• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3442 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ دي

روز اجراي توافق هسته اي

جلال برزگر ٭

سنگ تحريم خرد شد، آن روز بزرگ فرا رسيد
ما براي بوسيدن خاك سرقله‌ها چه خطرها كرده‌ايم
سرانجام آن روز بزرگ فرا رسيد، روز اجراي برجام و برداشته شدن مانع تحريم‌هاي ظالمانه هسته‌اي از پيش پا و مسير حركت و توسعه ملت ايران. روزي كه وعده شده بود؛ 12 سال چالش هسته‌اي كه مهم‌ترين چالش ايران پس از انقلاب اسلامي بعد از جنگ تحميلي است با تلاش شبانه روزي طي دو سال به نقطه اجراي توافق هسته‌اي و لغو يكجاي تحريم‌هاي مالي هسته‌اي رسيده است؛ با برداشته شدن مانع و خرد شدن سنگ تحريم از امروز ايران روي سكوي جهش اقتصادي قرار مي‌گيرد؛ از اين به بعد اين دولت و ملت ايران هستند كه توان و ظرفيت خود در بهره‌گيري از شرايط تازه را بايد نشان دهند. اجراي برجام و پايان تحريم، آغاز مسيري ديگر در رشد و توسعه پيش روي ملت ايران است. كليد تدبير در حالي قفل هسته‌اي را باز كرده است كه به تصريح رقبا داغ باز كردن پيچ و مهره‌هاي صنعت هسته‌اي ايران بر دل آنها مانده است، زيرساخت‌ها و اعمال حقوق هسته‌اي ايران در حوزه‌هاي متنوع برقرار و در جريان است، قطعنامه‌هاي متعدد شوراي امنيت و شوراي حكام آژانس عليه ايران كنار رفته و ايران نخستين كشوري است كه بدون جنگ و درگيري از ذيل بند 7 منشور سازمان ملل بيرون آمده است. همه اينها در شرايطي است كه دوستان منطقه‌اي ايران از وضعيت خوب و دست بالا در تحولات منطقه برخوردارند و از شكسته شدن حصر اقتصادي ايران به عنوان كشور دوست و حامي خود خوشحال هستند.
اين در حالي است كه تصورات دولت عربستان از وضعيت پسابرجام در منطقه، نگران و عصبي‌اش كرده است، تلاش عربستان همدوش لابي صهيونيسم براي فرا نرسيدن چنين روز بزرگي بي‌نتيجه مانده و پترودلارهاي هزينه شده از جيب و كيسه آنها بي‌نتيجه پركشيده است، عربستان درك نمي‌كند كه رقيب منطقه‌اي‌اش چگونه مي‌تواند با قدرت‌هاي برتر غرب كه راس آنها دوست عربستان و دشمن ايران است به توافق دست يابد؟ آن هم در حالي كه عربستان نه توانسته جنبش‌هاي مخالف درون خود را از بين ببرد، نه روندهاي منطقه پس از سركوب ظاهري بهار عربي به سودش است و نه حتي توانسته شكست در بغداد را در دمشق جبران كند. شايد اگر حاكمان سعودي بلد بودند تاريخ بخوانند درك مي‌كردند در روزگاري كه اغلب كشورهاي عربي و قدرت‌هاي جهاني پشت سر صدام بودند اين ملت در جنگي نابرابر حتي يك وجب از خاكش را به كسي نداد و با مصالحه‌اي به موقع و با قدرت، صدام و پس از او حاميانش را در مسير سقوط قرار داد. آنها چاره‌اي جز درك اين مهم ندارند كه با چنين ملتي نمي‌توان با محاسبات ساده و متكي به پترودلار مواجه شد و از حركت بالنده بازش داشت. ملتي كه از دو توان بالا برخوردار است؛ مقاومت و مصالحه عزتمند و در اين مسير و براي بوسيدن خاك قله‌هاي افتخار خطرها كرده و خون دل‌ها خورده است.
ما براي آنكه ايران گوهري تابان شود خون دل‌ها خورده‌ايم .
امروز در مقطع فرا رسيدن روز اجراي برجام و رفع تحريم‌ها تصاوير 12 سال چالش هسته‌اي پيش روي ما است، مقاومت مدبرانه‌اي كه صورت گرفت و پيشرفت‌هايي كه در عرصه هسته‌اي بومي شده و هميشگي، حاصل آمد. در راس اين تصاوير شهدا و شهداي هسته‌اي قرار دارند، بعد از آنها كاركنان گمنام و دانشمندان ايراني از معدن ساغند تا تاسيسات اصفهان، نطنز، فردو، كرج، تهران، نيروگاه بوشهر و... همچنين تصاوير مذاكره‌كنندگان امروز پيش روي ما مرور مي‌شوند. امروز روز همه است، روز پيروزي ملي، حتي روز منتقدان است، اگرچه برخي  از آنها گاه از طريق صواب دور شده و زياده‌روي كردند، اما بدون انتقاد و مخالف‌خواني تيم ما مقابل رقبا حتما چيزي كم داشته و خواهد داشت. در اين زمره كشور قوي است و جاي نگراني نيست! منتقدان هرچند در اقليت هستند اما بسيار پاي كارند و از اين رو تا به حال كمك‌هايي هم به تيم و روند مذاكرات كرده‌اند. هدايت‌هاي داهيانه مقام معظم رهبري در تمام طول اين 12 سال پيش رو قرار داشته و ايشان همگان را به هوشياري و اجماع فراخوانده و راهبردهاي مذاكره را ترسيم كرده‌اند، از اين رو نقش ايشان در رسيدن به اين مرحله و روز بزرگ ملي بي‌بديل است. هم ايشان در كلام‌شان راهبرد حمايت و دوري از بي‌انصافي نسبت به دولت و مجريان را ترسيم كرده‌اند.
درميان تمام تصاويري كه امروز پيش چشم ما است، تصاوير دو سال اخير مذاكرات و رفت و آمدها و روزها و شب‌هاي پراضطراب آن جلوه و حال و هوايي ديگر دارد. ظريف روي ويلچر، ظريف روبه‌روي جان كري، صالحي روي تخت بيمارستان و به فاصله كوتاه پشت ميز مذاكره، شب‌هاي ژنو، لوزان و وين و تصوير خبرنگاراني كه با سلايق مختلف يك تيم متحد و همدل بودند براي كمك به تامين منافع ملي، ميراث خبرنگاران هسته‌اي ايران كه از عكس تا خبر و گزارش و تحليل را يكجا مخابره مي‌كردند، پيش‌روي آيندگان اين حرفه و ملت و جهانيان بوده و خواهد بود.
 26 :  06:  3 PM
براي شكستن حصر اقتصاد ايران، براي به كرسي نشاندن دكترين جديد ايران در جهان كه انرژي هسته‌اي آري است و سلاح هسته‌اي نه، همه با هم چه سفرها كرده و رنج دوران برده و خون دل‌ها خورده‌ايم.
امروز روز ما است، روز همه ما، روز به بار نشستن و ثمردهي راهبرد نرمش قهرمانانه است؛ روز تثبيت صنعت هسته‌اي و بازماندن افق پيشرفت و توسعه آن. روز بزرگ تدبير و اميد هسته‌اي.
از امروز بايد براي غلبه بر نفت زير 30 دلارفكر و برنامه داشت و رصد دقيق دوران پسابرجام، چرا كه تحقيق و توسعه و منابع استراتژيك هسته‌اي سرجاي خود تثبيت شده و با برنامه هستند و سانتريفيوژها پيش چشم بهت زده رقباي منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌چرخند، پس پيش به سوي رونق كسب و كار، همان كه شعار و برنامه برآمده از اميد و آرزوي ديرينه اين ملت مقاوم و رشيد است. ٭ روزنامه نگار

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون