• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3425 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي

ديپلماسي «تولد» هنـد و پاكستان در روز كريسمس

همه‌چيز از تماس تلفني خصوصي ناندرا مودي نخست‌وزير هند با نواز شريف نخست‌وزير پاكستان در صبح جمعه براي تبريك تولد او آغاز شد، روزي كه جوامع مسيحي كريسمس را جشن گرفته‌ بودند. حدود چهار ساعت بعد هواپيماي مودي در شهر پاكستاني لاهور نشست. اين نخستين ديدار يك نخست وزير هندي از پاكستان در حدود 12 سال گذشته بود. تنش در روابط دو كشور اتمي پاكستان و هند در دهه‌هاي قبل بسياري از تصميم‌سازان امريكا را نگران كرده بود، به ويژه اينكه جنگ نيابتي دو كشور به افغانستان كشيده شده بود. به نظر مي‌رسد اتفاق روز جمعه ديپلماسي شخصي مودي است و يك پيام عمومي به پاكستان مي‌فرستد كه به جاي مقابله با هم پيوند برقرار كنند. دولت هند در هفته‌هاي اخير اين پيام را با طرح يك نقشه راه براي گفت‌وگو عليه تروريسم و تجارت براي اسلام‌آباد ارسال كرده بود. مودي از زمان آغاز نخست‌وزيري خود سيگنال‌هاي مختلفي به پاكستان فرستاده بود. او با دعوت از شريف براي مراسم اداي سوگند خود در سال گذشته پاكستان را شگفت‌زده كرد، مه ‌2014 نيز نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان در مراسم اداي سوگند ناندرا مودي حاضر شد. كه نشان‌دهنده اراده خوب شريف براي بهبود روابط بود. همچنين نواز شريف 151 ماهيگير هندي در بند پاكستان را نيز براي نشان دادن حسن نيت آزاد كرد.
اما سه ماه بعد به‌طور ناگهاني تعامل آزمايشي دوطرف پس از نشست ديپلمات پاكستاني با رهبران جدايي‌طلب از كشمير متوقف شد. تا آنكه نوامبر2014 مودي و شريف در كاتماندو، پايتخت نپال براي يك كنفرانس منطقه‌اي مذاكرات دو‌جانبه داشتند. با آنكه تا مه ‌2015، بيش از
 500 مورد نقض آتش بس بين دو كشور ثبت شده بود، نخست‌وزيران پاكستان و هند در جولاي 2015 نيز براي بيش از يك ساعت، در حاشيه كنفراس اوفاي روسيه درخصوص مسائل مشترك امنيتي و مرزي بحث و گفت‌وگو كردند. دسامبر2015 نيز جلسه‌اي كوتاه ميان رهبران دو كشور در حاشيه اجلاس آب و هواي پاريس برگزار شد و در اين ديدار بناشد تا مودي براي نخستين‌بار به پاكستان سفر كند. حالا بسياري از رسانه‌ها با آب و تاب فراوان از ديدار غيرمنتظره مودي از پاكستان خبر و تحليل ارايه مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون