• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

جشنواره‌اي با 6 هزاراثر 12 كشور و 5 طرح برتر

بالاخره هشتمين جشنواره پژوهش‌ و نوآوري‌هاي شهري نيز با معرفي برگزيدگان داخلي و خارجي به كار خود خاتمه داد. جشنواره‌اي كه با هدف شناسايي و معرفي برترين طرح‌هاي حوزه‌هاي مختلف شهري
۲۲ و ۲۳ آذر در دانشگاه اميركبير تهران برگزار شد و با استقبال خوبي كه از سوي پژوهشگران و اساتيد و مديران شهري داشت، نشان داد كه تا چه حد در زمينه پژوهش و برنامه‌ريزي شهري موفق بوده است.
 بابك نگاهداري، رييس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران چند روز قبل از برگزاري اين جشنواره در نشستي خبري به تشريح فرآيند شكل‌گيري اين دوره از جشنواره پرداخت و گفت: پژوهشگران داخلي و خارجي 6460 اثر براي شركت در اين جشنواره به دبيرخانه تحويل داده‌اند كه اين تعداد آثار ارسال شده، نسبت به سال قبل با رشد دوبرابري روبه‌رو بوده است. وي ادامه داد: طرح‌هاي تحقيقاتي، پروپوزال، كتاب، پايان‌نامه‌هاي دانشجويي و مقالات در محورهاي هفت‌گانه شهري ازجمله موضوعاتي است كه توسط داوران در اين جشنواره داوري شده است.
به گفته وي برگزاري اين جشنواره در دانشگاه‌ها نشان مي‌دهد كه تعامل مركز مطالعات و دانشگاه‌ها در دو سال اخير به بالاترين سطح خود رسيده و جوامع علمي كشور اين مركز را به عنوان مركز تخصصي مطالعات شهري پذيرفته‌اند كه در همين راستا بر اين اساس مركز با 14دانشگاه بزرگ پايتخت تفاهمنامه جامع همكاري امضا كرده است.
آن روز رييس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران گفت: در هشتمين جشنواره بين‌المللي برترين پژوهش‌ و نوآوري‌هاي شهري قرار است آثار برگزيده به عنوان مقاله در پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC) نمايه شوند. همچنين در كنار اين جشنواره، نمايشگاه تخصصي پژوهش‌هاي شهري با 40غرفه در دانشگاه اميركبير برگزار مي‌شود. پنل‌هاي تخصيص نيز با همكاري هشت دانشگاه در طول برگزاري جشنواره برپا مي‌شود. به گزارش دبيرخانه جشنواره هشتم، 150 اثر خارجي نيز به مركز مطالعات رسيده كه 60 اثر براي داوري نهايي انتخاب شدند. جايزه برگزيدگان جشنواره هشتم با عنوان جايزه جهاني تهران به پنج اثر داخلي و سه اثر خارجي داده مي‌شود.
روز نهايي
و درنهايت هشتمين جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري (جايزه جهاني تهران) با حضور محمدعلي دارياني، معاون توسعه و منابع انساني شهرداري تهران و بابك نگاهداري، رييس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران صبح روز 22 آذرماه در دانشگاه اميركبير رسما افتتاح شد. در مراسم افتتاحيه اين جشنواره، دارياني با اشاره به افزايش استقبال از اين جشنواره نسبت به دوره‌هاي گذشته گفت: بي‌ترديد پژوهش نقش مهم و اساسي در پيشبرد پروژه‌هاي شهري خواهد داشت، برهمين اساس در اكثر حوزه‌هاي شهرداري تهران به امر پژوهش نگاه ويژه‌اي مي‌شود.
وي افزود: در هشتمين دوره جشنواره جايزه جهاني تهران استقبال خوبي از سوي پژوهشگران و مراكز علمي به عمل آمده است. بايد در تمام حوزه‌ها تلاش كنيم اقدامات به صورت پژوهش‌محور انجام شود و از يافته‌هاي اين نمايشگاه بهره و استفاده لازم به عمل آيد.
معاون توسعه و منابع انساني شهرداري تهران به حضور هشت كشور در اين دوره از جشنواره برترين‌هاي پژوهش و نوآوري اشاره كرد و افزود: بيشترين شركت‌كنندگان در اين جشنواره از سوي پژوهشگران و مراكز علمي داخل كشور بوده به طوري كه اكثر حوزه‌هاي شهرداري تهران و شهرداري‌هاي كلانشهرهاي كشور در اين جشنواره شركت كرده‌اند اما در اين دوره شاهد حضور هشت كشور در هشتمين دوره جشنواره جايزه جهاني تهران هستيم.
به گزارش ايسنا، در ادامه مراسم آغازين اين جشنواره بابك نگاهداري با اشاره به تلاش براي هم‌افزايي و بهره عملي از نتايج مطالعات در پروژه‌هاي شهري به عنوان اهداف اين جشنواره افزود: تهران در چشم‌انداز آينده خود به عنوان شهري جهاني ديده شده است، برهمين اساس براي رسيدن به جهان‌شهر تهران نياز است به پژوهش‌ها نگاه ويژه‌اي داشته باشيم.
وي درباره ارتقاي تعاملات پژوهشي با شهرهاي بزرگ كشور و همچنين شهرهاي بزرگ دنيا به عنوان يكي ديگر از اهداف جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري گفت: در اين دوره هشت كشور در جشنواره شركت كردند كه نسبت به سال‌هاي گذشته استقبال مناسب‌تري از سوي پژوهشگران و مراكز علمي كشور انجام شده است. در حقيقت نسبت به سال گذشته شاهد رشد دو برابري شركت‌كنندگان و آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره  بوده‌ايم.  

جشنواره جايزه جهاني تهران
 ديپلماسي علم و فناوري است
رييس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران با اشاره به حضور 12 كشور از جمله امريكا، فرانسه، آلمان و ژاپن در هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري، گفت: اين جشنواره در حقيقت ديپلماسي علم و فناوري به شمار مي‌رود.
بابك نگاهداري در حاشيه افتتاح جشنواره جايزه جهاني تهران و در جمع خبرنگاران گفت: هدف از برگزاري اين جشواره ايجاد زيرساخت‌هاي تعاملي با مراكز تحقيقاتي و پژوهشگاه‌هاي فعال در حوزه مديريت شهري است. نگاهداري ارسال آثاري در حوزه‌هاي اجتماعي، سبك زندگي، مديريت پسماند، معماري ايراني- اسلامي را از آثار برتر اين جشنواره خواند و افزود: در مراسم اختتاميه هشتمين دوره جايزه جهاني تهران پنج اثر به عنوان آثار برگزيده جايزه جهاني تهران برگزيده و از 30 طرح نيز به عنوان طرح‌هاي شايسته تقدير مي‌شود. رييس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به ديپلماسي علم و فناوري و تاثير آن در جهان امروز اشاره كرد و افزود: به عنوان مثال در كنار ديپلماسي رسمي كشور كه توسط وزارت امور خارجه دنبال مي‌شود، ديپلماسي علم و فناوري نيز توسط مراكز علمي كشور بايد مورد پيگيري قرار گيرد. قطعا برگزاري جشنواره‌هايي مانند جشنواره جايزه جهاني تهران تاثير بسزايي در ارتقاي وجهه علمي كشور در دنيا خواهد داشت.  

جايزه جهاني تهران با تقدير از پنج اثر داخلي و دو اثر بين‌المللي پايان يافت
هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري (جايزه جهاني تهران) با حضور رييس شوراي اسلامي شهر تهران، اعضاي شوراي اسلامي، معاونان شهردار و روساي سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه شهرداري تهران با معرفي پنج اثر برگزيده داخلي و دو اثر برگزيده بخش بين‌الملل به كار خود خاتمه داد. به گزارش روابط عمومي مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران، رييس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران در مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره بين‌المللي پژوهش و نوآوري مديريت شهري با بيان اينكه در حوزه مديريت شهري بايد آينده‌پژوه باشيم، گفت: موضوعات شهري و مديريت آن اقدامات چندبعدي را مي‌طلبد و اگر آينده‌نگري نداشته باشيم نمي‌توانيم آماده پاسخگويي به چالش‌هاي پيش‌رو باشيم. دكتر بابك نگاهداري با اشاره به اينكه طي دو سال گذشته تلاش شده تا در حوزه پژوهش‌هاي شهري رويكرد متفاوتي را در نظر بگيريم و بر اساس آن رويكردها به هدفگذاري در پروژه‌هاي خود بپردازيم ادامه داد: نگاه به مطالعات شهري و تحول در حوزه برنامه‌ريزي شهري يكي از رويكردهاي ما در اين مركز بوده است و امروزه نگاه به مطالعات شهري در دنيا نسبت به سده‌هاي گذشته تغيير پيدا كرده است.
رييس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران شبكه‌سازي در رشته‌هاي شهري را يكي از فقدان‌هاي حوزه مديريت شهري معرفي كرد و گفت: در حوزه شهري هيچ شبكه‌سازي صورت نگرفته است اما تلاش كرده‌ايم تا با راه‌اندازي بانك اطلاعات پژوهش‌هاي شهري و همچنين راه‌اندازي سايت پژوهش‌يار شبكه‌سازي را درحوزه مديريت شهري آغاز كنيم. در واقع به دليل محدود بودن منابع و براي استفاده از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌ها بايد به شبكه‌سازي بپردازيم. نگاهداري استقرار نظام علم و فناوري در حوزه مطالعات شهري را يكي ديگر از اقدامات انجام شده توسط اين مركز دانست و ادامه داد: راه‌اندازي كارگروه‌هاي تخصصي، راه‌اندازي پارك فناوري و نوآوري از جمله اقداماتي بوده است كه در زمينه استقرار نظام علم و فناوري در حوزه مديريت شهري انجام شده است. وي با اشاره به اينكه تشكيل كارگروه مشترك با شوراي شهر يكي ديگر از اقدامات اين سازمان است، گفت: در اين كارگروه لوايحي كه در شوراي شهر تصميم‌گيري مي‌شود مورد بررسي و تحقيق قرار مي‌گيرد. نگاهداري ادامه داد: ما بايد آينده‌پژوه باشيم زيرا موضوعات شهري چندبعدي است و اگر آينده‌نگري نكنيم آماده پاسخگويي به چالش‌هاي پيش رو نيستيم.
فرهادي، معاون علم و فناوري مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران و دبير جشنواره، در مراسم اختتاميه با اشاره به اهميت نقش پژوهش در پروژه‌هاي شهري گفت: قطعا اگر بخواهيم تصميمات ‌ما منتج به نتيجه‌اي شود كه در آن خسران وجود نداشته باشد، بايد پژوهش را در تمامي پروژه‌ها در دستور كار قرار دهيم. وي افزود: هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري در هفت محور از جمله شهر و سبك زندگي، جامعه، فرهنگ و ارتباطات برگزار شد كه در تمامي هفت محور اين جشنواره، كارهاي كالبدي و موضوعات اجتماعي مورد توجه جدي قرار گرفت. معاون علم و فناوري ادامه داد: ارتباط با جامعه بين‌الملل با هدف تبادل يافته‌هاي پژوهشي در جشنواره جايزه جهاني تهران از ديگر اهدافي است كه به طور جدي مورد پيگيري قرار گرفته است. به طوري كه در نظر داريم ضمن استفاده از يافته‌هاي پژوهشي ساير كشورها، يافته‌هاي پژوهشي خود را نيز در اختيار آنها قرار دهيم. همچنين تكريم پژوهشگران نيز از ديگر اهداف اين جشنواره است چرا كه معتقديم تكريم پژوهشگران از عوامل مهم براي پيشرفت در حوزه پژوهش است. فرهادي با اشاره به برگزاري جشنواره برترين‌هاي پژوهش و نوآوري در دانشگاه‌هاي برتر كشور گفت: از دوره گذشته برگزاري اين جشنواره را در محيط‌هاي دانشگاهي آغاز كرديم.
همچنين با همكاري هشت دانشگاه برتر كشور در اين دوره ۹ پنل تخصصي در موضوعات مختلف مديريت شهري با همكاري ۴۵ نفر از اساتيد بنام كشور برگزار شد كه در طول دو روز از برگزاري اين جشنواره بيش از ۱۵۰۰نفر از پژوهشگران، دانشجويان و كارشناسان، از اين پنل‌ها بهره برده‌اند. وي با اشاره به ارسال ۶ هزار و ۴۶۰اثر به دبيرخانه هشتمين دوره اين جشنواره گفت: در اين دوره ۵۵۳ طرح تحقيقاتي، ۹۹۴كتاب، چهار هزار و ۳۷۶ مقاله و ۲۰۸ پايان‌نامه در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا در جشنواره شركت كرده‌اند. وي تاكيد كرد: بخش پروپوزال‌ها و مقالات از جمله نوآوري‌هاي هشتمين دوره جشنواره برترين‌هاي پژوهش و نوآوري بوده كه در كل نسبت به سال گذشته رشد دو برابري را نشان مي‌دهد. گفتني‌ است در مراسم اختتاميه «هشتمين جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري مديريت شهري» از شبكه علمي مراكز تحقيقات شهري كه توسط مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران طراحي شده بود به دست مهندس چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران رونمايي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون