• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

تاثير قانون محدوديت ورود به امريكا بر گردشگري ايران چه خواهد بود؟

ايران به سازمان جهاني گردشگري اعتراض خواهد كرد

سناي امريكا محدوديت‌هاي جديدي را براي ورود به امريكا تصويب كرد. بر اساس اين مصوبه كه هفته پيش به تصويب مجلس نمايندگان امريكا نيز رسيده بود و رييس‌جمهور امريكا با امضاي آن مهر تاييدي بر آن زد؛ شهروندان 38 كشور كه تا به حال براي ورود به امريكا نياز به اخذ رواديد نداشتند، چنانچه در پنج سال گذشته به ايران، عراق، سوريه و سودان سفر كرده باشند، براي سفر به اين كشور ملزم به اخذ رواديد هستند. البته اين قانون شامل سفرهايي كه از اين پس اتفاق خواهد افتاد نيز مي‌شود.
هفته پيش و پس از تصويب اين طرح توسط مجلس نمايندگان، واكنش‌هاي متعددي از جانب ايرانيان خارج از كشور و همچنين شهروندان ايراني در فضاي مجازي صورت گرفت كه «اعتماد» هم گزارشي در همين رابطه منتشر كرد. اما آن روز اميدها بر اين بود كه مجلس سنا آن را تصويب نكند و يا رييس‌جمهور امريكا اين طرح را وتو كند، اما همه‌چيز جور ديگري رقم خورد و اين طرح كه در قالب يكي از بندهاي بودجه تصويب شده بود به تصويب سنا و تاييد اوباما هم رسيد. مصوبه‌اي كه واكنش‌هاي متعددي در پي داشت، از واكنش محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه تا بيانيه رسمي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در اين رابطه. از زمان تصويب اوليه اين طرح در مجلس نمايندگان نگراني‌هاي بسياري نسبت به تاثيرات منفي احتمالي آن در صورت نهايي شدن بر صنعت نوپاي گردشگري ايران به وجود آمد، صنعتي كه در ماه‌هاي گذشته و باتوجه به توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5 اميدواري بسياري به افزايش تعداد گردشگران و تورهاي ورودي به ايران به خصوص از كشورهاي اروپايي دارد و حالا تحت تاثير اين قانون قرار مي‌گيرد.
صبح روز گذشته مرتضي رحماني موحد در نشست خبري كنفرانس بين‌المللي گردشگري در رابطه با مصوبه اخير سناي امريكا گفت: «مصوبه اخير سناي امريكا مبني بر سختگيري براي ورود اروپايي‌ها به ايران، با ادعاي مقابله با توسعه تروريسم مغاير و در جهت خواست تروريست‌ها است. گردشگري سبب تقويت بنيان‌هاي سياسي بين دولت‌ها و عامل پيوند و نزديكي ملت‌ها است؛ بنابراين يكي از مهم‌ترين مسائلي كه مي‌تواند در دنيا خشونت، ناامني و فعاليت‌هاي تروريستي را كمرنگ كند مساله گردشگري است. مصوبه اخير سناي امريكا و سخت‌گيري دولتمردان امريكايي براي ورود خارجي‌ها به ايران، موضوعي است كه بايد در محيط‌هاي سياسي و كنسولي بررسي شود اما تبعاتي نيز براي گردشگري ما خواهد داشت. هرچند اين فرمان و مصوبه مانع تحقق علايق و اقبال گردشگران خارجي در دوره پساتحريم و پسابرجام به ايران نخواهد بود؛ اما با اين حال ما به سازمان‌هاي جهاني گردشگري براي اتخاذ يك موضع‌گيري اعتراضي در اين باره درخواست خواهيم داد.»
رحماني موحد در مورد تاثيري كه اين مصوبه بر آمار گردشگران خارجي خواهد گذاشت به «اعتماد» گفت: «اين مساله را امروز و چند ساعت پس از تصويب اين قانون نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم، اين موضوع بايد مورد ارزيابي قرار گيرد، اما به معناي عام تاثير كلاني را نمي‌بينم به اين دليل كه حوزه‌هاي گردشگري ما خيلي متنوع است، ضمن اينكه 60 درصد گردشگران خارجي ما از كشورهاي همسايه وارد ايران مي‌شوند كه شامل اين 38 كشور نيستند. البته ما نگران هستيم و به اين روند اعتراض داريم، و اين قانون را در صنعت گردشگري ايران بي تاثير نمي‌دانيم، و با unwto  موضوع را مطرح خواهيم كرد، اما اينكه دقيقا درصد بدهيم كه چند درصد تاثير خواهد داشت كمي زود است.»
چند ساعت پس از تصويب اين قانون توسط سنا در امريكا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم مواضع خود را در قالب بيانيه‌اي اعلام كرد: «با توجه به فراهم شدن زمينه‌هاي لغو تحريم‌هاي ناعادلانه بين‌المللي، شاهد مصوبه‌اي نامعقول از سوي كنگره امريكا هستيم كه محدوديت‌هايي را براي سفر اتباع 38 كشوردنيا به چند كشور از جمله ايران اعمال مي‌كند. سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ضمن محكوم كردن اين مصوبه، اظهار اميدواري مي‌كند با تدابير اتخاذ شده در دستگاه ديپلماسي كشور، اين مصوبه خنثي شود. اظهارات گردشگران خارجي نشان مي‌دهد برخلاف آنچه ادعا شده، ايران كشوري امن و ميهمان‌نواز براي گردشگران به شمار مي‌رود و تاريخ و فرهنگ غني ايران و جاذبه‌هاي بي‌نظير گردشگري ايران همواره به عنوان عامل جذب كننده گردشگران براي سفر به ايران بوده است و وضع چنين مقرراتي نمي‌تواند مانعي بر سر راه سفر به ايران تلقي شود.»
همچنين ابراهيم پورفرج، رييس جامعه تورگردانان در مورد مصوبه اخير سناي امريكا و پيش‌بيني‌هايي كه براي تاثير اين قانون در صنعت گردشگري ايران خواهد داشت به «اعتماد» گفت: «در دو سال گذشته تقاضاي گردشگران براي ورود به ايران در برخي مواقع بيش از حد ظرفيت ما بوده، در سال 93 آمار ورود گردشگران به ايران در مقايسه با سال قبل از آن دوبرابر شده بود و ما افزايش 100 درصدي گردشگري را داشتيم. اما در مورد مصوبه اخير سنا هنوز نمي‌توانيم به طور دقيق بگوييم اين قانون چقدر تاثير خواهد داشت، براي اينكه آمار گردشگران‌مان را مقايسه كنيم و ببينيم چقدر افت يا افزايش داشته، بايد در فصل كاري گردشگري ايران كه بهار و پاييز است اين محاسبه صورت بگيرد. پيش بيني اين مسائل براي ما سخت است، اما اين را مي‌دانيم كه بي تاثير نخواهد بود. ضمن اينكه بعد از برجام همه شاهد بوديم كه سرمايه‌گذاران بزرگ اروپايي تمايل داشتند كه به ايران سفر كنند، همين سرمايه‌گذاران قطعا در حجم بالاتري در امريكا سرمايه‌گذاري كرده‌اند، اما با اين قانون بايد اولويت بندي كنند و همين موضوع مي‌تواند در حوزه اقتصاد هم تاثيرگذار باشد. با اين توصيف امريكا همچنان ما را تحريم كرده است و اين تحريم حتي بدتر از تحريم قبلي است.»
علاوه بر او بابك تهراني، مدير تورهاي ورودي آژانس قصر شيرين در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» هم در مورد مصوبه سنا گفت: «آمار متقاضيان ما براي سفر به ايران بعد از برجام چند برابر شده است، در روزهاي اخير هم شاهد بوديم كه رسانه‌هاي بزرگ دنيا ايران را به عنوان اولين مقصد گردشگري معرفي مي‌كردند، اما تصويب چنين قانوني در اين شرايط مي‌تواند نشان‌دهنده مغرضانه بودن اين تصميم باشد. اين مصوبه نه تنها روي صنعت گردشگري ما موثر است بلكه در اقتصاد ما هم تاثير زيادي خواهد داشت چرا كه از ورود تجار و سرمايه‌گذاران به ايران جلوگيري مي‌كند.» پيش‌بيني تهراني در مورد كاهش آمار گردشگران خارجي به ايران حدود 10 تا 20 درصد است. البته با تاكيد بر اينكه بايد چند ماه آينده در مورد اين مساله نظر بدهد.
آمارهاي گردشگري در آينده‌اي نزديك خواهند گفت كه مصوبه جديد امريكا چقدر مي‌تواند به صنعت نوپاي گردشگري ايران لطمه بزند؛ بايد همان‌گونه كه وزير امورخارجه كشورمان گفته، منتظر بود و ديد كه مقامات امريكايي چه كار عملي انجام خواهند داد و اين قانون چه تاثيري خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون