• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

تصميم فراكسيون رهروان قطعي شد

جدايي «لاريجاني» و «اصولگرايان»

گروه سياسي| ائتلافي در كار نيست. حتي اگر «اصولگرايان» خبر آن را «قطعي» بدانند. طرف ائتلاف زير بار نمي‌رود. علي لاريجاني هنوز مي‌خواهد ساز خودش را بزند. ‌سازي متفاوت با اركستر اين روزهاي رفقاي ديروزش. رفقايي كه دو بار خبر از قطعي شدن ائتلاف با او دادند و دو بار خبرشان تكذيب شد. بار دوم محكم‌تر از بار اول. فراكسيون رهروان، همان ياران لاريجاني در مجلس مي‌خواهند «مستقل» وارد انتخابات شوند. اين تصميمي است كه خروجي جلسه صبح ديروز اين مجموعه بود؛ پاسخي به آنها كه اين روزها اصرار دارند تا لاريجاني را ضلعي از اضلاع «ائتلاف اصولگرايان» معرفي كنند. او و همراهانش اما سوداي ديگري در سر دارند. از همين روست كه ديروز بعد از جلسه علني مجلس، منصور حقيقت‌پور به جمع خبرنگاران آمد تا با قاطعيت بگويد «خبرهاي منتشر شده در رابطه با حضور دكتر لاريجاني در ائتلاف اصولگرايان كذب است و ايشان در جلسات ائتلاف اصولگرايان تاكنون حضور نداشته‌اند و نخواهند داشت.» چند روز قبل از آن همين حرف را كاظم جلالي زده بود؛ دست راست لاريجاني در مجلس. كسي كه سخنگوي غير رسمي رييس بهارستان محسوب مي‌شود. نقل قول مصباحي‌مقدم از علي لاريجاني اما اصولگرايان را به اين باور رساند كه سخنان جلالي پايه قوي ندارد. اقتصاددان روحاني مجلس به تسنيم گفته بود كه «بنده تكذيبيه‌اي را امروز در يكي از روزنامه‌ها ديدم مبني بر اينكه آقاي لاريجاني به شوراي ائتلاف اصولگرايان نپيوسته‌ است، لذا در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام اين تكذيبيه را به آقاي علي لاريجاني نشان دادم. آقاي لاريجاني اين تكذيبيه را قبول نداشت؛ يعني به‌عبارت ديگر آقاي لاريجاني همچنان بر عهد خود در پيوستن به شوراي ائتلاف اصولگرايان پايبند است؛ لذا آن تكذيبيه را تكذيب مي‌كند.» روايت مصباحي مقدم اما از اين «تكذيبيه» علي لاريجاني در فاصله اندكي تغييري بزرگ مي‌كند. آنجا كه او در جلسه ديروز فراكسيون رهروان درباره اين سخنانش آنها را «برداشت شخصي» خود از واكنش لاريجاني مي‌داند. آن هم در حالي كه رييس مجلس درباره آن جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام به نزديكان خود گفته تنها در قبال سخنان مصباحي مقدم «سكوت» كرده است. سكوتي كه با يك «برداشت شخصي» تبديل به يك خبر خوش براي اصولگرايان شد كه البته عاقبت چندان خوشي نداشت. چرا كه ياران لاريجاني در بهارستان را بر آن داشت تا هر طور شده پيامي محكم و پرقدرت به طرف مقابل بفرستند كه اهل چنين ائتلافي با اصولگرايان نيستند. اين اما تنها مساله اين روزهاي جريان اصولگرا نيست. چرا كه ديروز منصور حقيقت‌پور در جمع خبرنگاران به گونه‌اي از «استقلال» فراكسيون رهروان سخن گفت كه گويا اين استقلال براي مدت‌ها قرار است پايدار بماند و جرياني كه علي لاريجاني از چهره‌هاي سرشناس آن است، تبديل به يك قطب سياسي در كشور شوند. مساله تنها جدا شدن از ديگر اصولگرايان و استقلال اين جريان نيست. منصور حقيقت‌پور به صراحت در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره استفاده از ظرفيت ناطق‌نوري از «فضاهاي بزرگ‌تر» از انتخابات مجلس سخن مي‌گويد. چيزي كه جز يك برنامه بلندمدت براي كار سياسي نكته ديگري را به ذهن نمي‌رساند.
از رهروان دعوت نكردند
منصور حقيقت‌پور كه ديروز نقش سخنگويي جريان نزديك به علي لاريجاني را در مجلس بازي مي‌كرد، بعد از جلسه علني به جمع خبرنگاران آمد تا پيامي مهم را بدهد؛ «ليست مستقل و واحد با عنوان رهروان ولايت ارايه مي‌شود». او از بقيه اصولگرايان گلايه داشت. از همان‌ها كه اين روزها مدام از ائتلاف با علي لاريجاني مي‌گويند. كساني كه گويا علي لاريجاني را بدون اطرافيانش مي‌خواهند؛ رهبري تنها براي يك ژست سياسي. حقيقت‌پور گله كرد كه «تاكنون هيچ دعوتي از فراكسيون رهروان ولايت براي حضور در جبهه متحد اصولگرايي صورت نگرفته است». براي اين گلايه هم دليل داشت؛ «فراكسيون رهروان داراي يك اكثريت قاطع در مجلس شوراي اسلامي است اما براي مشاركت در وحدت، دعوتي از آن توسط جبهه متحد اصولگرايي صورت نگرفته است و صبح امروز تمام اعضاي فراكسيون رهروان تصميم گرفتند كه به صورت مستقل و يكي از جريانات اصولگرايي عمل كند. » حالا بعد از اين «ناديده» گرفته شدن در فضاي سياسي اصولگرايان، عضو هيات‌رييسه فراكسيون رهروان مي‌گويد: «ما از دوستان و همفكران فراكسيون رهروان، حمايت سياسي و معنوي خواهيم كرد تا آنها در انتخابات مجلس‌شوراي اسلامي به موفقيت دست پيدا كنند و بنا داريم كه در استان‌هاي مختلف ليست مستقل و واحد باعنوان ليست رهروان ولايت ارايه كنيم.» آن‌طور كه حقيقت‌پور گفته قرار است «سازوكارهاي گزينش نمايندگان مطلوب ليست رهروان ولايت، پس ازاعلام نظر رسمي شوراي نگهبان قانون اساسي» انجام شود.
زمان براي مذاكره و ادغام ليست فراكسيون رهروان در جبهه متحد اصولگرايي گذشته است
حقيقت‌پور تصريح كرده: «خبرهاي ضد و نقيضي كه توسط رسانه‌هاي مختلف بيان مي‌شود تنها فضاسازي ژورناليستي و بازي سياسي است و خبرهايي كه از دكتر لاريجاني داريم، هيچ قولي براي حضور در جلسات متحد اصولگرايي تاكنون مطرح نشده است و در آن شركت نداشته‌اند.» وي در رابطه با احتمال حضور فراكسيون رهروان در جبهه متحد اصولگرايي هم گفته: «متاسفانه زمان براي مذاكره و ادغام ليست گذشته است؛ موعد ثبت‌نام فرارسيده و اعضاي نزديك به رهروان ولايت در حال ثبت‌نام در انتخابات هستند.»
پرهيز از تكرار تجربه‌هاي   ناكارآمد ائتلاف‌هاي گذشته
البته چيزي كه اطرافيان لاريجاني را از ائتلاف با بقيه اصولگرايان ترسانده، تجربه‌هاي تلخ گذشته است. از جريان انتخابات همين مجلس نهم و بر هم زدن قول و قرارها گرفته تا تمام وعده‌هايي كه در ماه‌هاي اخيربراي تصميمات مجلس نقض شدند. از همين روست كه عضو هيات رييسه فراكسيون رهروان ولايت مجلس، با تاكيد براين كه اعضاي جبهه متحد اصولگرايي سازوكارهاي لازم براي وحدت را فراهم نكردند، پرسيده وزن فراكسيون اكثريت مجلس شوراي اسلامي چيست؟ وي در ادامه گفته: «عزيزان جبهه متحد اصولگرايي، در حال تكرار تجربه ائتلاف‌هاي گذشته كه كارساز هم نبوده‌، هستند؛ جرياناتي وجود دارد كه اجازه حضور متناسب با وزن رهروان ولايت را در جبهه متحد اصولگرايي نمي‌دهد.» حقيقت‌پور افزوده: «دريك جمع‌بندي ما بر تصميم خود قاطع شديم كه رهروان ولايت به صورت جداگانه براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي ليست ارايه بدهد. البته ما همواره براي نظر و راي روحانيت احترام قايل بوده و تابع هستيم.»
با هيچ جرياني ائتلاف    نمي‌كنيم
حقيقت پور در رابطه با برخي اعضاي فراكسيون رهروان ولايت كه منتسب به فراكسيون پيروان هستند نيز گفته: «ما در فرآيند تصميم‌گيري خود تلاش مي‌كنيم كه به شكل دموكراتيك و مردم‌سالاري ديني جمهوري‌اسلامي كسب راي كنيم و امروز قاطبه اعضاي هيات رييسه فراكسيون رهروان تصميم گرفتند كه به صورت مستقل درانتخابات حاضر شوند و هيچ ائتلافي صورت نگيرد.» وي درباره حضور چهره‌هاي جديد در ليست رهروان ولايت افزوده: «ما داراي پتانسيل و ظرفيت‌ بالايي در كشور هستيم و افراد زيادي هستند كه از ما در جهت اصولگرايي حمايت خواهند كرد؛ فراكسيون رهروان ولايت ضمن التزام به ولايت فقيه همواره بر سه پايه عقلانيت، ديانت و اعتدال تاكنون فعاليت كرده است.» عضو شوراي مركزي فراكسيون رهروان ولايت مجلس تصريح كرده: «ما براساس ظرفيت‌هاي فراكسيون رهروان ولايت در داخل و خارج در انتخابات مجلس شوراي اسلامي حاضر خواهيم   شد.»
استفاده از ظرفيت ناطق نوري در فضاهاي بزرگ‌تر
حقيقت‌پور در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» كه افرادي همچون محمدرضا باهنر، نايب‌رييس دوم مجلس اصولگراي سنتي و وابسته به جبهه پيروان هستند كه در فراكسيون رهروان نيز حضور دارند، نظر اين افراد چيست، توضيح داد: «اشكالي ندارد؛ مهم براي ما اين است كه در فرآيند تصميم‌گيري در رفتار دموكراتيك بتوانيم راي بياوريم؛ امروز مركزيت فراكسيون رهروان تصميم گرفت مستقل باشد و اكثريت اعضا نيز موافق بودند همه بايد تابع جمع باشيم.» سوال ديگر «اعتماد» از اين چهره نزديك به لاريجاني اين بود كه «آيا فراكسيون رهروان ولايت در بيرون مجلس نيز با نيروهايي به وحدت رسيده است؟» سوالي كه پاسخ آن اينگونه داده شد: «بالاخره دست‌مان خالي نيست؛ جريان‌هاي مختلفي هستند كه از ما حمايت مي‌كنند كه جريان‌هاي اصولگرايي هم هستند.» سومين سوال «اعتماد» از حقيقت‌پور هم درباره استفاده از ظرفيت‌هايي چون ناطق نوري در تصميم جديد فراكسيون رهروان بود. جايي كه حقيقت‌پور گفت: «در اين مرحله نه، اما در فضاهاي بزرگ‌تر شايد اين اتفاق بيفتد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون