• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3432 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ دي

گفت‌وگو با مريم سالور درباره حضور در هيات انتخاب فراخوان ورسوس

آزادي بيان بهترين قسمت هنر است

 

  مريم رهنما/ مريم سالور، هنرمند مجسمه‌ساز، سفالگر و نقاش، اخيرا حضور در هيات انتخاب دومين فراخوان تجسمي ورسوس را پذيرفته است تا بعد از برگزاري آخرين نمايشگاه انفرادي‌اش كه دو سال پيش برگزار شد، دوباره و اين‌بار در قامت يك داور خبرساز شود. به بهانه همين رويداد با او درباره هنرمندان جوان، داوري آثار هنري هنرمندان جوان، آموزش هنر و حمايت بنگاه‌هاي اقتصادي از فراخوان‌ها و جشنواره‌هاي هنري گپ زديم.

  آثار هنرمندان جوان، به‌خصوص مجسمه‌سازان جوان را تا چه حد تعقيب مي‌كنيد؟ آيا كارها را مي‌بينيد؟
بله، مي‌بينم.
   چقدر به داوري علاقه‌منديد؟ به عنوان يك هنرمند ترجيح مي‌دهيد در اين جايگاه بنشينيد؟
آن قسمت بي‌نام و نشان من دوست دارد در كارگاهش در آرامش كار كند. اما آن قسمت با نام و نشان مسووليت حرفه‌اي‌اش را در مقابل جامعه مي‌پذيرد.
  داوري چقدر مي‌تواند به كار يك هنرمند كمك كند؟ اين داوري در روند خلاقه‌ كارش مانع ايجاد نمي‌كند؟
اگر به اين حركت‌ها به عنوان يك اتفاق خوب و اينكه آدم‌هايي كه نقاط مشترك دارند را دور هم جمع مي‌كند و باعث يك كار گروهي مي‌شود و در واقع وحدتي اتفاق مي‌افتد؛ نگاه كنيم فكر مي‌كنم خيلي مثبت است ولي اگر بخواهيم رقابت را تحريك و مهم كنيم براي همه مخرب است... هنرمندي كه به درستي داوري شده باشد بايد بتواند با مبلغي كه برنده شده به روياهايش شكل دهد.
  در كارهاي شما گاه ايده بر تكنيك و مفهوم بر شيوه و ماده كار پيشي مي‌گيرد. در قضاوت كار يك مجسمه‌ساز جوان نوپا تا چه حد به تكنيك توجه مي‌كنيد و تا چه حد به ايده يا مفهوم اهميت مي‌دهيد؟
هر اثر هنري كه توانسته باشد احساسات، عواطف و انديشه هنرمند را برساند (داراي شعر باشد) پذيرفته است؛ تكنيك وسيله‌اي براي بيان است و مواد جزيي از بيان.
  آموزش مجسمه‌سازي تا سال‌ها تنها به دانشكده‌هاي هنري محدود مي‌شد. در سال‌هاي اخير نهادهايي چون سازمان زيباسازي، آموزشگاه‌هاي آزاد و فراخوان‌هاي هنري، مانند ورسوس، حمايت از هنرمندان را آغاز كرده‌اند. ميزان تاثير اين نهادها در پيشرفت هنرمندان چقدر است؟ در اين مسير آيا بايد به شكلي با پيشنهاد دادن ايده يا ماده كار به هنرمندان جوان آنها را محدود كرد، يا بالعكس، آزاد گذاشتن آنها در انتخاب موضوع و ماده كار، براي‌شان موثرتر است؟
هر حركت درست فرهنگي كه باعث روشن شدن ذهن جامعه‌اي بشود قابل تقدير است و اينكه يك شركت معتبر صنعتي براي يك اقدام فرهنگي اينچنين پيش قدم شده است، ارزش آن را افزون مي‌كند. آزادي بيان بهترين قسمت هنر است ولي پيشنهاد موضوع يا مواد خاص هم هميشه مي‌تواند بهانه خوبي براي كار باشد.
  موسسات اقتصادي هم اخيرا به حمايت از هنر علاقه‌مند شده‌اند، همان طور كه ورسوس هم با ايده يك شركت برگزار مي‌شود و از هنرمندان جوان حمايت مي‌كند. در كل به نظر شما تاثير بنگاه‌هاي اقتصادي روي هنر چگونه است؟
هنرمند؛ گالري‌دار و موزه، مجموعه‌دار و هنردوست و صاحبان صنعت و سرمايه بايد در كنار هم باشند و كار كنند براي ايجاد فضايي نرم و انساني‌تر و در جهت بالا بردن سطح فرهنگ و تمدن در جوامع.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون