• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3401 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۳ آذر

يك خبر، سه‌چهره/ نگاه متفاوت به اجلاسي كه تهران را مركز خبرها كرد

اجلاس سران كشورهاي صادركننده گاز و سفر پوتين به ايران، اتفاق مهمي است كه نه تنها كارشناسان حوزه نفت، كه اكثريت جامعه ايراني را درگير خود كرده؛ اجلاسي كه خبرهايش مهم‌ترين خبر روز دنياست و سوژه هزاران يادداشت و گزارش و تحليل كارشناسان حوزه اقتصادي. براي همين فهرستي متفاوت از چهره‌ها را انتخاب كرديم تا از آنها درباره برگزاري اين اجلاس در ايران بپرسيم و اهميت آن در نگاه آنها و همين‌طور اهميت حضور پوتين در تهران.

 

خصومت بي‌جا با ايران، بي‌نتيجه است

فريدون مجلسي

اجلاس سران كشورهاي صادركننده گاز در تهران، از دو جهت اجلاس مهمي است؛ اول اينكه قيمت نفت كاهش پيدا كرده، هزينه انتقال دريايي بالا رفته و تمام اينها باعث شده تا گاز به عنوان انرژي جهان آينده، اهميت بيشتري داشته باشد. به همين دليل، اجلاس سران گاز و تلاش و تاكيد براي سازمان بين‌المللي شدن، تاثيري مهمي در سرنوشت كشورهاي اين اجلاس دارد. نكته ديگر، برگزاري اين اجلاس در ايران و اهميت بين‌المللي اين اتفاق و نتيجه‌اي است كه مي‌شود از آن گرفت. در وهله اول بايد به اين نكته اشاره كرد كه حضور سران مهم كشورهاي مختلف در سطح رييس‌جمهور و غيبت عربستان، نشانه بزرگي از انزواي اين كشور و خصومت بي‌جا و بي‌نتيجه با ايران است. اينكه عربستان مقامي به اين اجلاس نفرستاده و در نقطه مقابل، كشورهاي حاضر آنقدر نقش ايران را مهم و تعيين‌كننده مي‌بينند كه با اعتماد به ايران، نه تنها براي آينده گاز كه براي آينده مسائل منطقه و مذاكراتي نظير مذاكرات سوريه، به تفاهم مشترك رسيده‌اند. از حضور ولاديمير پوتين در ايران هم نبايد غافل شد. سفر پوتين به ايران نشانه‌هاي مهمي از خواست دوستي و مشاركت رييس‌جمهور روسيه با ايران دارد. سفر پوتين به ايران بعد از هشت سال، اتفاق مهمي است اما مهم‌تر از آن نگهداري روابط براساس تفاهم، منافع مشترك و تاثيرگذاري مشترك است؛ اتفاقي كه اين اجلاس در حال‌حاضر نمايشي درست از آن داشته است.


تعامل و تفاهم به نفع ما است

خسرو سينايي

ديپلماسي مهم‌ترين ابزار دولتمردان براي كارآمدي و رشد موثر در روابط‌ بين‌الملل هر جامعه‌اي است. دولتمرداني كه چهره ديپلماسي كشور خود را، چهره‌اي دوست‌داشتني، به دنبال تفاهم، گفت‌وگو، صلح و همراهي با جهان و حمايت قدرتمند از مردمان كشور خود مي‌كنند، دولتمرداني موفق هستند و سرزميني آبادتر مي‌سازند. گفت‌وگوهاي رسانه‌اي مسوولان چند كشور با يكديگر، برگزاري نشست‌ها و سمينارهاي نخبگان و چهره‌هاي اثرگذار كشورهاي مختلف، هميشه مي‌تواند منافع خوب و مفيدي براي مردمان آن كشور داشته باشد. هر اتفاقي كه در جهان ديپلماسي رخ مي‌دهد، اگر بر پايه تفاهم و رسيدن به نقاط مشترك و دوستي‌هاي تازه و تاثيرگذاري‌هاي تازه باشد، اتفاقي خوب و مفيد براي مردمان آن كشور است.
درست در نقطه مقابل كه انزوا و دوري از هر نشست و تعاملي، اقتصادي، سياسي و حتي فرهنگي، به ضرر منافع ملي است. دولتمردان بايد به همان اندازه كه به منافع ملي و مديريت داخلي مي‌انديشند به فكر روابط دوستانه با كشورهاي ديگر هم باشند و از همين جهت سفر سران چهار قاره جهان به ايران و نشستي با تعامل و تفاهم، اتفاقي مهم است. اتفاقي كه اميدوارم حاصل اين تعاملات و گفتمان‌ها هرچه كه باشد به نفع ملت‌ و مردم ما باشد و ارتباط‌هاي سازنده و متعارفي را براي ما رقم بزند.

 

ايران نقش مهمي در مناسبات آينده جهان دارد

سعيد ابوطالب

اجلاسي مثل اجلاس سران كشورهاي صادركننده گاز، اهميتي بيش از يك اجلاس ساده براي كشورهاي صادركننده گاز دارد. اهميت اين اجلاس، اهميت توافق و تفاهم در ارتباطات سياسي و منطقه‌اي است. كشورهاي حاضر در اين نشست، از چهار قاره مختلف به ايران آمده‌اند تا در آرايش جديد اقتصادي نقشي مهم بازي كنند و فارغ از اينكه به توافق برسند يا نه يا سازمان كشورهاي صادركننده گاز تشكيل شود يا نه، همين حضور دسته‌جمعي، ايجاد تفاهم‌ها و توافقات سياسي تازه و راه‌اندازي بازار اقتصادي كه مي‌تواند معاملات اقتصادي جهان را تحت‌تاثير قرار دهد، مهم است. از همين جهت و با همين ديدگاه برگزاري اين اجلاس در تهران و نقش ديپلماسي ايران در ايجاد اين تفاهمات و توافقات بسيار مهم است. سفر پوتين به ايران هم در همين راستا ديده مي‌شود. رييس‌جمهور روسيه به قصد بازشدن درهاي روابط با ايراني كه در دنياي ديپلماسي جهاني چهره‌اي تازه و تاثيرگذار پيدا كرده، به ايران آمده است. ايران در سال‌هاي اخير رشد منفي اقتصادي نداشته، چهره ديپلماتيكش چهره‌اي تاثيرگذار و موجه و قدرتمند در منطقه است و نه دچار جنگ داخلي است و نه جنگ با كشورهاي همسايه. ايران چهره‌اي قدرتمند و دوستي با نفوذ در روابط بين‌الملل است و اين را نه تنها پوتين كه كشورهاي حاضر از چهار قاره دنيا در اين اجلاس به خوبي مي‌دانند. به همين دليل است كه سفر پوتين به ايران براي اين كشور مهم است، اما براي ايران همين تفاهمات و برقراري روابط بر پايه مشتركات اهميت پيدا مي‌كند و تفاهم با مجموعه كشورهايي كه نقش مهمي در آينده مناسبات اقتصادي و سياسي جهان بازي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون