• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

هشتمين جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري و دومين كنفرانس علمي مديريت شهري

جايزه جهاني تهران

تعريف درست و شفاف از جايگاه شهرها در توسعه كشور و حركت به سوي شهري برخوردار از پايداري و مناسبات صحيح و متناسب با ابعاد و ويژگي‌هاي ترسيم شده در اسناد فرادستي، نيازمند انجام مطالعات و پژوهش‌هاي گسترده، كاربست دستاوردهاي تحقيقات و بهر‌ه‌گيري از نوآوري‌ در مديريت كلانشهر تهران است. جشنواره‌ بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري مديريت‌شهري با اين رويكرد، تمركز بر ايده‌ها و راهكارهاي جديد در ابعاد مختلف توسعه پايدار را با هدف ياري سياستگذاران براي افزايش كارآيي اقتصاد شهري، پايداري زيست‌محيطي، برابري اجتماعي و توسعه شهري را محور قرار داده و بستر به اشتراك‌گذاري برترين آثار علمي توليد شده در زمينه مديريت شهري را فراهم آورده است.
مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران در سال 1386 نخستين جشنواره برترين‌هاي پژوهش و نوآوري در مديريت شهري را در سطح شهرداري تهران برگزار كرد و بازتاب پيامدهاي آن در جامعه علمي و اجرايي شهر تهران زمينه‌هاي مناسب توسعه و تداوم برگزاري جشنواره را فراهم كرد.
در سال‌هاي بعد با توجه به ارتقاي جايگاه مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران در ساختار سازماني شهرداري تهران و نيز بررسي قابليت‌هاي علمي و توانمندي مديريتي كنوني در سطح شهرداري تهران انگيزه‌هاي مضاعف بسط اين جشنواره با هدف گسترش دامنه مشاركت با مراكز علمي و مطالعاتي و نهادهاي بين‌المللي در حوزه مديريت شهري فراهم شد.
مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران با هدف بهره‌گيري كاراتر از ايده‌ها و روش‌هاي علمي، مشاركت تخصصي نخبگان در مديريت شهري و در راستاي فراهم‌سازي بستر لازم براي تامين نيازهاي پژوهشي شهرداري از طريق جامعه علمي هر سال اقدام به برگزاري جشنواره پژوهش و نوآوري مي‌كرد كه بر اساس سياست‌هاي پژوهشي شهردار تهران از دوره هفتم در محيط‌هاي دانشگاهي و با مشاركت يكي از دانشگاه‌هاي تهران برگزار مي‌شود و به خاطر همين دوره هشتم اين جشنواره با مشاركت هشت دانشگاه برتر تهران در دانشگاه امير كبير در روزهاي يكشنبه و دوشنبه 22 و 23 آذرماه سال جاري برگزار شد.

محورهاي اصلي اين جشنواره عبارتنداز:
٭ شهر و سبك زندگي
٭جامعه فرهنگ و ارتباطات شهري
٭ شهر اسلامي و ايراني
٭ زيست پايدار شهري
٭ دولت‏، حاكميت و اقتصاد شهري
٭شهرسازي و آمايش فضاي شهري
٭ زيرساخت‌ها و خدمات شهري
آثار رسيده به دبيرخانه هشتمين جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري (6460 اثر) است كه افزايش قريب به پنجاه درصدي به صورت كلي نشان مي‌دهد. لازم به ذكر است، بدون احتساب مقالات دريافت شده توسط دبيرخانه جشنواره هشتم، مجموع آثار دريافتي ساير قالب‌ها در اين دوره بيش از كل آثار دريافتي جشنواره ششم بوده است. قالب‌هاي مقاله و طرح پژوهشي رشد بيش از 120 درصدي را در آثار دريافت شده توسط دبيرخانه جشنواره نسبت به دوره هفتم را نشان مي‌دهند. به عبارتي ديگر آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره هشتم در مقايسه با سال گذشته دو برابر و در مقايسه با سال ۹۲ سه برابر رشد داشته است. و اين مهم بيانگر نگاه مثبت نخبگان علمي و دانشگاهي به تغيير رويكردهاي جشنواره در دوسال اخير است.
يكي از بارزترين تفاوت‌هاي علمي هشتمين جشنواره بين‌المللي پژوهش و نوآوري با سنوات گذشته، غناي علمي اين جشنواره از طريق برگزاري 9 نشست تخصصي با موضوعاتي مطابق محورهاي جشنواره و با همكاري هشت دانشگاه برتر تهران است. اين نشست‌ها كه براي
هم افزايي بيشتر مديران حوزه شهري و جوامع آموزشي و علمي برنامه‌ريزي شده، به صورت همزمان با مراسم دو روزه جشنواره در روزهاي 22 و 23 آذر ماه 94 در سالن همايش‌هاي دانشگاه اميركبير برگزار شد. از مهم‌ترين اهداف اين نشست‌ها مي‌توان به فراهم كردن زمينه بحث و تبادل نظر، اطلاع پژوهشگران و دانشجويان از آخرين دستاوردهاي پژوهشي حوزه مديريت شهري، ارايه آخرين نتايج مطالعات اين حوزه و كاربست يافته‌هاي پژوهشي، اشاره كرد. لازم به ذكر است كه استقبال دانشجويان از نشست‌هاي تخصصي در اين جشنواره بسيار خوب بود و بيش از ۱۵۰۰نفر از پژوهشگران، دانشجويان و كارشناسان، از اين پنل‌ها بهره برده‌اند. پنل‌هاي تخصصي در محورهاي اصلي جشنواره با مشاركت دانشگاه‌هاي مهم شهر تهران طرح‌ريزي و اجرايي شده كه عبارت از دانشگاه‌هاي تهران، اميركبير، صنعتي شريف، علامه طباطبايي، تربيت مدرس، شهيد بهشتي، علم و صنعت، علوم تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي واحدهاي مشاركت‌كننده در اين پنل‌هاي تخصصي را تشكيل مي‌دهند.
برگزاري دومين كنفرانس علمي مديريت شهري كه يك ابتكار جديد بوده و از دوره هفتم آغاز شده است در هشتمين دوره به صورت همزمان برگزار شد كه داراي درجه علمي از پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC) است. اين مهم نگاه مثبت و ارسال ايده‌ها و كارهاي كاملا نو را به جشنواره سبب شده است.

جوايز اين جشنواره عبارتند از:
٭ 28جايزه اثر قابل تقدير
٭  5جايزه تهران در حوزه داخلي
٭2 جايزه تهران در حوزه بين‌الملل
آثار برتر بخش داخلي جايزه جهاني تهران به ترتيب در محور محيط زيست و خدمات شهري، كتاب با عنوان«سوزاندن زباله جامد شهري و استحصال انرژي از آن» تاليف عليرضا شفيعي ‌ده‌آباد، محور شهر‌سازي و آمايش فضاي شهري، طرح پژوهشي پيشنهادي (پروپوزال) با عنوان «گامي به سمت تاب‌آوري شهري: تدوين مباني برنامه‌ريزي و طراحي معماري همراه با دستورالعمل اجرايي در راستاي ارتقاي كاركرد خورشيدي- اقليمي ساختمان‌ها در كالبد شهري تهران» تاليف پريسا
شاه محمدي؛ در محور دولت، حاكميت و اقتصاد شهري پايان‌نامه باعنوان «ارايه راهكارهاي توسعه بازارهاي مالي براي مشاركت بخش خصوصي در تامين مالي پروژه‌هاي شهري؛ اثر حسين بالاي سهزابي؛ در محور شهر و سبك زندگي طرح پژوهشي و مطالعاتي با عنوان «بررسي تجربه زيسته احساس تنهايي در ميان شهروندان بالغ شهر تهران و ارتباط آن با ميزان رضايت از زندگي» اثر عباس قنبري‌؛ در محور جامعه، فرهنگ و ارتباطات شهري، مقاله‌اي با عنوان «بازسازي محله بازار پس از زلزله سال ۱۳۸۲ بم با رويكرد خاطره جمعي» اثر فرشته اصلاني وهمچنين دربخش بين‌الملل جان نورتن از فرانسه در بخش مقاله و دكتر مهيار عارفي از امريكا در بخش كتاب برگزيده شدند.
مرحله اوليه داوري با استفاده از توان علمي مركز مطالعات و با همكاري اساتيد همكار آن صورت پذيرفته است. و همچنين حضور اساتيد برجسته كشور در راس كارگروه‌هاي داوري در مرحله دوم داوري، وجاهت علمي اين جشنواره را به صورت جدي تقويت كرده است. برگزاري نمايشگاه فيزيكي دستاوردهاي علمي - پژوهشي با مشاركت مراكز تخصصي مديريت شهري تهران و شهرداري‌هاي كلانشهرها (چهل غرفه ارايه توليدات دانشي) دومين شاخصه اين دوره بود. مشاركت شش كلانشهر كشور و واحدهاي ستادي شهرداري تهران و چند دانشگاه فرصت مناسبي را براي دستيابي به تحقق شبكه دانشي در حوزه مطالعات شهري فراهم آورده است.
علاوه بر جوايز بخش علمي به جهت مشاركت فعال در برگزاري هشتمين جشنواره با توجه به معيارهاي تعداد آثار ارسالي به جشنواره، شركت در نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي، تعداد آثار پذيرفته شده توسط داوران و ... لوح تقدير دريافت خواهند كرد.
٭ برترين سازمان شهرداري تهران (يك سازمان)
٭ برترين كلانشهر مشاركت‌كننده در جشنواره به لحاظ تعداد آثار ارسالي و شركت در نمايشگاه
٭ برترين شركت وابسته به شهرداري تهران
و لذا در اين بخش سازمان زيبا‌سازي شهر تهران، شركت شهربان و حريم بان و شهرداري شيراز به جهت مشاركت فعال در برگزاري هشتمين جشنواره برترين‌هاي پژوهش و نوآوري لوح تقدير دريافت كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون