• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3401 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۳ آذر

تمام داستان‌هاي كريدور سران

فرودگاه مهرآباد، كاخ سعدآباد، بيت «عاليه» پاستور، سالن اجلاس سران؛ اينها چهار مكاني هستند كه در 24 ساعت گذشته، نقطه كانوني خبر و عكس و دوربين بوده‌اند. تهران از هفته‌ها پيش در تدارك ضيافتي باشكوه براي ميهمانان سطح عالي خود به تكاپو افتاد و بالاخره روز موعودش آمد؛ هواپيماهاي اختصاصي رييس‌جمهوران و نخست‌وزيران 9 كشور جهان در آشيانه مهرآباد آرام گرفتند، مسافرانش روي ردكارپت ايراني قدم زدند و سپس نوبت به ديدار با مقام‌هاي عالي ايراني ‌رسيد، دست آخر هم عكس يادگاري و شركت در يك اجلاس كش‌دار درباره «گاز» كه فصل مشترك 17+1 به‌شمار مي‌آيد. نخستين مسافر اين ضيافت، «محمداف» نام داشت كه از ساحل شرقي درياي خزر به تهران مي‌آمد و آخرينش، مهم‌ترين‌شان بود؛ ولاديمير پوتين، مردي كه نامش به تنهايي يك لكچر كامل درباره اهميت جايگاهش در دنياي امروزي ماست. تمام گزارش‌ها و تحليل‌ها درباره نشست سران GECF، را در صفحه‌هاي ديگر روزنامه مي‌خوانيد اما اينجا، چيزهايي را مي‌خوانيد و مي‌بينيد كه در لابه‌لاي گزارش‌هاي رسمي ما ممكن است ناديده بماند؛ جستارهايي از ماجراجويي دوربين‌ها در روز رسمي مقام‌هاي عالي.
   در اين 24 ساعت، همه جور استقبالي ديديم؛ از استقبال‌هاي رسمي كه رييس كميسيون مشترك ايران با كشور موردنظر به فرودگاه مي‌رفت تا استقبال با لباس‌هاي تركمني از رييس‌جمهور تركمنستان و دست آخر هم آن اسب‌هاي مشهور كه به لژيون استقبال رسمي ايران افزوده شده‌اند. مي‌شود گفت، استقبال‌هاي ايران از ميهمانانش، از اندك بخش‌هاي بي‌نقص اجلاس سران بود كه پروتكل‌ها در آن به خوبي رعايت شد و با درآميختن در ظرافت‌هاي ايراني، جذاب به نظر مي‌آمد؛ يك شروع خوب!
   ‌ يكي از نخستين كنجكاوي‌ها در فرودگاه اين بود كه هر رييس‌جمهوري با خودش چه آورده است. در هيات همراهان فواد معصوم، كاور لباس و چمدان‌هاي فرودگاهي جلب‌نظر مي‌كرد اما روس‌ها زيرك‌تر از آنند كه بشود فهميد در حال حمل چه چيزي هستند.
  ‌ اين 24 ساعت را تمام دولت درگير رفت‌وآمد هيات‌هاي خارجي بود و كمتر وزيري را در محل كار خودش مي‌شد يافت. در فشردگي ديدارها و رايزني‌ها و امضاي قراردادهاي دوجانبه، اجتماع وزيران خود به خود شباهت زيادي به نشست هيات دولت پيدا كرده بود اما ژنرال‌هاي روحاني كه به نظر مي‌رسد از كار زياد خيلي هم فرسوده نشده‌اند، هر وقت مجالش را مي‌يافتند، دسته‌جمعي در حال سوژه كردن يك موضوع بودند؛ چنين به نظر مي‌آيد زنگنه در كانون اين ماجر است.

  يا دير مي‌رسد يا نمي‌رسد يا به كل نمي‌آيد؛ اين چيزي است كه از لاوروف در مذاكره‌هاي هسته‌اي به ياد داريم اما بي‌ترديد وقتي قرار باشد جايي ولاديمير پوتين حاضر باشد، لاوروف پيش از همه آنجاست. ديدن انتظار كشيدن لاوروف از آن تصويرهاي خاص فرودگاه مهرآباد بود؛ مرد نيامدن‌ها در انتظار رييسش كه تاخير يكي از ويژگي‌هاي بارز اوست.
  سهم زنان از ضيافت تهران، چندان دندان‌گير نبود؛  ميهمانان تهران يا همسران‌شان را با خود نياورده بودند يا اگر آورده بودند، در جايي دور از چشم خبرنگاران و عكاسان پنهان ساختند. تنها استثناي اين قاعده، همسر نيكولاس مادورو، رهبر ونزوئلا بود كه در همه جا، شوهرش را اسكورت مي‌كرد و روحاني هم ترجيح داد، عكس او و رهبر ونزوئلا با حضور همسر مادورو سه‌نفره شود.
  ماشين افسانه‌اي ولاديمير پوتين را مرسدس بنز ساخته و نامش را گذاشته؛ «گارد S600! مي‌گويند موشك بالستيك كه روس‌ها خيلي به آن علاقه‌مندند هم نمي‌تواند به اين ماشين آسيب برساند و در برابر هر جنگ‌افزاري كه فكرش را مي‌كنيد، ايمن است. داده‌هاي فني و اصلي اين ماشين، محرمانه است اما برخي داده‌هايي كه كارخانه سازنده، درباره گارد محافظت پوتين منتشر كرده، از ضخامت 5 سانتي‌متري درب‌ها و پوشش بيوكربنات شيشه‌ها مي‌گويد. اين ماشين منحصر به فرد كه با روش توليد دستي ساخته شده، 12 سيلندر دارد و داراي گيربكس 7 دنده است و با آن مي‌توان با سرعت 264 كيلومتر در ساعت رانندگي كرد. گارد S600 را مي‌توان، همزاد اصلي پوتين دانست، ماشيني كه با او به همه جا سفر مي‌كند و ماموريت بي‌همانندي دارد؛ پاسداري از جان مردي كه در اين دنيا، دشمن كم ندارد.
  نه بويينگ، نه ايرباس؛ پوتين با نماينده كشور خودش به سفر مي‌رود كه يك هواپيماي ساخته شركت هوافضا و صنايع جنگ‌افزاري روسيه با نام تجاري «ايليوشين» است. ما از ايليوشين و هواپيماهاي روسي، خاطره‌هاي خوبي نداريم اما شايد عكس‌هاي «ايليوشين Il-96-300PU» يا «هواپيماي رياست‌جمهوري روسيه» بتواند نظر شما را تغيير دهد. در طراحي دكوراسيون داخلي هواپيما از هنر روسي الهام گرفته شده و پوشش طلا در دستگيره‌ها، اجزاي فلزي و سرويس بهداشتي آن خودنمايي مي‌كند. هواپيمايي است چهار موتوره كه مناسب سفرهاي بلند هوايي است و هر امكاناتي كه يك رهبر در حد و اندازه‌هاي پوتين لازم دارد، در آن پيش‌بيني شده. خطوط ارتباطي اين هواپيما، پيچيده و مبتني بر آخرين سناريوهاي امنيتي است و گفته مي‌شود كه ولاديمير پوتين، از درون اين هواپيما مي‌تواند دستور آغاز جنگ اتمي را بدهد.
   راز درون اين جعبه چيست؟ خيلي‌ها از ابتداي ورود پوتين به تهران، در جست‌وجوي محتويات اين جعبه اسرارآميز بودند. بسياري آن ‌را با «جعبه اتمي» پوتين كه دارنده كدها و رمزهاي سري هسته‌اي روسيه است، اشتباه گرفتند اما خود پوتين آن را در تهران بازگشود تا به كنجكاوي‌ها پايان دهد. يك قرآن خطي نفيس و كهن از گنجينه سن‌پطرزبورگ كه پوتين براي رهبري هديه آورد و حسن ختامي جذاب براي ديدار دوساعته آنها به شمار مي‌آمد.
  از استقبال‌هاي جذاب گفتيم، اين نماها را هم از يادگار فرهنگي و ميراث پرافتخار ايراني ببينيم؛ كاخ سعدآباد بنايي كه برازنده هر مراسم شكوهمند با هر ميهماني سطح عالي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون