• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3425 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي

زهران علوش، از شورشيان مورد حمايت عربستان در سوريه كشته شد

شكار رهبـر جيش الاسلام در آستانه مذاكرات سوري

«زهران علوش، رهبر جيش‌الاسلام و معاونانش در حمله هوايي در حومه دمشق كشته شده‌اند و اين يعني بالانس قدرت در ميان گروه‌هاي افراط‌گرا در سوريه تغيير خواهد كرد.» اين خبر و تفسير كوتاه نيويورك‌تايمز در گزارش يكي از مهم‌ترين اتفاق‌هاي ميداني سوريه در آستانه زمان تعيين شده براي مذاكرات دولت و مخالفان سوريه است. به گزارش رسانه‌ها، علوش جان خود را در حمله هوايي هواپيماهاي روسي به پايگاه مخفي‌اش در شرق دمشق از دست داده است، اين در حالي است كه خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) مي‌گويد اين نيروهاي هوايي سوري بودند كه يكي از قدرتمندترين مخالفان اسد را شكار كرده‌اند. ديد‌بان حقوق بشر سوريه نيز تاييد مي‌كند كه در كنار علوش پنج تن از رهبران ارشد جيش‌الاسلام و هشت تن ديگر از اعضاي اين گروه نيز كشته شده‌اند. به گزارش راي‌اليوم، علوش با هدف ايجاد صلح بين رهبران «احرار الشام» و «فيلق الرحمن» در مزرعه‌اي در غوطه شرقي حضور يافته بود كه مورد هدف قرار گرفت. گفته مي‌شود زهران علوش در آن نشست به دنبال تشكيل اتاق عمليات مشترك براي رويارويي با پيشروي ارتش سوريه به سمت مرج السلطان بوده است.
گروه جيش الاسلام، يكي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي مسلح مخالف بشار اسد است و شخص زهران علوش نيز به دليل مناسبات نزديك با كشورهاي عربي مخالف اسد، از چهره‌هاي قدرتمند مخالفان اسد بود كه نمايندگان وي نيز در نشست اخير رياض حضور داشتند. اين در حالي بود كه جيش الاسلام در ليستي كه روسيه، از گروه‌هاي تروريستي تهيه كرده بود، قرار داشت. اين گروه كه گفته مي‌شود از سوي عربستان سعودي و تركيه حمايت مي‌شود بخش مهمي از مزارع شرق دمشق مشهور به غوطه را تحت كنترل خود دارد. جيش‌الاسلام كنترل اين مناطق را پس از عقب راندن داعش از اين منطقه به دست گرفته بود. رياض جيش‌الاسلام را از گروه‌هاي مخالف داعش معرفي مي‌كند كه بايد در مذاكرات دولت و مخالفان حضور داشته باشد.
لبيب نحاس، يك عضو ارشد احرار الشام در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس مرگ زهران علوش را نقطه عطفي در جنگ سوريه دانسته است. يك عضو ديگر اين گروه نيز كشته شدن علوش را عامل افزايش شعله‌هاي جنگ دانسته است.
زهران علوش كه بود؟
بر اساس اطلاعاتي كه از زهران علوش در دانشنامه ويكي پديا آمده، نام كامل او محمد زهران عبدالله علوش بوده و وي در سال ۱۹71 در دوما در خانواده‌اي وهابي و افراطي به دنيا آمد. پدر او، عبدالله علوش يكي از مهم‌ترين سران وهابي اخوان‌المسلمين در سوريه بود. زهران داراي مدرك «شريعت اسلامي» از دانشكده شريعت دانشگاه دمشق است. وي پس از تكميل تحصيلات دانشگاهي در سوريه، به عربستان سفر كرد و در آنجا زير نظر شيوخ معروف وهابي سعودي چون عبدالعزيز بن‌باز وعبد‌الله بن عبدالعزيز العقيل به تحصيل پرداخت. علوش پس از آن به سوريه بازگشت و با يك شريك سعودي، شركتي را تحت عنوان خدمات ساخت‌وساز راه‌اندازي كرد. در همان زمان نيز به صورت مخفيانه فعاليت‌هاي امنيتي خود را به نفع اخوان‌المسلمين و اطلاعات عربستان آغاز كرد. علوش در سال ۲۰۰۹ به اتهام دست داشتن در برنامه‌ريزي براي انجام عمليات تروريستي دستگير شد. علوش به خاطر همين اتهام به زندان افتاد، اما در جولاي ۲۰۱۱ مشمول عفو عمومي رياست‌جمهوري شد و توانست به همراه شمار قابل توجهي از كساني كه در جريان ناآرامي‌ها به دليل دست داشتن در اقدامات مسلحانه زنداني شده بودند، از زندان خارج شود.

 

رهبر جديد جيش‌الاسلام ملقب به شيخ ابوهمام

پس از اعلام كشته شدن فرمانده جيش الاسلام، اين گروه طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه عصام بويضاني، جانشين زهران علوشي مي‌شود كه پس از حمله هوايي نيروهاي روسي جان خود را از دست داد. منابع عربي گزارش مي‌دهند كه نام مستعار بويضاني، ابوهمام است كه پيش از اين يكي از برجسته‌ترين فرماندهان جيش‌الاسلام به‌شمار مي‌آمد. منابع نزديك به جيش‌الاسلام به آژانس خبري آلمان نيز اعلام كرده‌اند كه بوضيايي در يك جلسه رهبران جيش‌الاسلام به رهبري اين گروه منصوب شد. گفته مي‌شود از انتصاب بويضاني كشورهاي حاشيه خليج فارس و تركيه استقبال كرده‌اند. بر اين اساس اكنون ابوهمام،  رهبر بيست هزار فرد مسلح با توپخانه سنگين و تانك مي‌شود كه بر غوطه تسلط دارد. گفتني است بويضاني در حومه شرقي پايتخت سوريه به دنيا آمده است و اكنون نيز 40 سال سن دارد. افراد نزديك به وي مدعي هستند كه ابوهمام جوياي علم و مجتهد است و تحت نظر مشايخ دمشق آموزش ديده است. وي داراي ليسانس مديريت بازرگاني است. او پيش از آغاز بحران سوريه نيز در زمينه تجاري فعاليت داشت. به گزارش وبگاه خبري سوريا مباشر، بيضاني يكي از بنيانگذاران گروه سريه‌الاسلام‌ است. او همچنين فرماندهي عمليات ريف دمشق را بر عهده دارد. وي در اين اواخر رياست هيات‌هاي جيش‌الاسلام را بر عهده داشت. اين در حالي است كه وي حضور رسانه‌اي گسترده‌اي ندارد و در برهه‌هاي گذشته نيز فقط در زمينه ميداني فعاليت مي‌كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون