• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني:

كسي از ردصلاحيت‌ها ناراحت نشود

گروه سياسي| سياستمداري غيرقابل پيش‌بيني است. غيرقابل پيش‌بيني بودن او در روزهايي به چشم آمد كه در آخرين دقايق ثبت‌نام‌ها به وزارت كشور رفت و نامش را ميان كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم ثبت كرد. مرحله بعدي غيرقابل پيش‌بيني بودنش زماني روشن شد كه خبر رد صلاحيتش آمد. خبري كه خودش هم آن را «زلزله سياسي» مي‌داند. آيت‌الله اما براي اين زلزله هم آماده بود و بهترين واكنش را داشت واكنشي كه كسي تصورش را نمي‌كرد و نتيجه انتخابات 92 را تغيير داد. اين‌بار اما درست در روزهايي كه تنها يك ماه و چند روز تا انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري مانده است او يك توصيه دارد. توصيه به آنهايي كه شايد همچون او بدون آنكه انتظارش را داشته باشند با خبر «رد صلاحيت» مواجه شوند. بيشتر نوعي در ميان گذاشتن تجربه سياستمداري با مردم است كه به سياست‌ورزي‌اش همگان ايمان دارند. مي‌گويد«شايد بعضي‌ها ردصلاحيت شوند كه اگر ثبت‌نام‌ها و پيگيري قانوني، براي رضاي خداوند و انجام وظيفه بوده، نبايد ناراحت شوند، بلكه بايد با حفظ هوشياري و منطق، نظر نهايي را به خدا و مردم بسپارند كه البته تاريخ مخصوصا در سال‌هاي اخير ثابت كرده كه خداوند هيچ‌وقت نمي‌گذارد، حق مظلوم پايمال شود.» جملاتي كه نشان از يك پيش بيني از آينده انتخابات كشور از سوي مردي دارد كه خود غيرقابل پيش بيني است. حالا او توصيه دارد مصلحت كشور در نظر گرفته شود. توصيه دارد كه فضاي انتخابات پرشور 94 تبديل به فضاي نگراني و دشمني نشود تا نتيجه آن چيزي شود كه نبايد بشود. به گزارش ايلنا، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با ارايه تحليلي از شرايط اقتصادي دولت، گفت: بعد از آن درآمدهاي هنگفت نفتي كه متاسفانه استفاده‌هاي درستي از آن نكرديم، الان در يكي از سخت‌ترين شرايط قرار گرفتيم كه اگر نقدينگي مزاحم كشور را درست مديريت كنيم، مي‌توانيم به رونق اشتغال و به تبع آن به رونق اقتصاد اميدوار باشيم. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، توليد را اصلي مهم در زندگي انسان‌ها دانست و گفت: عقل مديريتي براي اداره كشوري با گستره ايران، ايجاب مي‌كند كه علاوه بر ايجاد تعادل در توليد و مصرف، براي روز مبادا نيز ذخيره كنيم. وي با ارايه تحليلي از روند سنگ‌اندازي‌هاي تندرو‌ها در مسير حركت جامعه‌ كه سابقه طولاني از زمان پيروزي انقلاب تاكنون دارد، گفت: هميشه افرادي بودند كه منافع خود را در ايجاد دعواهاي داخلي و حتي ايجاد مشكل در بعد خارجي براي كشور مي‌دانستند. فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با يادآوري خيانت‌هاي منافقين به عنوان ستون پنجم دشمن كه در خدمت صدام بودند، اتخاذ سياست عليه آنان در مجامع بين‌المللي را نمونه‌اي ديگر از مديريت خلاق جمهوري اسلامي دانست و گفت: پس از آن شكست‌هاي نظامي، اكنون به عنوان ورشكسته‌هاي سياسي در اردوگاه‌هاي امريكايي و غربي، به دريوزگي مشغولند و در مقابل آنان مردم ايرانند كه به چنان جايگاهي در مسائل بين‌المللي رسيدند كه غرب و امريكا از آنان به عنوان عامل مهم صلح و ثبات در منطقه ياد مي‌كنند.
نااميد نيستم
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، با تقبيح رياكاري و دروغ، به ويژه ارايه آمارهاي ساختگي، گفت: فكر مي‌كنم عقلانيت در اداره كشور مي‌تواند مسائل را حل كند و ايران يك‌بار، در سال‌هاي آخر جنگ، اين عقلانيت سياسي و نظامي را از خود نشان داد كه منجر به ايجاد فصلي نو در تاريخ انقلاب با عنوان دوران سازندگي شده است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، به دفاع مقدس و چگونگي حمايت‌هاي نظامي، اطلاعاتي، مالي و تبليغاتي كشورهاي منطقه از ارتش بعث، اشاره كرد و گفت: پس از جنگ با اتخاذ سياست تنش‌زدايي همه آن دشمنان را كه خصم خونين ميدان جنگ بودند، براي تعامل و سازندگي به ميدان آورديم و ديديم كه چگونه براي ايجاد ارتباط و همكاري با ايران، از همديگر سبقت مي‌گرفتند. وي با تشريح وسعت خرابي‌هاي جنگ، به عقب‌ماندگي‌هاي تاريخي كشور و همچنين فرسوده بودن بسياري از ماشين‌ها و كارخانه‌هاي توليد در سراسر كشور اشاره كرد و گفت: با اتخاذ سياست سازندگي، كشور را به كارگاهي براي ساختن و آباداني تبديل كرده بوديم و دشمنان ديروز جنگ را براي اجراي طرح‌هاي پيشرفته و مهم به خدمت گرفته بوديم و الان نيز به خاطر تدبيري كه از دولت سراغ دارم، نا‌اميد نيستم. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني برجام را موفقيت دولت در سياست خارجي دانست و با تشريح مجموعه مانع‌تراشي‌ها و مخالفت‌هايي كه از سوي جمهوريخواهان امريكا، لابي صهيونيست و تندروهاي داخلي مي‌شد، گفت: اگر تحريم‌ها برداشته شود و مردم ايران و سرمايه‌گذاران بتوانند آزادانه صادرات و واردات داشته باشند، نخستين نتيجه آن رونق توليد خواهد بود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خويش با اشاره به اتفاقاتي كه در كشورهاي منطقه و به ويژه در عراق و سوريه مي‌افتد، خطرات گروه‌هاي تروريستي و به ويژه داعش را گوشزد كرد و گفت: استعمارگراني كه به خاطر ظلم‌هاي تاريخي و حمايت از حكومت‌هاي استبدادي، جوانان كشورهاي جهان سوم را عصباني كردند، بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه ويروس تروريستي در اين منطقه نمي‌ماند و با توجه به دسترسي‌هايي كه به مواد شيميايي در عراق داشتند، دير يا زود آتش ترور دامن آنان را خواهد گرفت. وي با تاكيد بر نقش و اهميت ايران براي صلح و ثبات جهاني كه اين روز‌ها در گرو اتفاقات منطقه است، گفت: اصرار كشورهاي غربي براي مذاكره با ايران به خاطر اين است كه در اين شرايط احتياج دارند جمهوري اسلامي در ميدان باشد، چون مي‌دانند با توجه به جايگاه ايران، اين حضور ضروري است.
دولت، وزارت خارجه و سپاه در مورد تفنگداران درست مديريت كردند
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، انتخابات را كه ركني از اركان دموكراسي در نظام بين‌المللي است، يكي از اقدامات تحسين‌برانگيز جمهوري اسلامي در اغلب اين سال‌ها دانست و گفت: در انتخابات پيش‌رو نيز مانند آخرين انتخابات (سال ۱۳۹۲)، مردم با حضور حماسي خويش در پاي صندوق‌هاي راي همه جهانيان را متحير خواهند كرد. وي با تشريح ويژگي‌هاي مردم‌پسند براي مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي، گفت: مردم ايران كه سوابق طولاني در تمدن و اخلاق اسلامي دارند، با افكار و انديشه‌هاي اعتدالي به ميدان مي‌آيند، تا ثابت كنند كه سياست‌هاي امام و آرمان‌هاي شهدا براساس منطق، استدلال و تعامل با همه جهانيان است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به اتفاقات اخيري كه براي چند تفنگدار امريكايي در آب‌هاي ايران اسلامي افتاد، با اشاره به عذرخواهي امريكايي‌ها و همچنين آشكار شدن ورود غيرعمدي آنان، گفت: دولت، وزير امور خارجه و سپاه پاسداران با مديريت درست، اين ماجرا را به پايان رساندند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خويش، با اظهار ناخرسندي از بعضي از گفتار و رفتاري كه در برخي از سايت‌ها و خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها بروز مي‌كند، با طرح اين سوال كه «مگر ما مسلمان نيستيم»، گفت: اينقدر تهمت، نزاع و توهين به همديگر با هدف رقابت انتخاباتي نه با روح اسلام سازگار است، نه با فرهنگ ايراني سنخيت دارد و نه به آرمان‌هاي امام شباهت دارد.» وي با بيان اين جمله كه «اعلام مواضع سياسي خوب است»، به همه احزاب و گروه‌ها، گفت: نبايد بگذاريم فضايي كه مي‌تواند يك انتخابات پرشور را برگزار كند، فضاي درگيري و دشمني شود. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خويش با ابراز خوشحالي از مقدماتي كه تاكنون براي انتخابات اسفندماه تهيه و اجرا شده است، به اعلام تاييد صلاحيت‌ها اشاره كرد و گفت: شايد بعضي‌ها ردصلاحيت شوند كه اگر ثبت‌نام‌ها و پيگيري قانوني، براي رضاي خداوند و انجام وظيفه بوده، نبايد ناراحت شوند، بلكه بايد با حفظ هوشياري و منطق، نظر نهايي را به خدا و مردم بسپارند كه البته تاريخ مخصوصا در سال‌هاي اخير ثابت كرده كه خداوند هيچ‌وقت نمي‌گذارد، حق مظلوم پايمال شود.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان برخي از توصيه‌هاي قرآني حتي در برخورد با انسان‌هاي جاهل و قدرت‌طلب، به آيه «إِذا خاطبهُمُ الْجاهِلُون قالُوا سلاماً» اشاره كرد و گفت: اسلام مظهر مودت انسان‌ها به يكديگر است و اين آيه مي‌تواند بهترين درس و همچنين بهترين عكس‌العمل براي كساني باشد كه اين روز‌ها از سوي تندروهاي متعصب مورد ظلم قرار مي‌گيرند.
وي در بخش پاياني سخنان خويش با تاكيد مجدد بر اهميت، جايگاه و نقش مردم در حكومت‌هاي مبتني بر تعاليم اسلام، به وصاياي پيامبر (ص) به حضرت علي‌(ع) در روزهاي پس از غدير اشاره كرد و گفت: رسول مكرم كه مي‌دانست حكومت حق الهي و آسماني حضرت علي (ع) است، به ايشان مي‌فرمايند: اگر مردم خواستند جامعه را اداره كن و اگر نخواستند، كارشان را به خودشان واگذار كن.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون