• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

آغاز تدابير شديد عليه تروريست‌ها در پاكستان

نخست وزير دستور داد: لغو ممنوعيت حكم اعدام

پاكستان ديروز در حالي كه با بهت و ماتم مراسم بدرقه تابوت فرزندانش به گورستان را برگزار مي‌كرد، با خشم و انزجار از تروريست‌ها شاهد تحولات و تصميم‌هاي ديگري بود كه گفته مي‌شد قاطعيت ارتش پاكستان در مقابل بنيادگرايان را افزايش خواهد داد.
در حالي كه در سفارتخانه‌هاي پاكستان در نقاط مختلف جهان پرچم‌ها نيمه افراشته شده است، نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان با اعلام اينكه حادثه مدرسه نظامي پيشاور كار وحشي‌ها بود، قول داد مسببان به جزاي اعمال‌شان برسند. او گفت: انتقام هر قطره خوني كه از امروز از تن فرزندان ما جاري شده را خواهيم گرفت.
در نخستين اقدام نخست‌وزير پاكستان با صدور دستوري، ممنوع بودن حكم اعدام در كشورش را لغو كرد. محي‌الدين واني، سخنگوي دولت پاكستان گفت كه نواز شريف تصميم كميته وزرا مبني بر لغو ممنوعيت حكم اعدام را تاييد كرده است. بر اساس گزارش منابع پاكستاني بازگشت اعدام به احكام دادگاه‌هاي پاكستاني در حالي است كه درحال ‌حاضر بيش از هزار تروريست كه توسط دادگاه به مرگ محكوم شده‌اند در نقاط مختلف پاكستان زنداني‌اند. به نظر مي‌رسد اسلام‌آباد با بازگرداندن حكم اعدام به اين كشور درصدد ايجاد ارعاب بين افراطيون است. به باور ناظران احتمالا استنباط دولت پاكستان اين است كه وجود حكم اعدام مي‌تواند مانع جذب نيرو از سوي تحريك پاكستان شود. اما لازم به ذكر است بسياري از نيروهاي طالبان در عمليات‌هاي خود حاضر به انجام عمليات انتحاري هستند كه به مرگ مجري عمليات تروريستي منجر مي‌شود.
اما از سوي ديگر با وجود انتقادهاي زيادي كه از سوي بسياري از تحليلگران متوجه ارتش پاكستان شده نيز گفته مي‌شود كه واكنش ارتش از هم‌اكنون شروع شده است. اسيم باجوا، سخنگوي ارتش پاكستان در توييتي اعلام كرد كه 10 حمله هوايي در ناحيه خيبر و همچنين شماري حملات ديگر - كه آنها را مشخص نكرد - انجام شده است. اين در حالي است كه همزمان با جنايت طالبان در مدرسه پيشاور، محمد خوراساني سخنگوي طالبان پاكستان گفته بود كه اين عمليات انتقامي در واكنش به عمليات ارتش در وزيرستان شمالي است. او ارتش را متهم به قتل كودكان و زنان جنگجويان طالبان و سوزاندن خانه‌هاي آنها كرده بود. اما همزمان منابع ارتش جزييات بيشتر از عمليات تروريستي سه‌شنبه منتشر كردند كه نشان مي‌دهد هدف تروريست‌ها كشتار دانش‌آموزان بود. به گفته ارتش اين حمله توسط هفت مهاجم طالبان انجام شد كه همگي بمب‌هايي به تن بسته بودند و تصميم به انجام عمليات انتحاري داشتند. بر اساس اين گزارش آنها با بريدن و عبور از حصار سيمي از پشت وارد مدرسه شدند و به تالار مدرسه كه دانش‌آموزان دختر و پسر مشغول امتحان دادن بودند حمله كردند. به گفته نجات يافتگان مدرسه پيشاور، مردان مسلح سپس كلاس به كلاس رفتند و به دانش‌آموزان و آموزگاران شليك كردند. اين حمله هشت ساعت طول كشيد. به گفته ارتش كليه مهاجمان كشته شده‌اند

پيام ايران

رييس‌جمهوري اسلامي ايران در پيامي، با شهيد ناميدن كشته شده هاي حادثه تروريستي مدرسه پيشاور پاكستان، به «نواز شريف» نخست‌وزير، دولت و ملت اين كشور تسليت گفت و تاكيد كرد: دولت جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي همكاري با دولت پاكستان براي مقابله با افراطي‌گري و تروريسم اعلام مي‌دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون