• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3412 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر

نظر دولت درباره وضعيت حصر

نوبخت: دولت اقدام‌هاي اثربخش لازم را در زمينه «حصر» انجام خواهد داد

گروه سياسي| تنها دو روز تاخير كافي بود تا موجي از انتقادات بلند شود؛ انتقاداتي كه همزمان از تريبون رياست مجلس به دولتمردان گوشزد مي‌شد، به نشست خبري ديروز سخنگوي دولت هم رسيد. مردي كه حالا جداي از وظيفه سخنگويي، رياست سازماني را بر عهده دارد كه مدت‌هاست مشغول تنظيم دو لايحه به‌طور همزمان است، گلايه‌مندي خود را از چرتكه اندازي براي 48 ساعت تاخير با تشكر از مجلس براي تخلف دانستن كار دولت اعلام مي‌كند. نوبخت كه از هماهنگي براي تاخير دو تا سه هفته‌اي ارايه بودجه با مجلس خبر مي‌دهد، سال‌هايي را هم يادآوري مي‌كند كه تاخير سه ماهه‌اي را در تاريخ بودجه‌ريزي كشور به ثبت رساند. نوبخت با بيان اينكه يادمان باشد كه در سال‌هاي گذشته لايحه بودجه در چه زمان‌هايي ارايه مي‌شد، با بيان عذرخواهي از اين تاخير، گفت: با توجه به اينكه قرار بود لوايح برنامه ششم توسعه و بودجه 95 همزمان ارايه شود، از مجلس خواسته شد تا طي دو الي سه هفته آينده همزمان به مجلس ارايه شود. سخنگوي دولت ادامه داد: ما نه تنها به خاطر تاخير 48 ساعته در ارايه لايحه 95 عذرخواهيم بلكه از اينكه ماه‌ها و سال‌هايي كه در دهه گذشته نيز بودجه با تاخير به مجلس ارايه شده نيز عذرخواهي مي‌كنيم. نوبخت با بيان اينكه دولت مي‌توانست لايحه بودجه را 15 آذر تقديم مجلس كند، گفت: به دليل درخواست خود نمايندگان مجلس كه خواستار ارايه برنامه ششم توسعه نيز بودند و ما نيز زمزمه‌هايي شنيده بوديم از مجلس كه مي‌گفتند، دولت بنا ندارد برنامه ششم را به اين مجلس بدهد و منتظر است مجلس بعدي روي كار بيايد، صبر كرديم تا به صورت همزمان هم لايحه بودجه و هم برنامه ششم را به مجلس دهيم. وي افزود: ما براي اينكه اين موضوع سوژه اختلاف نشود اين خواسته را برآورده كرديم و به مجلس اعلام كرديم كه ظرف چند هفته آينده بودجه را همزمان با برنامه تقديم مجلس مي‌كنيم. سخنگوي دولت با بيان اينكه تاكنون 18 بند از 27 بند لايحه بودجه 95 تصويب شده و اميدواريم مابقي آن نيز تا يكشنبه هفته آينده تصويب شود، اظهار كرد: ما دولتي هستيم كه منطقي عمل مي‌كنيم. يك زماني است كه دولت بودجه را نمي‌دهد و اصلا آن را تهيه نكرده است. اما ما روي بودجه كار كرده‌ايم و طي هفته‌هاي آينده تقديم مجلس خواهيم كرد. نوبخت در ادامه با بيان اينكه پرونده موسوم به پي‌ام دي تا تاريخ 24 آذر بايد بسته شود، گفت: با مواضعي كه رهبر معظم انقلاب تعيين كرده‌اند در صورت عدم تحقق آن ما نيز برجام را اجرا نخواهيم كرد. سخنگوي دولت در ادامه با بيان اينكه ما از اصحاب رسانه خواهشمنديم از تصميم‌هاي منطقي ما دفاع كنند، گفت: بنده معتقدم دولت در مسيري منطقي حركت مي‌كند و حمايت رسانه‌ها از اين مسير منطقي بيشتر نتايج مطلوبي درپي خواهد داشت. گزيده پاسخ‌هاي محمدباقر نوبخت به سوالات خبرنگاران در ادامه مي‌آيد:
   موضع ما اين است كه پرونده بايد در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بسته شود. گزارش آقاي آمانو براي شوراي حكام است و آنها بايد نظر دهند، البته اين گزارش نشان مي‌دهد كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران كاملا صلح آميز است. اعضاي1+5 هم موضع خود را اعلام كردند و اميدواريم اين پرونده در شوراي حكام آژانس بسته شود و به محض مشخص شدن در آينده نزديك تحريم‌ها نيز برداشته خواهد شد.
  ‌ اختلاف‌نظر در مورد استفاده از كارت‌هاي الكترونيكي در انتخابات و راي‌گيري الكترونيكي ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان در مذاكرات في مابين بررسي خواهد شد و دولت علاقه‌مند است تا اين مساله را در برخي حوزه‌هاي بزرگ تسري دهد؛ اگرچه شوراي نگهبان نيز دغدغه‌هاي حقوقي دارد كه تلاش خواهد شد تا برطرف شود.
  ‌ در مورد ادعاهاي رييس‌جمهوري تركيه كه هم نادرست و هم سوال برانگيز است بايد بگويم كه ايشان در مرداد ماه يك مكالمه تلفني درباره مسائل مختلف با رييس‌جمهور ايران داشت. در پايان اين مكالمه اظهار نگراني كرد كه يكي از رسانه‌هاي ايراني مطلبي درباره وي و خانواده ايشان نوشته است؛ آقاي رييس‌جمهور هم گفتند كه اين رسانه‌ها راجع به همه مي‌نويسند و بايد ظرفيت داشته باشيم اما باز هم اين مساله بررسي مي‌شود. اين مكالمه تلفني و صحبت در همين حد بود كه همه مطالب آن نيز موجود است. الان هم كه ادعا مي‌شود تهديد شده يا هشدار داده‌اند چنين نيست. آقاي ظريف به بالاتر از آنها توضيح داد كه هيچ‌وقت يك ايراني را تهديد نكنند ضمن اينكه اصلا تهديد نبود، بلكه حاشيه‌اي بود كه در يك مساله‌اي مطرح شد. اينكه اين ادعاها سوال برانگيز است براي اين است كه مشاوران آقاي اردوغان چه مشاوره‌اي به وي مي‌دهند؟ اكنون كه تركيه هم با كشور همسايه خود عراق درگير است هم با سوريه و هم با روسيه. با اين همه معضلات مي‌خواهد ايران را هم به مشكلات خود اضافه كند؟ مشاوران آقاي اردوغان بايد كمي دقت كنند. اين فرافكني نيست بلكه به مشكلات خود مي‌افزايند.
  ‌ رييس‌جمهور هر آنچه را مقتضي باشد پاسخ خواهند داد. درباره اقدام براي رفع حصر نيز دولت بر اساس آنچه در هر يك از مراحل بيان كرده و هر آنچه را رييس‌جمهوري انجام داده اطلاع‌رساني صورت گرفته تا اثر بخش باشد و اقدامات مناسبي انجام شود تا به نتيجه برسد. رييس‌جمهور از هيچ يك از وعده‌هايي كه گفته‌اند عدول نكرده و اميدواريم اين اقدامات نتيجه بخش باشد.
  ‌ از جهت حادثه قرچك ورامين و برخوردهاي روز 16 آذر مصادف با روز دانشجو در سخنراني افراد بسيار متاسف هستيم و دولت علاقه‌مند است فضاي سياسي كشور براي فعاليت قانوني همه تشكل‌ها وسيع باشد. دولت علاقه‌مند نيست هيچ يك از جناح‌هاي سياسي خودپسند باشند كه جز سليقه خود سليقه ديگري را قبول نكنند و اجازه اظهارنظر ندهند. دولت غير از سياستش از آنچه در توان دارد براي برخورد قانوني با اين قبيل موضوعات كوتاهي نخواهد كرد و اقدامات مناسب را انجام خواهد داد.
  ‌ اگر به فرصت چند ده ميليارد دلار درآمدي كه براي اقتصاد ايران بعد از اجراي برجام فراهم خواهد شد بسنده كنيم، درست نيست. اگر تحريم‌ها برداشته شود، پس نفت بفروشيم و از محل فروش نفت درآمد كسب شود و به رشد هشت درصدي برسيم نگاه محدودي است. اين فرصت بزرگي است كه در پي آن سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي صورت خواهد گرفت و موجب اشتغال زايي و راه‌اندازي واحد‌هاي توليدي خواهد شد. هرچند با افزايش قيمت نفت منابع بيشتري به دست خواهد آمد، اما اگر اين اتفاق نيفتاد بايد اين كاهش درآمد را از محل ديگري جبران كنيم. به همين منظور يكي از اقدامات صورت‌گرفته در بودجه سال آينده مردمي‌كردن اقتصاد در بخش‌هايي از طرح‌هاي عمراني است كه دولت انجام مي‌دهد و حتي دولت در نظر دارد تا طرح‌هاي نيمه تمام دولتي خود را نيز واسپاري كند.
   از سال‌هاي پيش اختلافي درباره مديريت صندوق بازنشستگان فولاد وجود دارد. اختلاف نظري بين وزارت امور اقتصادي و دارايي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مقدار اين مطالبات وجود دارد كه به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ماموريت داده شد بين اين دو دستگاه حكميت كند. تاكنون چند جلسه در اين زمينه تشكيل شده و اكنون در مرحله صورت‌جلسه است. گفته شد اين صندوق خالي است و امكان حقوق ندارد، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و وزارت مربوطه از محلي به صورت تنخواه اين را پرداخت كند، به همين دليل از شهريور كه اين موضوع به سازمان مديريت سپرده شده، 160 ميليارد تومان حقوق اين عزيزان را پرداخت مي‌كنيم تا آن سهام به صندوق منتقل شده و صندوق خودكفا كار خود را انجام دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون