• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

دومين روز تعطيلي همه مدارس استان تهران

تداوم هواي ناسالم دانش‌آموزان را خانه‌نشين كرد

 

هواي تهران هنوز در شرايط ناسالم است. ‌نمودارهاي هواي تهران‌، عدد 141 را براي روز يكشنبه نشان مي‌دهد. ‌تداوم پايداري هوا در شرايط ناسالم باعث شده كميته اضطرار ‌باز هم تشكيل جلسه بدهد و براي روز دوم، ‌مهدهاي كودك و مدارس استان تهران را در مقاطع ابتدايي و متوسطه در روز دوشنبه تعطيل اعلام كند، گرچه برخي از مهدهاي كودك در تعطيلي يكشنبه باز و پذيراي كودكاني با والدين شاغل بودند. اين تعطيلي، ‌گرچه دردي از هواي تهران دوا نكرد و شاخص شنبه با كاهش يك واحدي در روز يكشنبه ظاهر شد، ‌اما ظاهرا  اين تصميم براي كاهش مشكلات سلامت براي اين گروه از جامعه كه عموما حساس‌اند، ‌گرفته شده. اين تعطيلي‌ها قرار است به نفع گروه هدف باشند، ‌در حالي كه اين گروه هدف، ‌غالبا افرادي از گروه‌هاي حساس جامعه‌اند كه وقتي تعطيلي غيرمنتظره نصيب‌شان بشود، ‌زندگي والدين‌شان را دچار اختلال مي‌كند. دانش‌آموزان از 7 تا 18 سال بايد در زمان تعيين شده در خانه بمانند، ‌اين در حالي است كه نگراني از تنها گذاشتن كودكان در خانه، يكي از مشكلات والدين است و عموما اين نوع تعطيلات باعث دورماندن يكي از والدين از محيط كاري مي‌شود.
همه برنامه‌هاي‌مان  مقطعي است
تهران، تنها شهر آلوده جهان نيست ‌ اما يكي از چند شهري است كه با وجود قدمت آلودگي در آن، ‌هنوز نتوانسته راهكارهاي عملي را درپيش بگيرد و كاري كند براي كاهش اين حجم هواي سرشار از ذرات سمي. مدير واحد پايش شركت كنترل كيفيت هواي تهران هم با اشاره به راهكارهاي مقطعي كه بيشتر در كشور ما رايج است، ‌به «اعتماد» گفت: همه دنيا براي كاهش آلودگي، برنامه‌هاي بلندمدت دارند. طرح‌هايي روي خودروها و استانداردهاي‌شان اجرا مي‌كنند تا طبق اين برنامه‌ها كم كم به هدف‌شان برسند. ما هم در كشور برنامه‌هايي داشتيم، اما خيلي از بندهايش فقط نوشته شده مثل از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، معاينه فني، رفتن به سمت استانداردهاي جديد و كم‌آلاينده، توليد يا وارد كردن خودروهاي برقي و هيبريدي.  مريم نادري در ادامه گفت: بحث ديگري كه هست، بحث‌هاي اقتصادي است كه باعث مي‌شود اين مطالبات پيگيري نشود، منابع مالي مي‌خواهد، تكنولوژي خودرو مي‌خواهد كه بايد خودروسازان آنها را وارد كنند. سال‌هاست اين مطالبه را داشتيم كه استاندارد خودروها يورو4 شود، در‌حالي‌كه مي‌بينيم هنوز خودروهاي ما استاندارد نيستند و استانداردشان جوابگوي مدت مصرف‌شان نيست و بعد از چند مدت از شرايط ايده‌آل خارج مي‌شوند. كاتاليست‌ها بايد جايگزين شوند، معاينه فني خودروها بايد در فواصل كوتاه‌تر باشند درحالي‌كه هيچ مقام نظارتي براي رسيدگي به آنها نيست و تنها در روزهاي آلوده به ياد نظارت كردن بر خودروهاي فاقد معاينه فني مي‌افتند كه آن هم شايد چند خودرو را براي نمونه جريمه كنند. اين اتفاق براي موتورسيكلت‌ها هم نمي‌افتد كه يكي از عوامل اصلي آلودگي شهرند. خودروهاي فرسوده‌اي كه بايد از سطح شهر جمع شوند، ‌معضل ديگري‌اند كه هنوز براي‌شان راهكار درنظر گرفته نشده است. تعدادشان هر سال تغيير مي‌كند. در حال حاضر 800 هزار خودروي فرسوده در تهران داريم كه بايد از چرخه حمل‌و‌نقل خارج بشوند. شاخص اصلي آلودگي در سال‌هاي اخير، ‌ذرات دو‌و‌نيم ميكروني است كه ناشي از خودروهاي كاربراتوري حمل‌و‌نقل ديزلي و موتوسيكلت‌هاست، ‌همان ذرات سمي كه از اگزوز خودروها خارج مي‌شوند. سال گذشته قرار بود همه خودروهاي ديزلي به فيلتر دوده مجهز شوند؛ ‌فيلتري كه مانع از ورود اين ذرات به هوا مي‌شود، اما هيچ تجهيزي اتفاق نيفتاد. به گفته نادري، در صورت مجهز شدن ديزلي‌ها به فيلتر دوده، از ورود
‌90 تا 100درصد ذرات معلق ممانعت به عمل مي‌آمد. اين هم يكي ديگر از برنامه‌هايي است كه در ديگر كشورهاي آلوده عملي شده و در كشور ما نشده.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون