• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3394 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان

برداشته شدن گامي ديگر در اجراي برجام

امروز سند طراحي رآكتور اراك با هشت امضا نهايي خواهد شد

 

 

گروه ديپلماسي| سه ساعت ديدار با همتاي امريكايي و سپس بازگشت به تهران تنها چند ساعت پس از ورود به وين. محمد جواد ظريف، رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان نزديك به پنج ساعت در وين با همتاهاي خود از 17 كشور منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در خصوص سوريه رايزني داشت و پس از آن راهي ديدار دوجانبه با جان كري شد تا در خصوص شيوه اجراي برجام و همچنين جزييات اداري سند بازطراحي اراك گفت‌وگوهايي داشته باشد. ظريف پس از اتمام اين ديدار و پيش از آنكه راهي فرودگاه وين براي بازگشت به تهران شود در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه اين ديدار براي اطمينان از اجرايي شدن نظرات مقام معظم رهبري درباره تعهدات امريكا در سايه برجام است، گفت: امريكا درخصوص برجام تعهداتي داده است كه در روز تصويب بايد انجام مي‌داد و تعهداتي نيز بين روز تصويب تا روز اجرا داده است كه آنها را نيز بايد انجام بدهد. دراين زمينه‌ها نياز بود توضيحات طرف امريكايي را بشنويم تا اطمينان حاصل كنيم نظرات مقام معظم رهبري اجرايي شده است. در اين ديدار علاوه بر اينكه بحث‌هاي تخصصي و جدي درباره نحوه برداشته شدن تحريم‌ها و برداشته شدن تحريم‌هاي امريكا داشتيم. در زمينه نحوه عملياتي شدن تعهدات درباره اراك هم گفت‌وگو كرديم. وزير خارجه امريكا يك بار ديگر تاكيد كرد كه طرف امريكايي طبق دستور العمل رييس‌جمهور اين كشور به وظايفش عمل مي‌كند و اگر لازم به توضيح بيشتر باشد نيز آن را مطرح خواهد كرد. جان كري در اين ديدار تاكيد كرد دستورالعمل‌هاي لازم را به نمايندگي‌هاي امريكا داده‌اند تا شركت‌ها را تشويق كنند كه نگران وضع قبل نباشند. با اين همه بايد ديد تا چه ميزان قول و قرارهايي كه طرف امريكايي داده است در جهت اجراي تعهدات شان خواهد بود.

قلب رآكتور اراك پس از مختومه شدن پي‌ام‌دي خارج خواهد شد

سيدعباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كه در دو سفر اخير ظريف به وين به همراه ساير اعضاي تيم مذاكره‌كننده آقاي وزير را همراهي كرده است نيز در مدت چندساعته اقامت در وين با هلگا اشميد، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در خصوص چگونگي اجراي برجام رايزني‌هاي چندساعته‌اي داشت. عراقچي روز گذشته در تماس تلفني با اخبار ساعت 11 شبكه يك سيما در خصوص آنچه در نشست چند ساعت وين به دست آمد، توضيحاتي داد. جزييات امضاي سند بازطراحي رآكتور اراك محور سوال‌هايي بود كه از عراقچي شد و وي با بيان اينكه سند بازطراحي رآكتور اراك تا فردا عصر (دوشنبه) به امضاي همه كشورهاي عضو 1+5 مي‌رسد، گفت: مذاكرات درباره سند اجرايي مربوط به رآكتور اراك كه يك سند رسمي است به اتمام رسيده و مورد موافقت ايران و 1+5 قرار گرفته است. مراحل اداري مربوط به امضاي اين سند توسط وزراي خارجه در هر هفت كشور و در اتحاديه اروپا طي شده است. اين سند در نهايت هشت امضا خواهد داشت و اين بدان معناست كه وزراي خارجه ايران و شش كشور به اضافه فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اين سند را امضا مي‌كنند. سند در حال گردش بين پايتخت‌هاست كه آن را امضا كنند. خبري كه من ديروز از خانم اشميد، معاون فدريكا موگريني گرفتم تقريبا همه به جز دو سه كشور امضا كرده‌اند كه آن هم در حال انجام است.

عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در پاسخ به اين سوال مجري كه كدام كشورها هنوز اين سند را امضا نكرده‌اند، گفت: اسامي خيلي مهم نيست اين يك كار صرفا اداري است. بايد برود امضا شود و برگردد؛ اولويت خاصي ندارد. اين گونه نيست كه كشوري مخالف باشد. براي اينكه تضمين‌هاي كافي كه مدنظر مقام معظم رهبري و همه ما بوده اتخاذ شود، درباره اراك خيلي محكم كاري كرديم. در همين راستا در ابتدا سندي بين ايران، چين و امريكا كه بيانگر اراده سه كشور براي بازطراحي اراك و انجام تغييرات لازم است، تهيه و منتشر شد و بعد اين سند رسمي هست كه طبق برجام بايد توسط همه وزراي خارجه ايران و 1+5 امضا شود و اين سند بسيار مهمي است و در اين سند، 1+5 اراده قوي خود را براي مدرن‌سازي اراك اعلام كردند. اما عمليات بازطراحي رآكتور اراك بعد از حل موضوع PMD در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام خواهد شد. يكي از الزامات مقام معظم رهبري در نامه ايشان اين بود كه انجام اقدامات عملي در اراك و درآوردن قلب رآكتور بايد بعد از بسته شدن موضوع PMD در شوراي حكام آغاز شود. اينها همه مقدماتي است كه داريم انجام مي‌دهيم و اين سندي كه فردا (دوشنبه) منتشر مي‌شود يك سند قطعي خواهد بود و امضا خواهد داشت، هم الزامات سياسي و هم الزامات حقوقي دارد و هم بين همه طرف‌ها و مشاركين تقسيم وظايف كرده است و سند بسيار تعيين‌كننده‌اي است. در پي اين سند ما به دنبال امضاي قراردادهاي عملياتي نيز خواهيم رفت. پس از اين مراحل همه مقدمات كه آماده شود منتظر مي‌مانيم تا آژانس هم گزارش نهايي خود را در مورد PMD ارايه دهد و شوراي حكام هم اين موضوع را مختومه اعلام كند و بعدا عمليات آغاز خواهد شد.

عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي درباره اسناد تبادل سوخت نيز افزود: مقدمات لازم را سازمان انرژي اتمي انجام داده و قراردادهاي لازم با طرف خارجي بسته شده است. هم قرارداد خريد كيك زرد و هم قرارداد فروش اورانيوم غني شده هر دو آماده است و مقدمات آن انجام شده، نحوه حمل و نقل و نحوه حل و فصل مسائل مالي همه اينها مشخص شده است. البته قسمت خريد ممكن است هر زمان انجام شود، ولي قسمت فروش و انتقال مواد به طرف خريدار بعد از حل و فصل موضوع PMD انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون