• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

عدد نوشت

افت صادرات سالامبور  

نايب‌رييس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان سالامبور و چرم درباره گفته‌هاي قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت درباره خام فروشي و وضع عوارض براي مواد خام از جمله سالامبور گفت: سالامبور و وت بلو جزو مواد خام محسوب نمي‌شوند و تنها اتفاقي كه بعد از وضع عوارض روي اين كالاها رخ داده، كاهش 35 تا 40 درصدي اين محصولات نسبت به پارسال بوده است. محمد لاهوتي، در واكنش به گفته‌هاي قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد خام‌فروشي و عدم اعتقاد دولت به صادرات مواد خام، اظهار كرد: به عنوان اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان سالامبور و چرم، سالامبور و وت بلو را ماده خام نمي‌دانيم به دليل اينكه حدود 35 درصد پروسه توليد را در واحد‌هاي توليدي طي مي‌كنند.

خانوارهاي زير خط فقر

عضو هيات‌علمي دانشكده‌ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اينكه در حالي كه يك مدير صندوق بازنشستگي حقوق 31 ميليوني دريافت مي‌كند، گفت: طبق آمار رسمي 15 درصد خانوارهاي كشور زير خط فقر هستند كه پژوهش‌هاي برخي از اساتيد نشان مي‌دهد كه 40 درصد از خانوارهاي كشور زير خط فقر هستند. سيد احسان خان دوزي گفت: وضعيت عدالت در حال حاضر در كشور مناسب نيست. با وجود تمام آموزه‌هاي ديني و با وجود تمام كارهايي كه در زمينه عدالت تاكنون صورت گرفته تا وضع مطلوب فاصله زيادي داريم.

كاهش صادرات نفت ايران

رويترز با استناد به آمار غيررسمي رديابي نفتكش‌ها اعلام كرد، صادرات نفت ايران به خريداران آسيايي در ماه اكتبر نسبت به پارسال 5/8 درصد كاهش يافت و به 803 هزار و 674 بشكه در روز رسيد. صادرات نفت ايران به آسيا در ماه اكتبر (مهر ماه) به كمترين رقم در 2 سال گذشته رسيد. بر اساس آمار‌هاي دولتي و رديابي كشتي‌ها، چهار خريدار بزرگ نفت ايران يعني چين، هند، ژاپن و كره جنوبي در ماه اكتبر 803 هزار و 674 بشكه نفت در روز از ايران خريدند كه كمترين رقم از اكتبر 2013 به شمار مي‌رود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نيز 5/8 درصد كمتر است.

قيمت نفت

قيمت نفت به علت افزايش ارزش دلار و احتياط تاجران در آستانه نشست اوپك در روز جمعه كاهش يافت و به 65/44 دلار در هر بشكه رسيد. قيمت نفت در معاملات ديروز به علت احتياط تاجران در آستانه نشست اوپك در آخر اين هفته و همچنين پيش‌بيني اينكه افزايش نرخ بهره امريكا سبب تقويت ارزش دلار مي‌شود، كاهش يافت. با توجه به اينكه هيچ نشانه‌اي مبني بر كاهش فزوني عرضه در بازار ديده نمي‌شود و تقويت ارزش دلار، قراردادهاي بر پايه دلار را براي مالكان ديگر ارزها گران مي‌سازد، قيمت نفت در آستانه ثبت كاهش ماهانه 10 درصدي قرار گرفته است. ارزش دلار در برابر سبدي از ارزهاي بين‌المللي به بالاترين رقم در 8 ماه و نيم اخير رسيد. هر بشكه نفت برنت با 21 سنت كاهش، بشكه‌اي 65/44 دلار فروخته شد و هر بشكه نفت خام امريكا نيز با 8 سنت كاهش 63/41 دلار در هر بشكه معامله شد.

افزايش قيمت خيار و گوجه‌فرنگي

رييس اتحاديه ميوه و سبزي، دلايل افزايش ۵۰ درصدي قيمت خيار و گوجه‌‌فرنگي در بازار را اعلام كرد. سيد حسين مهاجران با بيان اينكه قيمت گوجه‌فرنگي و خيار تقريبا ۲ برابر شده است، اظهارداشت: در حال حاضر قيمت گوجه فرنگي گلخانه‌اي بين ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، گوجه شيرازي باران نخورده ۳۰۰۰ تومان و گوجه انباري ۱۵۰۰ تومان است. وي، فاصله ميان دو فصل برداشت گوجه فرنگي را عامل كمبود عرضه و گراني اين محصول عنوان كرد و گفت: تا زماني كه محصول چابهار و بوشهر وارد بازار نشود، وضعيت قيمت گوجه فرنگي به همين شكل خواهد بود، ضمن اينكه توليدات چابهار و بوشهر حدود ۱۰ تا ۱۵ روز آينده وارد بازار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون