• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3432 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ دي

هيات تجاري و صنعتي دانمارك در تهران

هدف سفر دانماركي‌ها ؛ افزايش تراز تجاري با ايران


گروه اقتصادي |در ادامه توسعه همكاري‌هاي اقتصادي ايران با كشورهاي دنيا و افزايش قراردادهاي صنعتي و اقتصادي، تهران امروز ميزبان هيات تجاري و صنعتي كنفدراسيون صنايع دانمارك است. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اين هيات دانماركي قرار است امروز با گروهي از تجار و بازرگانان ايراني در اتاق تهران ديدار و مذاكره ‌كند.
بر اساس آخرين آماري كه از ميزان مبادلات دو كشور منتشر شده است ارزش تجارت ايران و دانمارك در هشت ماهه منتهي به آبان ماه امسال بالغ بر ۱۳۸ ميليون دلار بوده است و ظاهرا سفر هيات دانماركي به قصد افزايش مناسبات اقتصادي و تجاري دو كشور انجام مي‌شود. به گزارش «اعتماد»، رياست هيات دانماركي بر عهده وزير امور خارجه اين كشور قرار دارد و صاحبان صنايع و سرمايه‌گذاران صنايع غذايي و كشاورزي، انرژي، ساخت و ساز و تاسيسات بندر، فناوري‌هاي پاك و دارو از اعضاي آن به شمار مي‌روند. ارزش صادرات ايران به دانمارك طي سال‌هاي ۸۶ تا ۹۳ به ترتيب ۹، ۶، ۷، ۱۱، ۱۲، ۷، ۱۰ و ۱۱ ميليون دلار بوده است، در حالي كه ارزش واردات از اين كشور در اين سال‌ها به ترتيب ۱۹۲، ۱۵۴، ۱۱۴، ۱۴۱، ۱۰۵، ۸۴، ۱۱۵ و ۱۲۵ ميليون دلار بوده است. همچنين ارزش صادرات و واردات در هشت ماهه منتهي به آبان ماه امسال به ترتيب ۶ و ۱۳۲ ميليون دلار بوده است.
نيم نگاهي به كالاهاي مبادلاتي بين دو كشور نشان مي‌دهد كه فرش و ساير كف‌پوش‌هاي نساجي از پشم يا موي نرم حيوان، گره باف و كرك، خرماي تازه و خشك شده، قير طبيعي و نفتي، قطران معدني، كديين فسفات و اشياي سراميكي و شيشه‌اي از جمله مهم‌ترين كالاهاي صادراتي به دانمارك در سال گذشته بوده است. در عوض دارو، آنزيم، ماشين‌ها و دستگاه‌هاي مكانيكي، كره، چربي، روغن كاكائو، پاكت و قوطي چندلايه و آنتي بيوتيك از جمله مهم‌ترين كالاهايي است كه دانمارك به ايران صادر مي‌كند. البته ميزان صادرات نفت خام ايران به دانمارك در ساليان گذشته صفر بوده است.
همچنين ارزش صادرات دانمارك به ساير كشورهاي جهان طي سال‌هاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ ميلادي به ترتيب ۱۰، ۶، ۶، ۱۰، ۱۵، ۱۰ و ۱۱۱ ميليارد دلار بوده است، در حالي كه ارزش واردات دانمارك از ديگر كشور‌ها در اين سال‌ها ۱۶۱، ۱۶۱، ۱۲۳، ۱۳۷، ۱۴۷، ۱۰۵ و ۹۷ ميليارد دلار بوده است. مهم‌ترين اقلام صادراتي دانمارك به ساير كشورهاي جهان در سال ۲۰۱۴ نفت خام، روغن حاصل از مواد معدني و قيري، دارو، گوشت، گاز، مبل، شير آب و لوله، پنير و كشك و اسكلت فلزي بوده است، اما مهم‌ترين اقلام وارداتي دانمارك از ديگر كشور‌ها در سال ۲۰۱۳ نفت، روغن، اتومبيل، دارو، كامپيو‌تر، كشتي‌هاي مسافري و باركشي، قايق‌هاي تفريحي، وسايل نقليه موتوري، مانيتور‌ها و پروژكتور‌ها، چرخ دنده، قرقره مكانيكي و ميل لنگ بوده است. آلمان، سوئد، انگليس، امريكا، نروژ، فرانسه و هلند مهم‌ترين كشورهاي وارد‌كننده از دانمارك و آلمان، سوئد، نروژ، هلند، انگليس و چين مهم‌ترين كشورهاي صادركننده به اين كشورند. امضاي تفاهم‌نامه همكاري فرش بين سازمان‌ بازرگاني و اتاق بازرگاني دانمارك در سال ۸۶ و امضاي موافقتنامه با شركت دانكسپان از مهم‌ترين اسناد مبادله شده بين ايران و دانمارك در سال‌هاي گذشته بوده است. اعزام هيات تجاري به رياست معاون بازرگاني خارجي در سال ۶۵، سفر هياتي از سوي شركت دانكسپان به ايران و شركت اتحاديه تعاوني‌هاي روستايي در نمايشگاه بين‌المللي دانمارك در سال ۸۶ از جمله مهم‌ترين سفرهاي هيات‌هاي تجاري بين دو كشور بوده است. از برنامه‌هاي آتي دو كشور مي‌توان به تشكيل كميسيون مشترك اقتصادي، شركت دو كشور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و تخصصي‌ و اعزام هيات‌هاي تجاري بخش خصوصي جهت شناخت از پتانسيل‌هاي ناشناخته اشاره كرد. دفتر بازرگاني كشورهاي اروپا و امريكا مي‌گويد عدم اطلاع از پتانسيل‌هاي موجود، عدم فعاليت اتاق‌هاي بازرگاني دو كشور جهت حمايت و تشويق بخش خصوصي، عدم اطلاع‌رساني از مقررات جديد صادرات و واردات از جمله مشكل‌هاي پيش‌روي دو كشور است و پيشنهاد مي‌كند ايران و دانمارك اين مشكلات را با تشكيل شوراي بازرگانان و اعزام هيات‌هاي تجاري بين دو كشور جهت شناخت زمينه‌هاي همكاري از ميان بردارند. نرخ رشد محصولات صنعتي، درآمد سرانه و نرخ تورم در دانمارك به ترتيب ۱/۹ درصد، ۱۸۸/۹ ميليارد دلار و ۲/۶ درصد است. گفتني است از ابتداي سال 94 هيات‌هاي تجاري مختلفي از كشورهاي تركيه، افغانستان، لهستان، سوييس، آلمان، فرانسه، ايتاليا، ژاپن، جمهوري چك، اسپانيا، اتريش، انگليس، روسيه، برزيل، آفريقاي جنوبي، فنلاند و سوئد وارد ايران شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون