• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3395 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

واكنش اتحاديه جهاني كوراش به اتفاقات رقابت‌هاي جهاني خرم‌آباد

ميراسماعيلي پنج سال محروم شد

هفته گذشته بود كه در صفحات مجازي تصوير حمله برادر «قاسم‌ نوري‌زاده» كوراش‌كار تيم ملي به «معروف گايبولوف» نماينده ازبكستان در مسابقات جهاني كوراش -كه به ميزباني خرم آباد برگزار شد- دست به دست مي‌چرخيد؛ اتفاق عجيبي كه در آن برادر اين ورزشكار به يك‌باره وارد گود شد و تا جايي كه كوراش‌كار ازبكستان جا داشت او را زد و باعث حيرت همگان شد. اين حركت زننده آنقدر تعجب‌برانگيز بود كه هيچ‌كس دوست نداشت آن را باور كند و خب همگان منتظر واكنش اتحاديه جهاني نسبت به اين موضوع هم بودند، تا اينكه روز گذشته اتحاديه جهاني كوراش، آرش ميراسماعيلي، نايب‌رييس فدراسيون جودو، سرمربي تيم ملي كوراش و رييس كميته برگزاري رقابت‌ها را پنج سال محروم و مسووليت جهاني‌اش را لغو كرد. پر واضح بود كه اين حركت به پاي ميزباني كشورمان نوشته مي‌شود و نبايد از كنار آن به راحتي عبور كرد، چرا كه رييس فدراسيون جهاني از ازبكستان است.

يافته‌هاي كميته انضباطي

در حكم فدراسيون جهاني كوراش آمده كه «در پايان مسابقه مرحله نيمه‌نهايي مردان در دسته زير 66 كيلوگرم يك مرد كه گزارش شده برادر كوراش‌كار ايراني بوده و عضو منصوب شده كميته برگزاري رقابت‌ها (به رياست ميراسماعيلي) در تيم فني كه مسووليت اسكوربورد را برعهده داشته، به داخل گيلام رفت و در حضور تماشاگران و در پخش زنده تلويزيوني دو كوراش‌كار رقابت‌كننده را زده است. داوران مسابقه به درستي كوراش‌كار ازبك را پيروز مبارزه اعلام كردند. (او امتياز يونبوش كسب كرد و در پايان مسابقه با داكي مجازات شد). در خصوص موضوع برابري امتيازات و مجازات كه در مورد مسابقه مذكور رخ داد، قوانين رقابت‌هاي بين‌المللي كوراش حكم مي‌كند، كسي برنده مسابقه است كه امتياز فني آخر را گرفته باشد نه فردي كه امتياز خود را به خاطر اخطار كم‌كاري به حريف كسب كرده باشد. پس از آنكه داوران برنده را اعلام كردند، يك نماينده ارشد كميته برگزاري رقابت‌ها، آقاي آرش مير اسماعيلي ابتدا با تحت فشار قرار دادن داوران و ادعاي اينكه پيروزي بايد به رقابت كننده ايراني تعلق بگيرد، سعي داشت راي داوران را تغيير دهد. آقاي ميراسماعيلي سپس به سمت مسوولان ارشد كميته اجرايي اتحاديه جهاني كوراش رفت و تهديد كرد كه اگر پيروزي به رقابت كننده ايراني تعلق نگيرد، رقابت‌ها را متوقف و مانع از برگزاري ادامه مسابقات رقابت‌هاي قهرماني جهان مي‌شود. ميراسماعيلي پس از رد شدن مطالبات غيرقانوني و زشت خود، به سمت يكي ديگر از كوراش‌كاران ايراني كه در حال آماده كردن خود براي رقابت كردن در مسابقه بعدي در يك گيلام ديگر بود، رفت و از او خواست كه به نشانه اعتراض از شركت در آن مسابقه خودداري كند.»

اتهامات كميته انضباطي

در راستاي يافته‌هاي فوق‌الذكر، كميته انضباطي اتحاديه جهاني كوراش اتهامات زير را براي آقاي آرش ميراسماعيلي درنظر گرفته است: 1- سوءمديريت قابل توجه. 2- سوء رفتار شديد. 3- تلاش براي تهييج تماشاگران حاضر در ورزشگاه براي ايجاد آشوب كه به طور جدي مي‌توانست امنيت و سلامت رقابت كنندگان، مسوولان و ميهمانان دعوت شده به رقابت‌هاي قهرماني جهان را در هاله‌اي از ابهام قرار دهد. 4- تلاش براي بدنام كردن رشته كوراش. 5- تلاش براي خدشه وارد كردن به اعتبار، وجهه و يكپارچگي ورزش كوراش. كميته انضباطي اتحاديه جهاني كوراش همچنين اين موضوع را كاملا غيرقابل قبول مي‌داند كه آقاي ميراسماعيلي –كسي كه عهده‌دار سمت سرمربيگري تيم ملي كوراش ايران هم هست- قوانين ابتدايي رقابت‌هاي كوراش در مورد برابري امتيازات كه صريحا اعلام مي‌كند پيروزي با شخص كسب كننده امتياز است نه شخص جريمه شده، نداند يا (در اين مورد) نخواهد كه بداند.

حكم كميته انضباطي

با در نظر داشتن اتهامات سنگين و جدي كه عليه آقاي ميراسماعيلي وجود دارد، تصميم بر اين شد كه: 1- انتصاب آقاي آرش ميراسماعيلي به عنوان مشاور رييس اتحاديه جهاني كوراش لغو شود. 2- آقاي ميراسماعيلي براي پنج سال از هرگونه فعاليت‌ در حيطه اتحاديه جهاني كوراش (شامل مربيگري، داوري، مديريت، مشاوره، نمايندگي) و زيرمجموعه‌هاي آن در رده‌هاي ملي و بين‌المللي محروم مي‌شود. 3- تصميمات فوق‌الذكر قطعي بوده و سريعا لازم‌الاجرا هستند.

بيانيه ميراسماعيلي: از حق مردم سرزمينم نمي‌گذرم

در پي انتشار حكم كميته اخلاق و انضباطي فدراسيون جهاني كوراش مبني بر محروميت 5 ساله آرش ميراسماعيلي، دبير ستاد برگزاري مسابقات جهاني در ايران، وي با انتشار بيانيه‌اي، ضمن اعلام رسمي اعتراض خود بر پيگيري موضوع تا لغو حكم صادر شده و عذرخواهي نهادهاي مربوط تاكيد كرد.

متن بيانيه به شرح زير است:

در حالي كه برگزاري مسابقات جهاني در ايران (شهر خرم آباد) همچنان به لحاظ كيفيت و كميت مورد تاكيد و تصريح رسانه‌هاي خبري قرار دارد، در حالي كه بيش از 200 ورزشكار، مربي و… از 23 كشور جهان يكي از بزرگ‌ترين اجتماعات ورزشي تاريخ اين رشته را شكل دادند، در حالي‌كه كنگره و انتخابات فدراسيون جهاني با حضور نمايندگان 42 كشور دنيا با رعايت تمام استانداردها در كشورمان برگزار شد، انتشار خبر محروميت نمايندگان ورزش ايران باعث تعجب و شگفتي است. اين در حالي است كه طبعا آنچه به عنوان حواشي مسابقات در حكم كميته اخلاق و انضباطي فدراسيون جهاني آمده، تنها تكيه كردن بر اتفاقي است كه از اتفاق برگزار كنندگان ايراني مسابقات با تمام وجود در پي خاتمه دادن به آن بودند.

در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: پيرامون جزييات ماجراي فوق و اقدام غير‌منتظره كميته اخلاق فدراسيون جهاني به زودي در نشستي با حضور نمايندگان رسانه‌ها سخن خواهيم گفت، اما آنچه امروز و در وهله نخست بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه اين حكم نه فقط حكم محروميت يك فرد كه زير سوال بردن توانايي مديريت ورزشي ما آن‌هم در شرايطي است كه صدها جوان تلاشگر ايراني در كنار مديران ملي و محلي با بالاترين توان و از خودگذشتگي، دست به دست هم دادند و روزهايي تاريخي را براي ورزش كوراش رقم زده بودند. آن اعتراض هم نه فقط يك اعتراض به تصميم عجيب داوران كه اعتراض به زيرپاگذاشته شدن حق مسلم يك ورزشكار ايراني بود. آرش ميراسماعيلي در بخش پاياني بيانيه خود با اشاره به مجموعه سختي‌هايي كه ميزباني مسابقات جهاني براي اهالي خرم‌آباد پديد آورد، ضمن تشكر مجدد از مردم اين شهر، تصريح كرد: مطمئنا اگر همياري و همدلي همشهري‌هاي عزيز من نبود، رقم زدن چنين رويدادي، با چنين ابعادي ميسر نبود، اما به نظر مي‌رسد همين حضور باشكوه و تهديد شدن بسياري از كشورهايي كه خود را مالك و حاكم بلامنازع كوراش در دنيا مي‌دانستند، زمينه صدور چنين حكم عجيبي را پديد آورده است.

به همين دليل و با استناد به تعصب هميشگي‌ام نسبت به مردم و سرزمينم از تمام توان و اعتبار خود براي احقاق حق و نشان دادن حقيقت استفاده خواهم كرد و به همه نشان خواهيم داد كه ايران مي‌تواند و بايد نقش موثر خود را در كوراش جهاني ايفا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون