• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3446 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن

انتشار چاپ دوم «ترور در بهارستان»


چاپ دوم كتاب ترور در بهارستان (پژوهشي نو درباره انديشه، زندگي و ترور واعظ قزويني، به انضمام اشعار او) تاليف مهدي نورمحمدي توسط انتشارات نامك منتشر شد.
با توجه به اينكه نقش واعظ قزويني در تاريخ معاصر و به‌ويژه جريانات فكري چپ مغفول مانده و علت ترور او هم به‌وضوح روشن نشده است، نگارنده اين كتاب تصميم گرفت در اين خصوص به تحقيق پرداخته و حاصل اين پژوهش، كتاب «ترور در بهارستان» است كه چاپ دوم آن، همزمان با نودمين سالگرد ترور واعظ با اضافات و تجديد نظر در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است. درباره ميرزايحيي واعظ قزويني؛ شاعر، اديب، فرهنگي، روزنامه‌نگار و فعال سياسي كه در شب هشتم آبان سال 1304 خورشيدي توسط عوامل مخفي نظميه رضاخاني در مقابل بهارستان به قتل رسيد، تحقيق چنداني صورت نگرفته و حتي عده‌اي از مورخين با پيروي از نظر ملك‌الشعراي بهار، بر اين عقيده‌اند كه او به اشتباه به جاي بهار كشته شده است. اين كتاب علاوه بر ارايه اطلاعات تازه‌اي درباره زندگي واعظ قزويني، با توجه به قرائن و شواهد به دست آمده اين‌طور نتيجه‌گيري مي‌كند كه واعظ نه به خاطر شباهت با ملك‏الشعراي بهار، بلكه به دليل ترويج عقايد اقتصادي سوسياليزم و كمونيزم و نوشتن مقالاتي در انتقاد از رضاخان به قتل رسيده است.
كتاب «ترور در بهارستان» در سه فصل «زندگي و ترور واعظ»، «سيري در روزنامه نصيحت» و «اشعار واعظ» شامل 3 غزل، 30 رباعي، 9 قصيده و يك ترجيع‌بند منتشر شده است.
روزنامه نصيحت، يكي از شش روزنامه‌اي بود كه حزب كمونيست ايران در سال‌هاي 1300 تا 1304 در كشور منتشر مي‌كرد. در شماره اول اين روزنامه به مناسبت درگذشت لنين، پيام تسليتي از سوي واعظ منتشر شده است.
در اشعار واعظ مضامين عارفانه يا عاشقانه و همچنين استفاده مكرر از صنايع ادبي آن‌گونه كه مرسوم شاعران است مشاهده نمي‌شود. او در اين اشعار قريحه ادبي خود را در خدمت طبقات محروم قرار داده و با اين حساب اشعارش غالبا در جهت آرمان‌هاي سوسياليستي و دفاع از منافع دهقانان و كارگران و در يك كلام زبان حال زحمتكشان و رنجبران است. به همين دليل، اشعار او را مي‌توان همچون اشعار لاهوتي و فرخي يزدي در زمره ادبيات كارگري محسوب كرد.
كتاب «ترور در بهارستان» در 368 صفحه با دو قطع وزيري و جلد سخت به چاپ رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون