توانند كاركرد اجرايي داشته باشند و نقش موثري در اين باره دارند كه
از جمله آنها يادداشت همكاري‌هاي گمركي است. سفر آقاي دكتر طيب‌نيا، وزير محترم اقتصاد و دارايي به كويت در سال گذشته نيز معطوف به افزايش همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور بود و در آن سفر، دستگاه‌هاي زيادي مانند بانك، بيمه، كشتيراني، مناطق آزاد و صنايع ايشان را همراهي مي‌كردند. بنياد اين همكاري‌ها گذاشته شده است. قطعا
۴۰۰ ميليون دلار سقف مطلوب همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي دو كشور نيست.

آيا سقف همكاري‌هاي تجاري دو كشور مشخص شده است؟

سقف‌گذاري‌اي صورت نگرفته است. شايد سقف‌گذاري‌ها تداعي‌كننده يك امر دستوري و تجويزي باشد. بهتر است در اين خصوص از ظرفيت‌هاي اقتصادي و تجاري صحبت كنيم. اين ديدگاه كه دو كشور همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري‌شان را گسترش دهند، وجود دارد. بايد گفت سقف ۴۰۰ ميليون دلار و ۶۰۰ ميليون و ۸۰۰ ميليون دلار سقف مطلوب همكاري‌هاي ايران و كويت نيست. قطعا دو كشور به دليلي موقعيتي كه از آن برخوردار هستند و همچنين روابط سنتي‌شان، امكان توسعه همكاري تجاري و اقتصادي‌شان را تا پنج برابر وضعيت كنوني دارند ولي بايد دانست دست يافتن به اين مهم، در كوتاه‌مدت به دست نمي‌آيد بلكه بايد تلاش كرد. دستيابي به اين هدف بلندمدت است و كار را بايد در يك پروسه دقيق و سازماندهي شده به پيش برد. من مي‌توانم بگويم كه حجم تبادلات تجاري افزايش يافته است ولي اين ميزان مطلوب نيست و با توجه به امكانات و توانمندي‌هاي دو كشور اقتضاي بيشتري را مي‌طلبد.

چه برنامه‌هايي براي رشد همكاري‌هاي اقتصادي ايران و كويت وجود دارد؟

براي افزايش همكاري‌هاي اقتصادي ايران و كويت تلاش‌هاي خوبي صورت گرفته است. همان‌طور كه در صحبت‌هايم اشاره كردم، شش يادداشت همكاري ميان ايران و كويت به امضا رسيده است. اين اسناد خود گام موثري براي افزايش اين همكاري‌ها هستند و مي‌توانند زمينه‌ها را براي همكاري‌هاي دو كشور و افزايش حجم مبالادت فراهم سازند. مضافا آنكه ديدارهايي از سوي تجار و سرمايه‌گذاران كويتي به ايران صورت گرفته است. برخي از اين ديدار‌ها هم منتج به نتايجي شده است.

يكي از مسائلي كه در روابط ايران و كويت تا حدودي سايه انداخته است، مساله ميدان گازي آرش است كه از سوي هر دو طرف توسعه ميادين براي رفع اختلاف متوقف شده است. آخرين وضعيت اين پرونده را بيان كنيد.

اين يك پرونده بسيار قديمي است و در دستوركار كميسيون عالي ايران و كويت قرار دارد.

ماحصل اين گفت‌وگو‌ها به چه نتيجه‌اي رسيده است؟

گفت‌وگو‌ها در اين باره هنوز ادامه دارد.

گفته مي‌شود عربستان، دخالت‌هايي در اين باره دارد و مانع از به سرانجام رسيدن گفت‌وگو‌ها در خصوص ميدان گازي آرش مي‌شود. آيا مساله صحت دارد؟

ما خيلي به دنبال كنكاش اين مورد يا موارد ديگري نيستيم. بي‌ترديد عربستان سعودي يكي از كشورهاي بسيار مهم و تاثيرگذار در منطقه است ولي تبيين سياست خارجي كشوري در پرتو سياست خارجي يك كشور ديگر، خيلي دقيق و درست نيست. كويت مناسبات خود را دارد و در سال‌هاي گذشته و به ويژه پس از سفر امير كويت به تهران، اين مناسبات بهبود و گسترش يافته است. هم‌اكنون نيز شاهد هستيم كه اين كشور روابط خويش را براساس همكاري و جمع‌گرايي و مشاركت قرار داده و به تصميم خود براي توسعه و تعميق روابط با ايران باور دارد؛ همان‌طور كه جمهوري اسلامي ايران نيز به راهبرد خود براي بهبود و گسترش روابط با همسايگانش باور دارد. با اين حال، ما در گفت‌وگوهاي خودمان با مسوولان مختلف كويتي اين تمايل به همكاري و يافتن زمينه‌هاي همكاري در همه زمينه‌ها و در همه سطوح را لمس كرده‌ايم و معتقد هستيم كويت كشوري است كه به همكاري‌هاي منطقه‌اي و ارتباط و مشاركت آنها با يكديگر اعتقاد دارد و اين مساله جزو استراتژي آنهاست. ما هم اعتقاد داريم تصميم كويتي‌ها براي توسعه مناسبات خود با كشورهاي همسايه‌شان و از جمله جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند در تحقق صلح، ثبات، امنيت و آرامش كمك كند.

در ماه‌هاي اخير اتهاماتي نسبت به يكي از ديپلمات‌هاي ايراني در كويت از سوي برخي رسانه‌هاي كويتي مطرح شد. آيا اين سوءتفاهم از بين رفته است؟

اين بحث‌ها، بيشتر رسانه‌اي است و مبتني بر واقعيت نيست. مساله واقعي اين است كه پرونده‌اي در كويت به خاطر قاچاق سلاح باز شد و دادستاني در اين پرونده، نام ايران را به ميان آورد. پس از اين اتفاق، مسوولان جمهوري اسلامي ايران هر گونه ارتباط كشورمان را با اين پرونده قويا رد كردند. بقيه اين مطلب هر چه هست، بحث‌ها و حدس و گمان‌هاي رسانه‌اي است كه از نظر ما هيچ كدام از آنها صحت ندارد.

تهران و كويت چه برنامه‌اي براي مبارزه با تروريسم و جلوگيري از رشد خشونت و افراطي‌گري دارند؟

به لحاظ مفهومي هم ايران و هم كويت در خصوص خطر ويرانگر تروريسم براي منطقه و محيط فرامنطقه ديدگاه مشتركي دارند. ما معتقديم خطر اول و خطر اصلي براي خاورميانه تروريسم است كه در قالبي بسيار ويرانگر و با يك رويكرد نادرستي خود را به منطقه تحميل كرده است و به مانند اختاپوسي سعي مي‌كند تا همه‌چيز را ويران كند. اين تروريسم نه دين، نه وطن و نه مرز مي‌شناسد. اين تروريسم چه در سوريه و چه در عراق و چه در كويت و عربستان و چه در ايران باشد، ويرانگر است و ما بايد به خطر آن واقف باشيم و تلاش‌هاي‌مان را براي مبارزه با آن به كار‌گيريم. متاسفانه از گذشته تا به امروز، كشورهايي كه مدعي مبارزه با تروريسم بودند و نداي مبارزه با آن را سر مي‌دهند، براي مبارزه با اين پديده شوم، ويرانگر و مسري جدي نيستند. كار به آنجا رسيده است كه تروريسم از يك جريان به يك سازمان و از يك سازمان به شبه دولت تبديل شده و تمامي منابع لازم را در اختيار مي‌گيرد. اگر فكر مبارزه با تروريسم يك فكر جمعي و همه‌جانبه‌نگر و همراه با مشاركت و جديت تمامي بازيگران موثر نباشد، به موفقيتي هم نمي‌رسد. كويت نيز با كمال تاسف از اين تروريسم ضربه خورد و در انفجار مسجد امام صادق(ع) در نهم ماه رمضان امسال خود را نشان داد كه جان حدود ۳۰ نفر از نمازگزاران را گرفت و مجروحان بسياري را باقي گذاشت. توجه مبارزه با تروريسم از سوي كويتي‌ها جدي است و نهادهاي بين المللي، كويت را براي مبارزه با تروريسم تحسين كرده‌اند زيرا توانسته گام‌هاي خوبي بردارد. ما اميدواريم چه از نظر مفهومي و چه از نظر عملياتي، كشورهاي همسايه بتوانند گام‌هاي جدي‌تري در اين باره با يكديگر بردارند.

آيا در آينده شاهد همكاري‌هاي
دو كشور در اين باره خواهيم بود؟

رايزني‌ها و گفت‌وگوهاي ما نه تنها با كويت بلكه با ديگر كشورهاي همسايه جريان دارد. ما مي‌گوييم تروريسم خطر اول منطقه است و لازم است تا همه براي مبارزه با آن همكاري داشته باشيم.

وضعيت همكاري‌هاي ايران و كويت در خصوص ديگر مسائل منطقه‌اي به چه شكلي است؟

در مسائل منطقه‌اي، ما در برخي مسائل با كويتي‌ها اشتراك ديدگاه داريم مانند تروريسم و لزوم مبارزه با آن. در برخي مسائل، اين ديدگاه به يكديگر نزديك است مانند مساله عراق و در ديگر موارد منطقه‌اي با يكديگر رايزني و گفت‌وگو داريم و ممكن است با يكديگر متفاوت باشد. به طور اصولي، ديدگاه جمهوري اسلامي بر اساس گفت‌وگو شكل گرفته است. به عبارت ديگر، جمهوري اسلامي ايران راهبرد خويش مبني بر توسعه و تعميق روابط با كشورهاي دنيا و به ويژه همسايگان را از طريق گفت‌وگو دنبال مي‌كند. ايران فكر مي‌كند گفت‌وگو در نقاط مشترك موجب نزديك‌تر شدن ديدگاه‌ها شده و گفت‌وگو در مسائل مورد اختلاف مي‌تواند منجر به روشن شدن ديدگاه‌ها و يافتن مخرج مشتركي براي نزديكي اين ديدگاه‌ها و مسائل شود.

يكي از مسائل مهم كنوني خاورميانه، بحران سوريه است. هم‌اينك كويتي‌ها نسبت به اين بحران چه ديدگاهي دارند؟

احساس مي‌كنيم كويت از نظر دوجانبه و نه در قالب شوراي همكاري خليج فارس، ديدگاه نزديك‌تري به سوريه دارد و اين احساس در اظهارات مقامات كويتي به خوبي متبلور است. كويتي‌ها اعلام كرده‌اند سفارت سوريه مي‌تواند در كويت باز شود و اين كار صورت گرفت. هم‌اكنون سفارت سوريه در كويت بازگشايي شده و آنها در سطح كاردار فعاليت‌هاي‌شان را آغاز كرده‌اند و به ارايه خدمات كنسولي اتباع‌شان در كويت مي‌پردازند. از سوي ديگر، كويت خدمات و تسهيلات خوبي به اتباع سوري ارايه مي‌دهد و اين موجب شده تا سوري‌ها وضعيت خوبي داشته باشند. در مجموع، بايد بگويم ديدگاه كويت نسبت به سوريه از بعضي كشورهاي منطقه متمايز‌تر است.

ديدگاه كويتي‌ها نسبت به نقش‌آفريني ايران براي حل و فصل بحران‌هاي منطقه‌اي چيست؟ آيا آنها موافق ايفاي نقش از سوي تهران هستند؟

كويتي‌ها نسبت به نقش و موقعيت و امكانات جمهوري اسلامي ايران در منطقه به خوبي واقف هستند و اين نقش را موثر براي پيشبرد همكاري و مشاركت جمعي منطقه‌اي مي‌دانند. پس از توافق هسته‌اي هم كويتي‌ها از اولين كشورهايي بودند كه دستيابي به برجام را تبريك گفتند و در پيام‌هايي كه به مسوولان كشورمان مي‌دهند به ايفاي نقش مثبت ايران در معادلات منطقه‌اي به عنوان يك كشور مهم و موثر خاورميانه تاكيد مي‌كنند. با اين حال، جمهوري اسلامي ايران به هيچ‌وجه به عنوان قدرت هژمون در منطقه عمل نخواهد كرد و معتقديم منطقه نيازمند همكاري همه كشورهاي منطقه است.

در هفته‌هاي گذشته شاهد ابراز علاقه‌مندي مسوولان كويتي براي ايفاي نقش ميانجي‌گرايانه در جهت بهبود روابط ايران و كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس بوده‌ايم. چه مسائلي منجر به اتخاذ چنين رويكردي از سوي كويتي‌ها شده است؟

لزوم همكاري‌هاي منطقه‌اي چه از دريچه مناسبات دوجانبه و چه از رهگذر همكاري‌هاي دسته‌جمعي منطقه‌اي و چه از منظر همكاري‌هاي بين‌المللي در قالب بند هشت قطعنامه ۵۹۸ همواره مورد تاكيد ايران بوده است. ما همواره بيان كرده‌ايم كه بايد فارغ از همكاري‌هاي دوجانبه، به گفت‌وگو‌ها و همكاري‌هاي منطقه‌اي فكر كرد. يعني مناسبات ما بايد از همكاري‌هاي دوجانبه فرا‌تر رود و به همكاري‌هاي منطقه‌اي افزايش و ارتقا يابد. اين مساله در مقاطع مختلف از سوي مقامات مختلف كشورهاي منطقه نيز به گوش رسيده است و به صورت مشخص، در دو ماه گذشته اين نكته از سوي امير قطر و هم از سوي مسوولان كويتي به عنوان ضرورتي اجتناب‌ناپذير مطرح شد. جمهوري اسلامي ايران به طور قطع و يقين از اين رويكرد همكاري‌گرايانه حمايت مي‌كند و معتقد است اين‌‌ همان رويكردي است كه بايد در منطقه حاكم باشد. ما صدا و ديدگاه خودمان را در كنار صدا و ديدگاه برادرمان در شوراي همكاري خليج فارس قرار مي‌دهيم و بر اين مساله تاكيد مي‌كنيم كه بايد با جديت تمام همكاري منطقه‌اي داشته باشيم.

آيا در اين باره گفت‌وگويي ميان مسوولان كويتي با مقامات كشورمان يا مسوولان كويتي با ديگر مقامات عضو شوراي همكاري خليج فارس صورت گرفته است؟

اين تفكر به صورت عموم، وجود دارد. اين ديدگاه براي اجرايي شدن نيازمند اقداماتي است و آنچه من مي‌دانم آنها در حال پروراندن اين ايده هستند.

آيا در اين مدت، كويت در خصوص ديگر مسائل منطقه‌اي ميانجي‌گري براي ايران انجام داده است؟

من در خصوص كلمه ميانجي و ميانجيگري ممكن است با شما تفاوت نظر داشته باشم. با اين حال، ما همواره از مساعدت كشور‌ها براي تحقق اموري كه به نفع آرامش و ثبات و پيشبرد ديدگاه‌هاي همكاري‌گرايانه است، استقبال مي‌كنيم و مطلوب نظر ما اين است كه اين مساعدت‌ها شكل بگيرد. به صورت مشخص، كويت داراي اين ديدگاه‌هاي مساعدگرايانه است. در همين راستا، اقدام امير كويت در تسهيل سفر وزير بهداشت ايران به عربستان سعودي موثر بود و اين مساعدت موجب شد تا دكتر هاشمي سريع‌تر به عربستان بروند.

وضعيت روابط كنسولي ايران و كويت چگونه است؟

ما حدود ۴۸ هزار ايراني در كويت داريم كه البته اين رقم در گذشته بيشتر بوده است. ما به عنوان سفارت جمهوري اسلامي ايران در كويت تمامي تلاش‌هاي خود را انجام داده‌ايم تا هرگونه مساعدت لازم را در بخش كنسولي در امور مختلف در اختيار ايرانيان قرار دهيم.

مساله لغو صدور ويزا ميان ايران و كويت به كجا رسيد؟

جمهوري اسلامي ايران به صورت رسمي اعلام كرده است كه در يك اقدام متقابل اقدام به لغو رواديد كند. اين يك اقدام متقابل است و نه يك اقدام يكجانبه. از آنجايي كه كويت براي رفت و آمد اتباع ايراني نيازمند رواديد است، به همين خاطر، ايران هم موضوع رواديد براي اتباع كويتي را همچنان محفوظ نگه داشته است. با اين وجود، جمهوري اسلامي ايران براي اتباع كويتي به راحتي رواديد صادر مي‌كند و در اين راستا، در سال گذشته بالغ بر ۹۰ هزار رواديد صادر كرديم و اتباع كويتي به ايران آمدند. انتظار داريم در طرف مقابل هم تسهيلاتي براي صدور رواديد براي ايرانيان صادر شود.

هم‌اكنون چه تعداد از شهروندان ايراني در زندان‌هاي كويت هستند؟ اتهامات آنها چيست؟

براساس آخرين آمار، بالغ بر ۱۸۰ ايراني در زندان‌هاي كويت هستند. اكثر جرم آنها نيز به دليل عبور غيرمجاز و مواد مخدر است. با اين حال، ايرانيان مقيم كويت جزو اندك اين زندانيان را شامل مي‌شوند و اين نشان مي‌دهد كه ايرانيان ساكن كويت، افرادي بسيار قانونمدار و منظم هستند و البته دولت كويت نيز تعامل خوبي با ايرانيان دارد و خوب عمل كرده است.

چه اقداماتي براي آزادي اين تعداد زندانيان يا انتقال آنها به ايران وجود دارد؟

در اين راستا، يك موافقتنامه همكاري تبادل محكومين را با كويت امضا كرديم. البته اين موافقتنامه چهارجانبه است و مسائل قضايي، حقوقي، كيفري و استرداد مجرمين و تبادل محكومين را شامل مي‌شود. ما در يك سال اخير بر روي مساله تبادل محكومين تاكيد داشته‌ايم تا اجرايي شود. كويتي‌ها نيز گام خوبي برداشته‌اند و با انتقال يك سوم از اين زندانيان موافقت كرده‌اند. اقدامات اجرايي اين مساله در دستوركار است. البته كار به كندي پيش مي‌رود و آن‌گونه كه ما مي‌خواهيم نيست. اين كندي هم متوجه طرف ايراني نيست. طرف ايراني با سرعت و دقت تمام، آمادگي خودش را در تمام مراحل پيگيري‌ها اعلام كرده است. هم اكنون كار در مراحل اجرايي خود مانند تطبيق اسناد و عكس‌ها و... قرار دارد و ما انتظار داريم اين كار در زمان كوتاهي انجام شده و بحث انتقال يك سوم محكومين به كشور صورت بگيرد.

 

جمله‌هاي كليدي

جمهوري اسلامي ايران در اصول كلي سياست خارجي خود همواره به توسعه و تعميق همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي و همچنين حركت در مجموعه فرامنطقه‌اي براي تحقق صلح و ثبات و استقرار آن در منطقه تاكيد داشته است.

نقطه روشن توسعه مناسبات ايران و كويت، زماني رقم ‌خورد كه امير كويت به ايران سفر كرد و بعد از آن، شاهد فضاي گسترده‌تري در مناسبات دوجانبه هستيم .

سفر امير كويت به ايران، فقط نقطه‌اي نبود كه در ماتريكس روابط دو كشور ظاهر شود بلكه آن سفر، صفحه جديدي را در اين مناسبات گستراند.

كويت از نظر دوجانبه و نه در قالب شوراي همكاري خليج فارس، ديدگاه نزديك‌تري به سوريه دارد و اين احساس در اظهارات مقامات كويتي به خوبي متبلور است. كويتي‌ها اعلام كرده‌اند سفارت سوريه مي‌تواند در كويت باز شود و اين كار صورت گرفت. هم‌اكنون سفارت سوريه در كويت بازگشايي شده و آنها در سطح كاردار فعاليت‌هاي‌شان را آغاز كرده‌اند.

كويتي‌ها نسبت به نقش و موقعيت و امكانات جمهوري اسلامي ايران در منطقه به خوبي واقف هستند و اين نقش را موثر براي پيشبرد همكاري و مشاركت جمعي منطقه‌اي مي‌دانند.

جمهوري اسلامي ايران به هيچ‌وجه به عنوان قدرت هژمون در منطقه عمل نخواهد كرد و معتقديم منطقه نيازمند همكاري همه كشورهاي منطقه است.

مساله ميدان گازي آرش در دستوركار كميسيون عالي ايران و كويت قرار دارد و گفت‌وگو‌ها در اين باره هنوز ادامه دارد.

هم ايران و هم كويت در خصوص خطر ويرانگر تروريسم براي منطقه و محيط فرامنطقه ديدگاه مشتركي دارند. ما معتقديم خطر اول و خطر اصلي براي خاورميانه تروريسم است كه در قالبي بسيار ويرانگر و با يك رويكرد نادرستي خود را به منطقه تحميل كرده است و به مانند اختاپوسي سعي مي‌كند تا همه‌چيز را ويران كند.

اگر فكر مبارزه با تروريسم، يك فكر جمعي و همه‌جانبه‌نگر و همراه با مشاركت و جديت تمامي بازيگران موثر نباشد، به موفقيتي هم نمي‌رسد.

در مسائل منطقه‌اي، ما در برخي مسائل با كويتي‌ها اشتراك ديدگاه داريم مانند تروريسم و لزوم مبارزه با آن. در برخي از مسائل، اين ديدگاه به يكديگر نزديك است مانند مساله عراق و در ديگر موارد منطقه‌اي با يكديگر رايزني و گفت‌وگو داريم و ممكن است با يكديگر متفاوت باشد.

جمهوري اسلامي ايران راهبرد خويش مبني بر توسعه و تعميق روابط با كشورهاي دنيا و به ويژه همسايگان را از طريق گفت‌وگو دنبال مي‌كند. ايران فكر مي‌كند گفت‌وگو در نقاط مشترك موجب نزديك‌تر شدن ديدگاه‌ها شده و گفت‌وگو در مسائل مورد اختلاف مي‌تواند منجر به روشن شدن ديدگاه‌ها و يافتن مخرج مشتركي براي نزديكي اين ديدگاه‌ها و مسائل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون