• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3412 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر

واردات 500 هزار دستگاه خودرو در 10 سال

در يك دهه گذشته بيش از 500 هزار دستگاه خودرو به كشور وارد شده است.
تجميع آمارهاي ارايه شده از سوي گمرك نشان مي‌دهد در دهه گذشته بيش از 504 هزار دستگاه خودروي خارجي وارد بازارهاي ايران شد، به اين ترتيب هر سال به‌طور متوسط 50 هزار خودرو به كشور وارد شد.
 تا پيش از سال 1383 واردات خودرو به ايران ممنوع بود اما پس از اين تاريخ با هدف ايجاد رقابت در صنعت خودروسازي و بهبود فضاي بازار واردات خودرو به كشور مجاز شد. بر اساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته بازار به واردات خودروهاي لوكس تمايل بيشتري نشان داد به‌طوري كه برخي برآوردها حكايت از واردات بيش از انتظار پورشه و مازاراتي به ايران داشت. حجم پورشه‌هاي در حال تردد در ايران به گواه بسياري از كارشناسان با تعداد پورشه‌هاي موجود در چند كشور حاشيه‌نشين خليج فارس برابري مي‌كند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد بيشترين فروش پورشه در سال 2011 به ايران مربوط بود و در سال‌هاي اوج تحريم، در حالي كه ورود پول حاصل از فروش نفت به ايران ممكن نبود، پورشه و ساير خودروهاي لوكس بازاري داغ در ايران داشتند. در سال‌هاي 1388 تا 1392 در مجموع 95 هزار و 673 دستگاه خودروي لوكس وارد ايران شد. در اين دوره زماني تعداد پورشه‌هاي وارداتي 1762 دستگاه بود. يك روزنامه اسپانيايي پيش از اين ايران را بزرگ‌ترين وارد‌كننده پورشه در سال‌هاي گذشته، در خاورميانه معرفي كرده بود. در اين دوره زماني واردات خودروي لوكس با ارز دارو و غذا نيز گزارش شده است. هر چند ايران از سال 1390 با تشديد تحريم‌ها با بحران روبه‌رو شد اما بسياري واردات خودروهاي لوكس را نتيجه افزايش قابل توجه درآمدهاي نفتي و نوكيسگي طبقه‌اي از وابستگان به نفت مي‌دانند.
 بر‌اساس اين گزارش واردات خودرو به كشور كه در سال 1384 با 11 هزار و 440 دستگاه خودرو آغاز شد، پس از يك دهه در نيمه‌دوم سال 1394 به 20‌هزار و 866 دستگاه رسيده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد در سال 1385 حجم واردات خودرو سه برابر سال 1384 شد و در اين سال بيش از 30 هزار دستگاه خودرو به كشور وارد شد.
 واردات خودرو در سال 1392 افزايش قابل توجهي را نسبت به قبل از آن تجربه كرد و در اين سال 78 هزار دستگاه خودرو به كشور وارد شد. واردات خودرو در سال گذشته به 102 هزار دستگاه رسيد. هر چند حجم خودروهاي وارداتي به‌شدت افزايش يافت اما دولت يازدهم واردات خودروهاي لوكس و گران قيمت به كشور را ممنوع كرد به اين ترتيب خودروهاي وارداتي، حجم موتور كمتر از 2500 سي‌سي داشتند. ميزان واردات خودرو در سال جاري كاهشي چشمگير را تجربه كرده است به‌طوري كه در شش ماه اول سال تنها 20 هزار و 866 دستگاه خودرو به كشور وارد شده است.
 نمودار بالا وضعيت واردات خودروها در 10 سال گذشته را نشان مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون