• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

امروز، روز اعلام نتايج اوليه بررسي‌صلاحيت‌ها

روز احراز

ادامه از صفحه اول
شوراي نگهبان مرجع نهايي بررسي اعتراض
سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات با اعلام اينكه نتايج بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي تا آخر وقت اداري امروز اعلام مي‌شود، گفت: دلايل رد صلاحيت‌شدگان به‌طور مستند به آنها اعلام خواهد شد. سيامك ره‌پيك در خصوص روند بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس افزود: بعد از بررسي‌هايي كه در هيات اجرايي صورت گرفت، فرصتي براي اعتراض به آراي هيات‌هاي اجرايي بود؛ در اين فاصله هيات‌هاي نظارت استاني پرونده‌هاي داوطلبان اعم از كساني كه در هيات‌هاي اجرايي رد‌صلاحيت شدند يا غير آنها را بررسي كردند. وي با اشاره به اينكه طبق قانون، هيات‌هاي نظارت استاني ضمن اينكه پرونده‌هاي داوطلبان را بررسي و اعلام نظر مي‌كنند بايد نظر هيات مركزي را هم كسب كنند، افزود: اين كار در حال انجام شدن است و اميدواريم در مهلت مقرر باقيمانده تمام پرونده‌هاي مربوط به داوطلبان، چه كساني كه در مراحل قبلي رد صلاحيت شدند و چه كساني كه به شكل ديگري پرونده‌شان بررسي شده است، مورد بررسي قرار گيرد و نتايج اعلام شود. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات با تاكيد بر اينكه درباره نسبت و درصد كساني كه تاييد يا رد صلاحيت شدند در حال حاضر نمي‌توانيم آمار دقيق ارايه كنيم چرا كه در اثناي كار هستيم و بايد جمع‌بندي صورت بگيرد، گفت: بعد از اعلامي كه صورت خواهد گرفت كساني كه در اين مرحله تاييد صلاحيت نشوند، فرصت دارند اعتراض خود را به شوراي نگهبان اعلام كنند و اين در مراكز استان‌ها نيز مي‌تواند انجام شود و نيازي به حضور در تهران نيست. ره‌پيك افزود: شوراي نگهبان مجموعا براي زمان اعتراض و راي‌گيري حدود 20 روز فرصت دارد كه بررسي و نتايج را اعلام كند، البته بعد از آن هم يك مهلتي براي بعضي اعتراضات ديگر وجود دارد كه در زمان خودش اعلام خواهد شد. وي با بيان اينكه صحبت درباره نسبت تاييد، رد و عدم احراز زود است گفت: طبيعتا در بين پرونده‌هايي كه وجود دارد و در حال رسيدگي هستيم گروهي شرايط قانوني دارند كه تاييد صلاحيت مي‌شوند، گروهي از افراد كه به دليل موانع قانوني براي آنها، قطعا شرايط تاييد صلاحيت را ندارند چرا كه طبق اعلام‌هاي‌صورت گرفته مراجع رسمي و نيز تحقيقات، آنها طبيعتا رد صلاحيت خواهند شد. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات افزود: گروهي هستند كه به دلايل گوناگون شرايط را احراز نكرده‌اند و بر اساس مباني حقوقي و مقررات حقوقي، اين گروه در واقع شرايط را احراز نمي‌كنند، البته در فرصتي كه دارند مي‌توانند مدارك‌شان را ارايه كنند كه نشان دهد آن شرايط را داشته‌اند يا آن شرايط را مي‌توانند احراز كنند. ره‌پيك گفت: البته بخشي از اينها ممكن است ناشي از فقدان مدارك باشد، مانند مدارك تحصيلي يا كساني كه موظف بودند استعفا كنند و استعفا نكرده‌اند. وي با بيان اينكه در مجموعه رد صلاحيت‌شدگان و كساني كه صلاحيت‌شان احراز نمي‌شود اقسام گوناگوني وجود دارد، افزود: مستندات قانوني اين دلايل را به افراد اعلام خواهيم كرد تا بدانند بر اساس چه مستند قانوني شرايط را تحصيل و احراز نكرده‌اند.
هشت هزار نفر سابقه داوطلبي ندارند
سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات در خصوص وضعيت پرونده افرادي كه از آنها هيچ گونه سابقه‌اي وجود ندارد و براي بار اول ثبت‌نام كرده‌اند، گفت: خيلي نمي‌توانيم درصد تاييد يا رد صلاحيت اين افراد را مشخص كنيم ولي مي‌توانيم بگوييم كساني كه سابقه داوطلبي در مجلس نداشتند بالاي8000 نفر هستند. ره‌پيك افزود: براي تمام اين افراد از مراجع مورد نظر استعلام صورت گرفته و بخش قابل توجهي براي آنها استعلام پاسخ داده شده است كه پاسخ‌ها بنا بر وضعيت شخص داوطلب متنوع است، در مواردي هم كه نياز بوده در خصوص افراد و اشخاص تحقيقاتي صورت گرفته است. وي گفت: از مجموعه اسناد، مدارك و دلايلي كه در پرونده هر شخص وجود دارد، بررسي‌ها روي آن پرونده صورت گرفته و اين مربوط به همه افراد يعني هم كساني كه سابقه داشته‌اند و هم كساني كه سابقه نداشته‌اند است و بر اساس مستندات، قضاوت و نتيجه اعلام خواهد شد. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما ره‌پيك در پاسخ به سوالي درباره فرمايشات اخير مقام معظم رهبري مبني بر اينكه بررسي صلاحيت‌ها با دقت صورت گيرد، افزود: اميدواريم همه بتوانند با تلاش كافي منطبق با قانون عمل كنند تا نكاتي كه مورد نظر ايشان است رعايت شود. وي گفت: چه در مرحله بررسي در هيات‌هاي نظارت و چه در مرحله هيات مركزي و بعد از آن در مرحله رسيدگي شوراي نگهبان، همه اهتمام دارند كه ان‌شاءالله قانون و ضوابط قانوني رعايت شود. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات افزود: اميدواريم همه، چه كساني كه در حال رسيدگي صلاحيت‌ها هستند و چه كساني كه داوطلب شده‌اند و ساير اشخاص و نهادهايي كه درگير انتخابات هستند، به موضوع رعايت قانون توجه كنند كه ان‌شاءالله مسير بررسي‌ها و نتيجه آنها و برگزاري انتخابات به شكل مطلوب صورت گيرد و مشكلي پيش نيايد.
اگر نگراني در تاييدصلاحيت‌ها هست فيلترهاي بعدي هم هست
اما در روزهايي كه انگشت اتهامات به سوي هيات‌هاي اجرايي نشانه رفته كه چرا اكثريت ثبت‌نام‌كنندگان از اين مرجع تاييد صلاحيت گرفته‌اند رييس ستاد انتخابات تهران، از جلسات چند ساعته‌اي مي‌گويد كه در هيات‌هاي اجرايي شكل گرفته است. ناصربخت با اشاره به اينكه ما هفت جلسه 4، 5 ساعته با هيات‌هاي اجرايي برگزار كرديم، گفت: هيات‌هاي اجرايي به پرونده كساني كه استعلامي درباره آنان داده نشده بود نيز رسيدگي مي‌كردند، چراكه هيات‌هاي اجرايي، افراد چهره و سرشناس و معتمدين محلي هستند و شناخت خوبي نسبت به حوزه انتخابيه خود دارند. به گزارش فارس رييس ستاد انتخابات تهران با اشاره به ايراداتي مبني بر كم بودن تعداد رد صلاحيت‌ها گفت: اينها افرادي بودند كه مراجع چهارگانه درباره آنان اظهارنظر كرده‌اند و افرادي كه تاييد شدند، علي‌القاعده بحثي در مورد آنان مطرح نبوده است. وي ادامه داد: احراز صلاحيت بايد به موجب استنادات قانوني صورت گيرد و هيات‌هاي اجرايي نيز به اين امر عمل كردند، اما اگر نگراني‌هايي وجود دارد، فيلترهاي بعدي مانند هيات‌ نظارت استان‌ها و هيات مركزي و شوراي نگهبان وجود دارد و اگر مساله‌اي وجود داشته باشد به آن رسيدگي مي‌كنند. ناصربخت با بيان اينكه اين‌گونه نيست كه اگر يك فردي در يك مرحله تاييد صلاحيت شد، از اين مرحله بگذرد و قابل بازگشت نباشد، بلكه به موجب نظارت شوراي نگهبان اگر احيانا موردي در احراز صلاحيت ناديده گرفته شده باشد، به آن رسيدگي مي‌شود تاكيد كرد: ما اصلا اين توقع را نداريم كه هيات نظارت و شوراي نگهبان آنچه را كه هيات اجرايي تاييد كرده را تاييد كند يا برعكس، كساني را كه ما رد كرديم تاييد كند. بالاخره هر دستگاهي براساس قانون وظيفه‌اي را برعهده دارد و اختياراتي را به وي داده‌اند كه براساس اختيارات، بايد به وظايف خودش عمل كند. رييس ستاد انتخابات تهران در پايان يادآور شد: مهم آن است كه ما سوءنظر نداشته باشيم و تكليف ما انجام قانون و رسيدگي به صلاحيت‌ها بدون حب و بغض است. همچنين تكليف ما رسيدگي به كار مردم، به واسطه آنچه برعهده ما قرار داده شده است. هيچ كس معصوم نيست و هر كس در هر مقطعي ممكن است اشتباهي را انجام دهد، اما مهم آن است كه ما تعمدي نداشته باشيم. آنچه انجام گرفته است، روال معمولي و طبيعي كار بوده كه به موجب قانون و با تعهد و دقت نظر به آن عمل شده و ما اكنون در اين   مقطع   هستيم.

 

يك ماه تا اعلام نتيجه صلاحيت خبرگان

سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات درباره بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبري نيز گفت: در مهلت بررسي صلاحيت خبرگان قرار داريم و آزمون علمي براي شرط اجتهاد برگزار شد كه تعدادي در اين آزمون شركت كردند. ره‌پيك افزود: هم‌اكنون فقهاي شوراي نگهبان كه مسووليت تشخيص صلاحيت داوطلبان خبرگان را بر عهده دارند جوانب مختلف را بررسي مي‌كنند، يعني هم بحث شرط علمي كه شامل تصحيح اوراق و احيانا آزمون شفاهي براي عده‌اي است كه در آزمون كتبي قبول شده‌اند و بحث و بررسي ساير صلاحيت‌ها. وي با بيان اينكه فقهاي شوراي نگهبان يك ماه فرصت دارند تا صلاحيت افراد را بررسي و نتيجه را اعلام كنند، گفت: فقها اعلام كرده‌اند و ضوابطي را گذاشته‌اند و براي بحث علمي اصل را بر اين گذاشته‌اند كه آزمون گرفته شود. ره‌پيك افزود: در هر حال تشخيص صلاحيت علمي و ساير صلاحيت‌ها در بحث خبرگان بر عهده فقهاي شوراي نگهبان است كه تصميم‌گيري و بررسي‌ها و نتايج را اعلام خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون