• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

توضيح سخنگوي وزارت ارشاد درباره رمان دولت‌آبادي، سكه‌هاي جايزه جلال و باقي قضايا

به خوانندگان آكادمي مجوز نداده‌ايم

بيستمين نشست خبري حسين نوش‌آبادي صبح ديروز مطابق رسم هفتگي اين نشست‌ها برگزار شد و در آن نوش‌آبادي به عنوان سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در واكنش به مهم‌ترين اخبار فرهنگ و هنر در هفته گذشته نظرات اين وزارتخانه را در مورد اين اخبار و حواشي آن تشريح كرد. واكنش درباره حواشي موجود پيرامون رمان
زوال كلنل، نوشته محمود دولت‌آبادي يكي از مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين نشست خبري بود و سخنگوي وزارت ارشاد در پاسخ به سوالي درباره حواشي موجود پيرامون اين رمان گفت: اينكه رماني در كشور ما مجوز براي انتشار نگيرد، دليل بر اين نمي‌شود كه ساير كشورها هم نخواهند آن را منتشر كنند. خيلي از فيلم‌هاي سينمايي است كه در ايران امكان اكران نداشته اما در خارج از ايران به صورت گسترده اكران شده است. بايد بپذيريم مقررات كشورها با همديگر متفاوت است، ما نيز بر اساس مقررات‌مان به برخي محصولات مجوز انتشار نمي‌دهيم، اين كتاب هم از نظر مقررات داخلي كشور و نشر تاكنون مجوز انتشار نداشته و البته پاسخگويي درباره انتشارش در ساير كشورها نيز برعهده ما نيست.
دلايل كاهش تعداد سكه‌هاي جايزه ادبي جلال
هشتمين دوره جايزه ادبي جلال با معرفي برگزيدگانش به تازگي به كار خود پايان داد و يكي از مهم‌ترين اتفاق‌ها در اين دوره كاهش تعداد سكه‌هاي اين جايزه در بخش رمان بود. نوش‌آبادي در نشست ديروز با پذيرش برخي انتقادات وارد شده به روند برگزاري اين دوره از جايزه ادبي جلال آل‌احمد، توضيح داد كه كاهش سكه‌هاي جايزه جلال براي ايجاد سهولت در تامين آن بوده است. به گفته او اعتبار جايزه‌ها به ميزان هديه نقدي و كميت آن نيست و اين جوايز با معيار مقدار جايزه اعتبارسنجي نمي‌شوند. نوش‌آبادي اين طور توضيح داد كه از ابتداي شكل‌گيري اين جايزه به دليل اهميت موضوع، سقف هديه آن بالا در نظر گرفته شده بود، اما در ادامه مسوولان براي تامين اعتبار آن با مشكل مواجه شدند و متوجه شديم كه براي تامين آن با توجه به محدوديت منابع مالي، هر ساله با معضلاتي روبه‌رو هستيم، به همين خاطر در شوراي عالي
انقلاب فرهنگي و در كميسيون مربوطه مقرر شد ميزان سكه‌هاي اين جايزه كاهش يابد. سال گذشته به دليل اينكه مصوبه شورا در اين زمينه را نداشتيم، مبلغ جايزه تامين شد كه البته مطلع هستيد براي اين كار از ديگران كمك گرفتيم، اما امسال مقرر شد اين جايزه با كاهش مبلغ نقدي همسان با جايزه كتاب سال به اهداي هدايا بپردازد كه خب البته اين نشان داد كه ما گاهي تصميم‌هايي مي‌گيريم كه مجبوريم در آن بعدا تجديدنظر كنيم. مطلع هستيم كه انتقاداتي به اين جايزه وارد بوده و تحليل‌هاي متفاوتي درباره نتايج آن انجام شده است، اما به اعتقاد من جايزه سعي دارد متناسب با اهدافي كه براي آن تبيين شده است، حركت كند و امسال هم داوران سعي كرده‌اند مطابق با شأن جايزه جلال درباره آن داوري كنند و منتخبين نيز به شكلي در نهايت انتخاب شدند كه با روح اساسنامه جايزه متناسب بوده و با ايده‌ها و افكار جلال نيز همخواني داشته باشد؛ به هر حال جلال آل‌احمد نويسنده‌اي بوده كه فراتر از زمان و مكان مي‌انديشيده و طيف‌هاي متنوع فكري را بر مي‌تافته است. امسال در جايزه جلال، سلايق مختلفي حاكم بود و در عين حال ما نيز بر اين باوريم كه جايزه بايد مسير تكاملي خود را در هر سال طي كند. قبول داريم كه انتقاداتي به اين جايزه وارد است، اما اين سير تكاملي باعث مي‌شود كه اين انتقادات در آينده كمتر شود.
خواننده‌هاي آكادمي‌ها در ايران مجوزي نگرفته‌اند
سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نشست درباره افرادي كه سابقه همكاري با شبكه‌هاي ماهواره‌اي را دارند و در اين چند روز خبرهايي مبني بر صدور مجوز براي فعاليت‌هاي آنها منتشر شده بود هم توضيحاتي ارايه كرد. به گفته او افرادي كه در گذشته سابقه همكاري با شبكه‌هاي مختلف خارجي داشتند قطعا به اين راحتي نمي‌توانند مجوز فعاليت در ايران را دريافت كنند مگر اينكه فعاليت آنها موجه باشد و ضمن جبران عملكرد گذشته ملتزم به رعايت قوانين نظام جمهوري اسلامي ايران باشند. در روزهاي گذشته نام افراد مختلفي در رسانه‌ها براي دريافت مجوز منتشر شده كه ما از همين جا خبر دريافت مجوز اين فرد يا افراد را تكذيب مي‌كنيم و اعلام مي‌كنيم كه هيچ فرد يا خواننده‌اي كه در آكادمي‌هاي مختلف موسيقي شبكه‌هاي ماهواره‌اي فعاليت داشته از ما مجوزي دريافت نكرده و نخواهد كرد مگر اينكه مراجع ذي‌صلاح مجوزهايي در اين رابطه را ارايه دهند. به هر ترتيب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه فرهنگي و هنري مرجع اعطاي مجوز است و مرجع صلاحيت‌هاي سياسي و عمومي افراد بر عهده مراجع ديگر است كه بايد آن مراجع نسبت به صدور مجوزهاي لازم اقدام كنند. تمامي هنرمندان عرصه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري بايد مراقب باشند تا آثار و محصولات آنها مورد تعرض قرار نگيرد و ناخواسته مشكل درست نكنند. اينكه آثار تعدادي از خوانندگان موسيقي پاپ در شبكه‌هاي معاند نظام بدون خواسته آنها پخش مي‌شود، جرم تلقي نمي‌شود چون بسياري از اين شبكه‌ها بدون اطلاع و احترام به هتك معنوي و مادي آثار نسبت به انتشار كارهاي آنها اقدام مي‌كنند. خطاب ما با كساني است كه عامدانه با شبكه‌هاي ماهواره‌اي مصاحبه مي‌كنند يا محصولاتي را به آنها ارايه مي‌دهند. به هر حال با آن دسته از افرادي كه با اين شبكه‌ها ارتباط برقرار مي‌كنند، برخورد قانوني لازم صورت مي‌گيرد.
جشنواره فيلم فجر امسال
 پررونق است
خوشبختانه امسال بزرگان سينما در جشنواره حاضرند و حضور پررنگي دارند و اين به معناي پرشور بودن فعاليت سينماگران ما در عرصه جشنواره فيلم فجر است. جشنواره فيلم امسال از رونق خوبي برخوردار است كه اين نشان‌دهنده جهش و تحرك زايد‌الوصف فعالان عرصه سينما است كه جشنواره امسال را تبديل به رويداد فوق‌العاده‌اي كرده است. نقطه عطف جشنواره امسال حضور بزرگان عرصه سينماست كه ساليان قبل به دلايلي منزوي بودند، اما امسال گرد هم آمدند و اين يك نشانه خوب براي آينده سينما است. به نظر من سال آينده ما اكران موفقي در بين آثار سينماگران بزرگ‌مان خواهيم داشت.
بودجه ارشاد در كشاكش تصويب
گزارش نهايي بودجه‌بندي سال آينده منتشر نشده است، اما آقاي جنتي، وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي همواره دغدغه جدي براي جذب و تخصيص بودجه متناسب داشتند و دولت نيز به طور طبيعي همين نگاه را دارد. ما در سال جاري با وجود تخصيص نيافتن مناسب بودجه، جزو وزارتخانه‌هايي بوديم كه موفق به جذب متناسب بودجه شديم كه اميدواريم اين اتفاق تا پايان سال جاري تداوم داشته باشد و در سال آينده نيز ادامه پيدا كند. فعاليت‌هاي قرآني وزارت ارشاد با توجه به بودجه و امكانات ما به صورت مداوم و پيگير در حال اجراست. امسال براي اين معاونت بودجه‌اي معادل ۱۴ ميليارد تومان
در نظر گرفته شده بود كه البته نمي‌دانيم چقدر از اين بودجه جذب و تخصيص يافت، با اين حال تلاش ما بر اين است به هر ميزاني كه براي بودجه اعتبار در نظر گرفته مي‌شود، كاملا جذب و تخصيص مربوط به آن انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون