• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3401 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۳ آذر

پيشنهاد ابراهيم شعبانلو، كارشناس حقوقي ورزش به وزارت امور خارجه

ضرورت تاسيس اداره ديپلماسي ورزشي

مشكل تيم‌هاي ورزشي ايران در دريافت رواديد كشورهاي مختلف بارها و بارها تكرار شده است. يك سال پيش تيم ملي كاراته به دليل نداشتن ويزاي آلمان، مسابقات قهرماني جهان را از دست داد. خرداد امسال هم تيم فوتبال هفت نفره به دليل همين مشكل نتوانست در جام جهاني و رقابت‌هاي سهميه پارالمپيك كه در انگليس برگزار مي‌شد، شركت كند. تيم‌هاي كشتي و دوچرخه‌سواري ايران نيز سال گذشته با دردسرهاي زياد رواديد هند را دريافت كردند و حتي برخي ركابزنان ايران به دليل تاخير در صدور ويزا، دقيقا در روز مسابقه به اين كشور رسيدند.
دو سال قبل تيم ملي واليبال ايران قرار بود به دعوت فدراسيون هلند به اين كشور سفر كند تا علاوه بر تشكيل يك اردوي تداركاتي، چند مسابقه دوستانه نيز برگزار كند اما با وجود اينكه دعوتنامه فدراسيون اين كشور را داشت با شرايط عجيب و غريبي مانند لزوم حضور والدين بازيكنان در سفارت هلند در تهران مواجه شد و در نهايت نيز قيد سفر به هلند را زد. نظير چنين اتفاقاتي در ورزش ايران بي‌شمار است اما يكي از تازه‌ترين و پر سروصداترين آنها، مشكل تيم ملي فوتسال زنان براي شركت در جام جهاني گواتمالا بود كه در نهايت با دستور مستقيم رييس‌جمهوري به وزارت خارجه حل شد.
با توجه به اينكه تيم‌هاي ورزشي ايران در طول سال بارها و بارها مجبورند براي شركت در رقابت‌هاي بين‌المللي به كشورهاي مختلف سفر كنند، 51 فدراسيون، وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك همواره به صورت مستقيم درگير روابط خارجي هستند. ابراهيم شعبانلو، كارشناس مسائل مديريت و حقوقي ورزش اما براي حل مشكل رواديد فدراسيون‌هاي ورزشي در پرونده اعزام تيم‌هاي مختلف به خارج از كشور پيشنهاد جالب توجهي دارد. شعبانلو مي‌گويد: «وقتي اين مشكلات را در كنار برخي ناهماهنگي‌هاي داخلي ميان نهادهاي ورزشي با وزارت خارجه بگذاريم، ضرورت تاسيس اداره ديپلماسي ورزشي در وزارت خارجه مشخص مي‌شود. اين ناهماهنگي‌ها باعث مي‌شود در بيشتر موارد تيم‌هاي ورزشي در سفر به كشورهاي خارجي مجبور باشند تمامي نيازهاي خود و حتي پرچم‌هايي كه قرار است در اختيار هواداران قرار بگيرد را از ايران تامين و به كشور مقصد حمل كنند و سفارتخانه‌هاي ايران در كشورهاي مختلف، نيز در اين راه همكاري خود را افزايش دهند.»
ابراهيم شعبانلو كه خود از نزديك با مشكل سفر تيم ملي كيك بوكسينگ ايران به اسپانيا درگير بوده است، تاكيد مي‌كند: «در اعزام اخير تيم كيك بوكسينگ به مسابقات قهرماني جهان اسپانيا، رواديد شش ملي‌پوش كشورمان صادر نشد. اين مشكل را از طريق دستگاه ديپلماسي پيگيري كرديم و با تلاش سخنگوي وزارت امور خارجه و مديران كنسولي ايران، سرانجام رواديد حضور در اين كشور براي 22 ورزشكار زن و مرد كشورمان صادر شد. به نظر من آقاي محمد‌جواد ظريف، وزير محترم امور خارجه بايد مقدماتي را فراهم كنند تا در جهت ياري و حمايت از ورزشكاران، اداره ديپلماسي ورزشي تاسيس شود.» اين كارشناس حقوقي ورزش در ادامه صحبت‌هايش به نكات مثبت و نتايج تاثيرگذار تشكيل اين اداره در وزارت امور خارجه اشاره و ادامه مي‌دهد: «تشكيل اداره كل مستقل ورزش و گردشگري در وزارت امور خارجه باعث مي‌شود كه بسياري از بلاتكليفي‌هاي فدراسيون‌هاي ورزشي با وزارت امور خارجه براي اعزام ورزشكاران به خارج از كشور برطرف شود. وزارت امور خارجه در دوران تصدي محمد‌جواد ظريف با به نتيجه رساندن پيروزمندانه پرونده هسته‌اي ايران، علاوه بر اثبات توانمندي ديپلماسي ايران در سطح بين‌المللي، به جايگاه ويژه‌اي در افكار عمومي ايران نيز دست يافته است. وزير خارجه نيز رابطه خوبي با اهالي ورزش دارد كه نمونه آن حضورش در مراسم روز ملي فرهنگ پهلواني و اهداي تنديس پهلواني به ايشان بود. رويكرد مثبت وزفير خارجه به ورزش و فعال‌تر شدن ديپلماسي ايران در دوران پسابرجام، مي‌تواند با تاسيس اداره ديپلماسي ورزشي در وزارت خارجه كمك بزرگي به توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي ورزش كشورمان كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون