• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

‌شهردار اصفهان:

پژوهش‌هاي شهري فرصتي براي تبديل دانش به ثروت‌هستند

مهدي جمالي‌نژاد، شهردار اصفهان با اشاره به اينكه در هزاره سوم و با ظهور مديريت شهري تغيير وضعيت‌هايي را در نحوه زندگي و كار در جوامع شهري سراسر جهان شاهد هستيم، گفت: اين تغييرات و دگرگوني‌ها با برنامه‌هاي توسعه دانش محور شهري هماهنگ بوده و شهرها به عنوان موجوداتي هوشمند، پيوسته و شبكه‌اي فرض شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: اين ايده لحظه به لحظه مورد عنايت تعداد بيشتري از متخصصان شهري قرار گرفته است كه توسعه دانش‌پايه شهرها مخلوق هزاره جديد است و اين حوزه تغييرات و دگرگوني‌هايي را در چشم‌انداز‌هاي آينده شهرها سبب مي‌شود.
شهردار اصفهان اظهار كرد: دارايي‌هاي دانش بنيان به منزله سوخت موتور توسعه يك كشور هستند و سهم ارزش سرمايه دانشي شهرها بيش از هر زمان ديگري اهميت پيدا كرده است و در اين ميان نقش كلانشهرها پررنگ است و به نوعي مي‌توان عنوان كرد كه در اين حوزه نقش بيشتري را دارند.
وي تبيين كرد: شهرها براي موفقيت خود و رقابت‌شان در محيط پر فراز و نشيب جهان كنوني نياز به استفاده يك سري استراتژي‌هاي قابل انتقال و هوشمندي دارند مشتمل بر رويه‌ها و فرآيندهاي مديريت دانش است و اين مديريت هم به عنوان يكي از راه‌هاي دستيابي به عملكرد مطلوب در شهرها براي موفقيت و رقابتي بودن يك امر ضروري است.
جمالي‌نژاد افزود: شهرها براي اينكه بتوانند مديريت دانش را به‌كار ببرند و بتوانند دانش را تبديل به ثروت كنند بايد پژوهش انجام دهند، به نظر من در اين حوزه دانش بومي مي‌تواند به ما كمك كند. ما سعي كرده‌ايم تا از دانش‌هاي غيربومي استفاده كنيم و توجه به دانش بومي خود نيز نكرده‌ايم. به نظر من دانش بومي كشور در كنار دانش‌هاي ديگر مي‌تواند به ما بسيار كمك كند.
وي تاكيد كرد: بسياري از پژوهشگران و دانشمندان حوزه شهري معتقدند كه شهرهاي يادگيرنده و پژوهشي يك شاخه فرعي از توسعه دانش محور هستند و تمامي ابعاد اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي يك شهر را مي‌توانند در بر بگيرند. هدف اين شهرها هم هميشه عنوان كردن راه‌هايي براي بهبود توسعه پايدار و رشد شهرها در قرن جديد است و افزون بر اين شهرها مي‌توانند فضايي را براي نوآوري شهري ايجاد كنند.
شهردار اصفهان عنوان كرد: براي اينكه بتوانيم شهرهاي يادگيرنده و آموزشي داشته باشيم كه در آنها پژوهش ركن اصلي است ديدگاه اول كه به شهر به عنوان بستر و محيطي براي فعاليت‌هاي پژوهشي و آموزشي مي‌نگرد و در جهت توسعه و ارتقاي شهر است مي‌تواند كمك كند.
وي گفت: به همين دليل اين جشنواره‌هاي پژوهش مي‌تواند براي افرادي كه در حوزه‌هاي شهري كار مي‌كنند اين انگيزه‌ را ايجاد كند كه مشاركت داشته باشند و فكرهاي خلاقانه و نوآورانه را توليد كنند و دانش‌هاي نوين را در حوزه شهري احصا كنند و آنها را به اجرا برسانند و در عين حال سعي كنند كه به نوعي از خوشه‌هاي نوآوري شهري در شهر خود بهره‌مند شوند و راهبردها و راهكارهاي جديد را ارايه دهند.
شهردار اصفهان ياد‌آور شد: به نظر من جشنواره پژوهش مي‌تواند جرقه‌اي را ايجاد كند و ذهن پژوهشگران شهري نكات جديد و مشكلات شهرها را احصا كنند زيرا براي حل مشكلات قرن ۲۱ در شهرها نمي‌توانيم از ابزارهاي قرن ۲۰ استفاده كنيم و بايد از وسايل و امكانات جديده بهره‌ بگيريم.
وي در پايان تاكيد كرد: براي استفاده از اين ابزارهاي نوين نياز به پژوهش داريم تا بستري را آماده كنند افرادي كه خلاق و نوآور هستند و افرادي كه حرفي براي گفتن دارند در اين حوزه عرض اندام كنند و در مرحله بعدي مي‌توانند با اين پژوهش‌ها آموزش‌ها و واقعيت‌ها را به شهروندان منتقل كنند و آنها را به رفتار اجتماعي مطلوب تشويق كنند و اگر اين پژوهش‌ها و آموزش‌ها به صورت برنامه‌ريزي شده باشد خيلي مي‌تواند در ارتقاي برنامه‌هاي كشورمان موثر باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون