• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3105 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان

معاون رييس‌جمهور تشريح كرد

سه سناريو براي بودجه 94

گروه اقتصادي/ در حالي كه مساله احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، تدوين برنامه پنج ساله ششم توسعه، گزارش كسري بودجه سال جاري و تدوين بودجه سال آتي به صورت همزمان وضعيت متفاوتي را در برابر نظام برنامه‌ريزي كشور قرار داده است، به دليل نامشخص بودن وضعيت درآمدهاي خارجي و وجود پيچيدگي در پارامترهاي سياسي، دولت تصميم دارد كه براي سال آينده سه بودجه جداگانه‌يي را براي شرايط «عادي»، «بد» و «مذاكرات مثبت» تدوين كند، اين خبري است كه محمدباقر نوبخت در يك برنامه تلويزيوني اعلام مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور با حضور در گفت‌وگوي ويژه خبري دوشنبه شب به اقدامات دولت براي احياي سازمان مديريت و تدوين بودجه سال آتي اشاره داشت.
گزارش اوليه بودجه 94
وي در رابطه با برنامه دولت براي بودجه سال آينده نيز گفت: همانطور كه بخشنامه بودجه را در اول مهرماه به دستگاه‌ها ابلاغ كرديم، براي چهارشنبه (امروز) گزارش اوليه لايحه بودجه سال آينده را به دولت خواهيم برد و در دوم آذرماه هم پيش‌نويسي لايحه بودجه سال 1394 به مجلس تقديم مي‌شود. براين اساس لايحه بودجه سال آينده را در وقت معين و در نيمه آذرماه به مجلس خواهيم برد.
بودجه‌نويسي
 به روش سناريونويسي
نوبخت با بيان اينكه براي سال آينده سه بودجه را پيش‌بيني كرده‌ايم، بيان كرد: اول همان بودجه معمول است كه در نيمه آذرماه به مجلس مي‌رود، اما بودجه ديگر ما براي شرايط بدبينانه پيش‌بيني شده است، به طوري كه اگر اتفاقي افتاد و مذاكرات به نتيجه مطلوبي نرسيد يا اينكه درآمد‌هاي نفتي كاهش يافت، بتوانيم برنامه‌هاي خود را به درستي پيش‌برده و با كمبود منابع مواجه نشويم.
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور ، بودجه سوم دولت را براي شرايط خوشبينانه عنوان كرد و يادآور شد: ما اين را در نظر داريم كه اگر در سال آينده، وضعيت مطلوبي وجود داشت و درآمد‌هاي ما بطور قابل توجهي افزايش يافت، بتوانيم آن را به سمتي كه بهره‌وري بيشتري داشته و در رشد اقتصادي اثر مثبتي داشته باشد، هزينه كنيم، نه اينكه مانند سال‌هاي گذشته 700 تا 800 ميليارد دلار درآمد‌هاي نفتي به دست آمد، اما چون برنامه‌يي براي هزينه آن وجود نداشت، رشد اقتصادي منفي شد.
نوبخت، در رابطه با تعيين سقف بودجه سال آينده با بيان اينكه افزايش هزينه‌هاي هر بودجه نسبت به سال قبل مربوط به بودجه‌هاي سنتي است و ما سعي مي‌كنيم، اين روال را پيش نبريم، خاطرنشان كرد: بر اين اساس با توجه به شرايط درآمد‌هاي نفتي، بودجه سال 1394 منقبض‌تر از بودجه امسال خواهدبود، اما سعي مي‌كنيم بهره‌وري منابع را بالا برده و تخصيص بهينه در آن، لحاظ شود. وي يادآور شد: براي بودجه سال آينده، قيمت نفت، به گونه‌يي تعيين مي‌شود كه مطمئن باشيم، خوش‌بينانه نيست.
هزينه‌هاي بودجه تحت تاثير بهاي نفت
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور با بيان اينكه تمام منابع پيش‌بيني شده در بودجه امسال در شش ماهه اول محقق نشده است، گفت: اين در حالي است كه به روال معمول هر ساله تمامي منابع پيش‌بيني شده و مدنظر دولت تحقق نمي‌يابد نظير امسال كه ما بودجه عمومي 195 هزار ميليارد توماني را به مجلس پيشنهاد كرديم، اما نمايندگان آن را به 211 هزار ميليارد تومان افزايش دادند.
وي با اشاره به متوسط قيمت 104 تا 106 دلاري فروش نفت در نيمه ابتدايي سال جاري بيان كرد: با توجه به اينكه درآمد‌هاي نفتي كمي با تاخير واريز مي‌شود، در حال حاضر درآمد‌هاي نفتي از منبع نفت 100 دلاري است.
نوبخت عنوان كرد: با توجه به بودجه 211 هزار ميليارد توماني عمومي و 24 هزار ميليارد توماني اختصاصي در مجموع 235 هزار ميليارد تومان بودجه داريم، بنابراين با لحاظ اينكه كل درآمد‌هاي نفتي 80 هزار ميليارد تومان است، آنقدر نسبت به كل بودجه رقم بالايي نيست كه بخواهد تمامي اهداف و برنامه‌هاي دولت را تحت تاثير قرار دهد. در عين حال منكر سختي پيشبرد بودجه سال جاري نيستيم، اما اطمينان مي‌دهم كه آن را به طور مطلوبي به پايان خواهيم برد.
وي تاكيد كرد: مهم نيست كه منابع ما تا چه اندازه محقق مي‌شود، بلكه مهم آن است كه بيش از آنكه درآمد كسب مي‌كنيم هزينه‌يي انجام نداده و منابع به درستي مديريت شود. نوبخت ادامه داد: مخارجي كه با نفت ۱۰۰ دلاري در نظر داشتيم كم مي‌كنيم اما اين به معناي حذف اعتبارات عمراني نيست بلكه اين مخارج مديريت خواهد شد؛ تلاش مي‌كنيم با صرفه‌جويي اعتبارات هزينه‌يي را مديريت كنيم. نوبخت با بيان اينكه بايد تلاش كنيم اعتبارات و مخارج جاري تقليل يابد، تصريح كرد: بنابراين درست است درآمدهاي نفتي كم خواهد شد، ولي حقوق كارمندان دولت و اعتبارات عمراني كم نمي‌شود ولي در ساير موارد كه واقعا جادارد تجديدنظرهايي خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون