• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3401 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۳ آذر

حكومت 12 ساله كرشنرها بر آرژانتين پايان مي‌يابد

سرنگوني پرونيست‌ها، آغاز اصلاحات سخت

«دانيل سيولي» نامزد حزب حاكم دولت «جبهه براي پيروزي» نتيجه دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري آرژانتين را به «مائوريسيو ماكري» از حزب ائتلاف محافظه‌كار مخالف دولت «كامبيه موس» يعني تغيير بدهيم، واگذار كرد. وعده نجات اقتصاد بيمار و فرهنگ سياسي تفرقه اصلي‌ترين وعده‌هاي ماكري بودند. قدرت در آرژانتين در حالي در اختيار اين نجيب‌زاده آرژانتيني متولد ايتاليا قرار مي‌گيردكه اقتصاد آرژانتين از تورم بالا، ركود پايين و فساد رنج مي‌برد. دولت «مائوريسيو ماكري»، سومين دولت غير پرونيست در آرژانتين بعد از پايان سومين حكومت نظامي در سال 1983 خواهد بود. ماكري وعده داده است كه برنامه‌هاي رفاهي براي طبقات فقير را در كنار اصلاحات اقتصادي و تجاري دنبال كند تا در هنگام اصلاحات سخت اقتصادي صدمه‌اي به قشر ضعيف وارد نشود. همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري آرژانتين، منابع خبري محلي گزارش دادند كه بدهي خارجي اين كشور به بالاترين سطح خود از سال 2007 افزايش يافته است و به نظر مي‌رسد اين موضوع يكي از دلايل شكست دانيل سيولي، نامزد مورد حمايت كريستينا فرناندز كرشنر، رييس‌جمهور كنوني آرژانتين بود و اين در حالي است كه سيولي در دور اول نتيجه اميدبخشي را از آن خود كرده بود، شكست سنگين براي كرشنر و چپگرايي آرژانتيني؛ پرونيسم ارزيابي مي‌شود.
نتيجه آرا
نتيجه آراي مردم آرژانتين پس از دو دوره انتخابات رياست‌جمهوري از تصميم آنها براي پايان دادن به بيش از يك دهه حضور كرشنرها و همراهان وي در راس قدرت حكايت دارد. بر اساس آراي اعلام شده، مائوريسيو ماكري منتقد اصلي سياست‌هاي كريستينا فرناندز كرشنر همسر رييس‌جمهور فقيد آرژانتين و رييس‌جمهور كنوني اين كشور، بيش از حدود 51درصد آرا را به دست آورده و نامزد مورد حمايت كرشنرها يعني دانيل سيولي، چهل و هشت و نيم درصد آرا را كسب كرده است. هر چند شمارش مجموع آرا نشان مي‌دهد كه تفاوت راي ماكري با سيولي در حدود 700 هزار راي بوده، اما بر اساس قانون انتخابات آرژانتين، همين اختلاف آرا در نهايت سرنوشت آينده آرژانتين را تعيين كرده است.
كريستينا فرناندز كرشنر، رييس‌جمهور كنوني آرژانتين، قرار است دهم دسامبر پست خود را به ماكري واگذار كند. با اين واگذاري به دوران ۱۲ ساله كرشنرها پايان داده خواهد شد. پيش از او نستور كرشنر، همسرش، در فاصله سال‌هاي ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ سكان رياست‌جمهوري را در دست داشت. در سال ۲۰۰۷ كريستينا فرناندز كرشنر با پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري جانشين همسرش شد. اما پس از پايان دوره كريستينا فرناندز، وي قصد داشت هم حزبي خود يعني دانيل سيولي را به عنوان جانشين خود معرفي كند و همه‌جانبه نيز در كنار او قرار گرفت تا بتواند در دور اول انتخابات پيروز شود، سيولي در دور اول انتخابات اگرچه پيروز شد اما حايز 45درصد آرا براي رسيدن به پست رياست‌جمهوري نشد و براي نخستين بار در تاريخ سياسي آرژانتين انتخابات رياست‌جمهوري به دور دوم كشيده شد و در نهايت رقابت را به ماكري واگذار كرد.
رييس‌جمهور جديد آرژانتين كيست؟
مائوريسيو ماكري متولد هشت فوريه 1959 ميلادي است. او به عنوان يك مهندس عمران، سياستمدار و تاجري سرشناس در آرژانتين به حساب مي‌آيد. او پيش از اينكه وارد سياست شود در حوزه تجارت بسيار فعال بود و به عنوان پسر ثروتمند آرژانتين شناخته مي‌شد. او همچنين در دوره اوج باشگاه بوكا جونيورز رياست اين باشگاه معروف آرژانتيني را برعهده داشت. وي توانست در سال 2003 به شهرداري شهر بوينس آيرس برسد و يك بار نيز توانست به عنوان نماينده مردم اين شهر به پارلمان اين كشور راه يابد. او در سال 2011 نيز به عنوان يك نامزد بالقوه براي رياست‌جمهوري شناخته مي‌شد اما وارد اين عرصه نشد. او اما با شعار تغيير در سال 2015 توانست حمايت احزاب راست آرژانتين را به دست آورد و وارد انتخابات رياست‌جمهوري آرژانتين شود.
وي در نخستين نطق خود در شب شادماني اين پيروزي گفت: امروز يك روز تاريخي است و آغازي براي پايان يك دوره است. براي همين است كه نمي‌توانيم اين تغيير را بر پايه انتقام يا تسويه حساب بنيان بگذاريم. او همچنين در ميان هواداران خود وعده تحولي شگرف و فرصت‌هاي شغلي بيشتر را داد. او از كساني كه به او راي ندادند خواست تا از او پشتيباني كنند. ماكري با بيان اينكه ما روياي آرژانتيني عاري از فقر را در سر داريم اعلام كرد كه براي برآورده ساختن اين رويا برنامه دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون