در يك دهه گذشته
واردات خودرو 10 ميليارد دلار آب خورد
در 10 سال گذشته بيش از 10 ميليارد دلار هزينه واردات خودرو در كشور شده است.
بررسيها نشان ميدهد از ابتداي سال 1384 كه واردات خودرو به كشور با هدف ايجاد رقابت صورت گرفت تا پايان شهريور ماه امسال بيش از 10 ميليارد و 600 ميليون دلار خودرو به كشور وارد شده است.
به اين ترتيب در 10 سال گذشته هر سال بيش از يك ميليارد و 60 ميليون دلار خودروي خارجي وارد بازار ايران شده است؛ رقمي 10 ميليارد و 600 ميليون دلاري بابت ورود 504 هزار دستگاه خودروي خارجي به ايران. برآوردها نشان ميدهد از ميان خودروهاي وارداتي 95 هزار و 673 دستگاه با هزينه واردات 2 ميليارد و 510 ميليون دلاري بابت ورود خودروهاي لوكس و گران قيمت هزينه شده است. محاسبه قيمت ميانگين خودروهاي وارداتي نشان ميدهد هر خودروي وارداتي به كشور در اين 10 سال در حدود 21 هزار دلار بوده است.
محاسبات نشان ميدهد متوسط قيمت خودروي وارداتي در حدود 4 برابر خودروهاي صادراتي بوده است. متوسط قيمت خودروهاي صادراتي ايران در بسياري سالها كمتر از 6 هزار دلار بود. بازار خودروهاي صادراتي ايران در سالهاي اخير، با تشديد تحريمها و نمايانگر شدن بحران صنعت خودروسازي بهشدت كوچك شده است.
قيمت خودروهاي خارجي در بازار ايران بسيار بيشتر از قيمت خودروهاي مذكور در بازارهاي بينالمللي است چرا كه تعرفه واردات خودرو به ايران هر چند در سالهاي گذشته اندكي كاهش يافته است اما همچنان تعرفه بالايي محسوب ميشود. تعرفه واردات خودرو در ابتدا 90 درصد بود. در حال حاضر حقوق گمركي و سود بازرگاني براي خودروهاي سواري بنزيني با حجم موتور زير 2000 سيسي معادل 40 درصد و با حجم موتور از 2000 تا 2500 سيسي معادل 55 درصد و بالاي 2500 سيسي نيز 75 درصد تعيين شده است.
با اين حال واردات خودرو با حجم موتور 2500 سي سي ممنوع است. گراني دلار اما كاهش تعرفه را جبران كرده و با سه برابر شدن قيمت دلار در ابتداي دهه 90، قيمت خودروهاي وارداتي سه برابر شد. نرخ بالاي تعرفه با هدف حمايت از خودروسازان داخلي وضع شده است و ديوار تعرفهاي جايگزين ممنوعيتهايي شده است كه طبق قانون بايد برطرف ميشد تا تجارت در چارچوب قوانين قرار گيرد.
اين گزارش حاكي است كمترين ميزان واردات خودرو به كشور از 274 ميليون و 184 هزار تومان در سال 1384 آغاز شد و در نيمه نخست سال جاري 496 هزار و 942 هزار دلار خودرو به كشور
وارد شده است.