• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

ثبات طلا، مهار دلار

گروه اقتصادي |بازار ارز كه طي هفته گذشته با افزايش ناگهاني قيمت دلار همراه بود روز گذشته بالاخره به پايين آمدن از نردبان قيمت رضايت داد. ديروز نرخ دلار 20 تومان كاهش يافت تا دلار در خانه 3629 توماني جاي گيرد البته دلار در صرافي‌ها تا 3645 تومان هم فروخته شد. يورو نيز از اين قاعده مستثني نبود و با كاهش قيمت درنهايت با قيمت 3هزار و 860 تومان خريد و فروش شد. قيمت پوند 5475 تومان، لير تركيه 1280 تومان و درهم 995 تومان ثبت شده است.
ديروز معاون وزير صنعت، معدن و تجارت صراحتا حمايت خود از افزايش نرخ دلار را اعلام كرد. ولي‌الله افخمي‌‌راد با بيان اينكه اين وزارتخانه از افزايش قيمت منطقي و ضابطه‌مند نرخ ارز حمايت مي‌كند، گفت: ارز ارزان، واردات كالا از خارج را توجيه‌پذير مي‌كند. اگر در نرخ ارز، تغييرات مناسب با نرخ تورم داخلي منهاي خارجي اعمال نشود، مطمئنا بستر مناسب براي صادرات فراهم نمي‌شود بلكه به عكس سبب مي‌شود كه واردات به كشور رونق پيدا كند. از سوي ديگر مستخدمين حسيني، معاون سابق بانك مركزي اعلام افزايش تقاضا در ايام اربعين يا فعاليت صرافان خاص به عنوان ريشه نوسان اخير نرخ دلار در بازار را قابل قبول ندانست و گفت كه مگر بانك مركزي نمي‌توانست اين موارد را پيش‌بيني و آن را از قبل مديريت كند كه اكنون سياستگذاري خود در بازار را اين‌گونه توجيه مي‌كند.
از مسائل كليدي و تاثيرگذار در اين رابطه نبود بازار ارزي با حضور تمامي بازيگران آن است؛ بازاري كه از سويي متقاضيان خريد ارز اعم از دولت، شبه‌دولتي، شركت‌ها، موسسات و اشخاص حقيقي و در طرف مقابل آن عرضه‌كنندگان ارز يعني دولت و شركت‌هاي صادر‌كننده بازيگران آن هستند. اما متاسفانه ما چنين بازاري در كشور نداريم و آنچه كه وجود دارد شبه بازاري است كه سرنخ آن در اختيار دولت قرار داشته و بانك مركزي آن را مديريت مي‌كند به‌طوري‌كه هرگاه به ريال نياز داشته باشد ارز كمتري عرضه كرده و درنهايت در جرياني بي‌رويه و بي‌منطق موجبات رشد قيمت ارز فراهم مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون