• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

دادگاه اروپا راي داد: حماس از ليست تروريست‌هاي اتحاديه خارج شد

اعتراف اروپا به اشتباه تاريخي درباره حماس

زماني كه در جريان تجاوز 50 روزه اسراييل به غزه، حماس به‌شدت مقاومت مي‌كرد، در بسياري از خبرها و نظرها كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شد، قابل مشاهده بود كه براي بسياري از افكار عمومي جهان اين سوال به وجود آمده است كه اگر بهانه تل آويو براي تجاوز جنايتكارانه به غزه درست است، چرا حتي يك نفر از ساكنان اين منطقه فلسطيني در اظهارنظري از حماس انتقاد نمي‌كند و همه شواهد نشان مي‌دهد كه فلسطيني‌ها از اين گروه به عنوان مدافعان خود تقدير مي‌كنند؟ اين در حالي است كه حماس به عنوان مدافع فلسطينيان در ليست تروريستي امريكا و اتحاديه اروپا قرار گرفته است اما اسراييل كه بيش از دو هزار غيرنظامي را كشته است، در هيچ دادگاه و نهاد بين‌المللي مورد سوال قرار نمي‌گيرد... اين مساله حتي به يك جنجال در رسانه‌هاي امريكايي از جمله سي‌ان‌ان تبديل شده بود و هر كس كه از جنايات اسراييل در غزه انتقاد مي‌كرد، به دفاع از حماس متهم مي‌شد. به همين دليل نيز برخي كارشناسان غرب نيز عنوان تحليل خود را به اين نكته اختصاص داده بودند كه آيا حماس واقعا يك گروه تروريستي است؟ كه اغلب آنها به اين نتيجه مي‌رسيدند كه در شرايط فقدان ساختار دولتي واحد در فلسطين، حماس مسووليت دفاع از فلسطيني‌ها در غزه را به عهده گرفته است. به نظر مي‌رسد اين فشار افكار عمومي تاثير خود را گذاشته است. اكنون خبر مي‌رسد در راستاي تلاش‌هايي كه در شوراي امنيت سازمان ملل براي به رسميت شناخته شدن فلسطين در جريان است، دادگاه اتحاديه اروپا پس از 13 سال راي به خارج كردن حماس از ليست تروريستي اين اتحاديه داده كه اين اقدام از سوي بسياري از ناظران بين‌المللي اعتراف اروپا به اشتباهي تاريخي تعبير شده است.  خبرگزاري فرانسه نيز از لوكزامبورگ گزارش داده است كه اين دادگاه با انتشار بيانيه‌يي اعلام كرد كه قرار گرفتن نام حماس در اين فهرست در سال 2001 بر اساس اسناد قانوني معتبر نبوده بلكه تحت تاثير اتهامات رسانه‌ها و اينترنت چنين تصميمي اتخاذ شده است. نام حماس در فهرست تروريستي مذكور تاكنون مانع آن شده كه برخي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با حماس ارتباط يا تماس داشته باشند. با اين همه، به گزارش منابع اروپايي ممنوعيت كمك مالي به حماس دست‌كم براي سه ماه آينده و تا زمان رسيدگي به درخواست تجديدنظر اتحاديه اروپا پابرجاست. جنبش حماس اين اقدام اتحاديه اروپا را ستوده و آن را گامي درست و سنجيده خوانده است. در همين راستا، موسي ابومرزوق، عضو دفتر سياسي حماس اعلام كرد: حذف نام حماس از ليست تروريستي اتحاديه اروپا يك پيروزي براي حاميان حقوق حقه ملت فلسطين در زمينه مقاومت و همچنين حاميان آزادي و رهايي از چنگال اشغالگران به شمار مي‌رود. موسي ابومرزوق از تمامي ستمگران به ملت فلسطين و آناني كه جنبش‌هاي مبارز را تروريست مي‌خوانند، درخواست كرد تا موضع خود را تصحيح كنند. وي تصريح كرد: ظلم هرگز دوام نخواهد داشت و ملت فلسطين با وجود آن همه رنج و محنت حتما پيروز خواهند شد.  اما منابع اروپايي گزارش دادند، اين دستور الزام‌آور نيست، هرچند كه ضربه سياسي شديدي به اسراييل وارد مي‌كند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز در واكنش به اين اقدام اتحاديه اروپا، از اين اتحاديه خواست هرچه سريع‌تر نام حماس را به ليست تروريستي اتحاديه باز گرداند. وي گفت: حماس يك گروه تروريستي است كه نابودي اسراييل بخشي از هدف اصلي تاسيس آن است.
اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد اروپايي‌ها در ادامه تغيير رويكرد خود به موضوع فلسطين درصدد برقراري ارتباط با همه طرف‌هاي فلسطيني هستند. پس از به رسميت شناخته شدن فلسطين در سوئد، فلسطين در پارلمان‌هاي بريتانيا، اسپانيا، ايرلند و فرانسه نيز به رسميت شناخته شده و پارلمان اروپا هم آماده راي‌گيري در خصوص به رسميت شناختن كشور فلسطين است.  اگرچه به گزارش منابع اروپايي در اروپا درباره روش شناسايي فلسطين اختلاف نظرهايي ايجاد شده است. مذاكره‌‌كنندگان حزب سوسيال و دموكرات وابسته به چپ‌گراهاي ميانه‌رو و همچنين حزب مردمي اروپا و ائتلاف ليبراليست‌ها و دموكرات‌ها كه با هم اكثريت اعضاي پارلمان اروپا را تشكيل مي‌دهند، موافقت خود را با اين متن اعلام كردند. برخي كشورهاي اروپايي نسبت به اقدامات رژيم صهيونيستي و ادامه شهرك‌سازي‌ها ابراز نااميدي كرده‌اند و تنها راه تحت فشار قرار دادن تل آويو براي پايان دادن به شهرك‌سازي را شناسايي مرزهاي فلسطين مي‌دانند. پيش‌تر، فدريكا موگريني، رييس جديد سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در سفر ماه گذشته خود به غزه گفته بود قصد دارد با ديگر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا درباره امكان به رسميت شناختن كشور فلسطين مذاكره كند، چرا كه جهان نمي‌تواند شاهد جنگ ديگري در غزه باشد. اما اعضاي پارلمان اروپا وابسته به حزب دموكرات اجتماعي و حزب سبز خواستار آن شده‌اند كه به جاي ارايه طرح دعوت از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي به رسميت شناختن كشور فلسطين، تلاش كنند به راه‌حلي ميانه دست يابند كه كشورها را به لزوم تلاش براي دستيابي به پيشرفتي در مذاكرات صلح دعوت كند. حزب مردمي اروپا وابسته به راست‌گراهاي ميانه‌رو كه بزرگ‌ترين گروه پارلمان اروپا را تشكيل مي‌دهند به همراه ائتلاف ليبراليست‌ها و دموكرات‌هاي اروپا كه چهارمين گروه بزرگ در پارلمان اروپا هستند، نيز اعلام كرده‌اند كه به رسميت شناختن كشور فلسطين بايد بخشي از توافقنامه فلسطين - اسراييل باشد كه از طريق مذاكره حاصل خواهد شد.
داغ شدن بحث فلسطين در اروپا همزمان با طرح درخواست فلسطين در شوراي امنيت سازمان ملل است. بر اساس قطعنامه پيشنهادي كشورهاي عربي درباره فلسطين به شوراي امنيت، به اسراييل ضرب‌الاجلي دو ساله براي عقب‌نشيني از كرانه باختري داده مي‌شود. اگر چه رياض منصور، نماينده دايم فلسطين در سازمان ملل خبر داده است كه ديدار ميان جان كري، وزير خارجه امريكا و صائب عريقات، مذاكره‌كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين ديداري مثبت نبوده است و كري با پيش نويس طرح عربي و فرانسوي مخالف است. اما به گزارش الشرق الاوسط، در 48 ساعت اخير، فرانسوي سلسله رايزني‌هاي ديپلماتيكي را براي جلب حمايت از طرح جايگزين خود انجام داده‌اند. بر اساس تماس‌هاي مسوولان فرانسوي نشست‌هاي فشرده‌يي در پاريس و نيويورك برگزار شده است و مهم‌ترين اين اقدامات نشست چهارجانبه عصر دوشنبه در سالن اجتماعات در فرودگاه «اورلي» ميان وزراي خارجه امريكا، انگليس، آلمان و لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه بوده است. فابيوس همچنين با نبيل عربي، دبيركل اتحاديه عرب و رياض مالكي، وزير خارجه فلسطين و همچنين با وزير خارجه موريتاني در پاريس ديدار كرده است. در اين نشست‌ها سفراي مصر و اردن و نماينده كويت در اتحاديه عرب و سفير اين اتحاديه در پاريس نيز حضور داشته‌اند. منابع ديپلماتيك درخصوص نتيجه اين گفت‌وگو و ديدارها گزارش داده‌اند فابيوس به نمايندگان كشورهاي عربي اعلام كرده كه جان كري، وزير خارجه امريكا در نشست اورلي به همتايان اروپايي خود اعلام كرده كه اگر فلسطيني‌ها همچنان بر سر ارايه پيش‌نويس قطعنامه پايان اشغالگري كه از حمايت اتحاديه عرب برخوردار است، پافشاري كنند، واشنگتن مجبور مي‌شود از حق وتو عليه طرح فلسطيني‌ها در شوراي امنيت استفاده كند.
با اين حال فلسطيني‌ها معتقدند طرح فرانسوي-اروپايي دو حق مسلم فلسطين را ناديده مي‌گيرد؛ يكي اينكه اين طرح بند پايان اشغالگري اسراييل در اراضي فلسطين طي دو سال را ندارد و دوم اشاره اين طرح به دولت يهود و قطعنامه 181 سازمان ملل يا همان قطعنامه تقسيم فلسطين است. تا زمان تنظيم اين گزارش اين سلسله ديدارها و رايزني‌ها ادامه داشت تا امكان راي‌گيري درباره قطعنامه پيشنهادي در نشست پيش روي شوراي امنيت فراهم شود.

وعده مشعل

خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي حماس خبر داد. اين جنبش با توجه به امكاناتي كه در اختيار دارد دست به يك مبادله شرافتمندانه اسرا خواهد زد. مشعل در مصاحبه با راديو الاقصي تاكيد كرد: روند مذاكرات در مورد مساله اسراي فلسطيني حساس است و جنبه ملي دارد و در حال حاضر هيچ گونه مذاكرات غيرمستقيمي با دشمن صهيونيستي پيرامون مبادله اسرا صورت نمي‌گيرد. اما وي تصريح كرد: نمي‌توان مساله آزادي اسرا را بازيچه قرار داد و ما هرگز چنين امري را برنمي‌تابيم. وي ضمن اشاره به پايبندي جنبش متبوعش به توافقنامه آشتي ملي، افزود: ما خواستار اجراي تمامي بندهاي توافقنامه آشتي ملي در كرانه باختري و نوار غزه هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون