• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3446 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن

گزارش «اعتماد» از بازي حساس تيم اميد مقابل ژاپن در يك‌چهارم نهايي قهرماني آسيا و انتخابي المپيك

آزمون بزرگ خاكپور

گروه ورزش| فردا براي فوتبال ايران روزي حساس و سرنوشت‌ساز است. تيم اميد براي شكستن طلسم 40ساله‌ ناكامي در كسب جواز حضور در المپيك در راه سخت خود به حريفي قدرتمند و آماده در مرحله يك چهارم نهايي برخورد كرده است. تيم خاكپور در بازي‌هاي مرحله گروهي با پيروزي مقابل سوريه و چين و شكست مقابل قطر ميزبان با شش امتياز به عنوان تيم دوم گروه به مرحله حذفي صعود كرد و حالا بايد با ژاپن مدعي روبه‌رو شود. در چنين شرايطي با توجه به عملكرد پرفراز و نشيب اميدها در سه بازي اول مسابقات، بدون تعارف بايد نوشت كه «ترس» اكثر اهالي فوتبال ايران را برداشته است. خيلي‌ها براي سرنوشت تيم اميد و بازي مقابل ژاپن قدرتمند نگراني‌هايي دارند. با اين حال خاكپور و همكارانش در كادر فني تيم اميد، بايد تيمي با روحيه و آماده را به مصاف حريف پرآوازه خود بفرستند.
به گفته محمد خاكپور هدف تيم اميد در اين مسابقات فراتر از كسب سهميه المپيك بوده و ايران مي‌خواهد جام قهرماني اين مسابقات را بالاي سر ببرد. اين در شرايطي است كه عملكرد تيم با آنچه اين مربي در مصاحبه‌هايش مطرح كرده تفاوت‌هاي زيادي داشته كه با انتقادات شديد كارشناسان و رسانه‌هاي داخلي هم همراه شده است. در چنين شرايطي همان‌طور كه اشاره شد فوتبال ايران سدي بزرگ را بر سر راه خود مي‌بيند و تيم خوب ژاپن را در مرحله يك‌چهارم نهايي پيش‌رو دارد، تيمي كه در رده اميدها هم سطح بالايي دارد، اما بايد توجه داشت كه قطعا هيچ تيمي شكست‌ناپذير نيست. ژاپن در جام ملت‌هاي 2015 آسيا هم اميد زيادي براي قهرماني داشت، اما در نهايت مقابل اماراتي شكست خورد و حذف شد كه در ديدار با ايران شكست خورده بود. اين اتفاقات است كه فوتبال را غيرقابل پيش‌بيني كرده و مسلما اميدهاي ايران بايد با سري بالا و بدون ترس راهي زمين شوند تا با انجام بهترين بازي خود به جمع چهار تيم برتر مسابقات برسند.
    
سوت آغاز بازي اميدهاي ايران با ژاپن راس ساعت 17 روز جمعه توسط داور به صدا در خواهد آمد. اميدهاي ايران در مرحله گروهي رقابت‌ها در سه مسابقه در شرايطي به مصاف حريفان رفتند كه تركيب تيم در هر بازي تغييرات و ايرادهاي بسيار زيادي داشت. حالا همه منتظر تصميمي هستند كه اين‌بار محمد خاكپور براي بازي حساس تيمش مقابل ژاپن خواهد گرفت. اين ديدار مسلما حساس‌ترين ديدار ايران چه به لحاظ فني و چه به لحاظ مسابقاتي است و به همين دليل كادر فني تيم اميد با كسب تجربه از سه بازي قبلي بهترين تركيب را براي ديدار مقابل ژاپن استفاده خواهد كرد. تيم اميد ايران اگر بتواند از سد محكمي به نام ژاپن عبور كند، راه زيادي را براي صعود به المپيك طي كرده است. در اين صورت بين چهار تيم برتر قرار خواهد گرفت و در چنين شرايطي براي المپيكي شدن شانس بسيار بالايي دارد. حالا بهترين فرصت براي حضور فوتبال ايران در المپيك است و مسلما چشم اميد همه به نورچشمي‌هاي اين روزهاي فوتبال ايران است تا بلكه بتوانند تاريخ‌ساز شوند.
    
بورا ميلوتينوويچ، مشاور فني فدراسيون فوتبال قطر كه شناخت بسيار خوبي هم از فوتبال ايران دارد درباره عملكرد تيم ايران در مسابقات گروهي و باخت مقابل قطر گفته است: «به نظرم به لحاظ فني هر سه بازي مقدماتي ايران قابل قبول بود، اما فشردگي مسابقات باعث شد كه همه تيم‌ها از جمله تيم ايران در بازي‌هاي گروهي با تركيب‌هاي مختلف به زمين بروند و همين مساله تا حدودي هماهنگي بازيكنان داخل زمين را به هم زد. در بازي با قطر تيم ايران غافلگير شد و اگرچه موقعيت‌هاي خوبي داشت، اما نتوانست از آنها استفاده كند و حتي يك ضربه پنالتي را هم از دست داد كه فكر مي‌كنم در نتيجه بازي تاثير زيادي داشت.» ميلوتينوويچ همچنين در مورد بازي روز جمعه ايران و ژاپن در مرحله يك چهارم نهايي مسابقات تاكيد كرده است: « شايد از بدشانسي هر دو تيم باشد كه در اين مرحله بايد مقابل هم بازي كنند! به هرحال ايران و ژاپن جزو شانس‌هاي اصلي كسب سهميه المپيك هستند و قطعا نمي‌خواهند از مسابقات خداحافظي كنند. به نظرم انجام بازي فيزيكي در اين ديدار مي‌تواند برگ برنده ايران باشد. قطعا در اين بازي هر تيمي كه كمترين اشتباه را داشته باشد برنده مي‌شود‌ و در دوحه مي‌ماند.»
    
مرور صحبت‌هاي كارشناسي امير حاج‌رضايي اما درباره شرايط تيم اميد در آستانه اين مسابقه حساس هم مي‌تواند مهم باشد. تحليل حاج‌رضايي درباره شرايط تيم خاكپور به اين شرح است: « در مورد سه بازي گذشته دو نكته منفي در تيم اميد ديدم. موضوع اول اين است كه تغييرات اين تيم در تركيب اصلي بسيار زياد است و ما در هر مسابقه تغييرات گسترده‌اي داشتيم. حتي بعضي از بازيكنان در پست‌هاي غيرتخصصي بازي كردند و به عنوان مثال بايد بگويم كه در بازي با چين نسبت به بازي مقابل قطر شش تغيير داشتيم. كادر فني به اين موضوع اشاره كرد كه آنها نمي‌خواهند بازيكنان را خسته كنند، ولي من نمي‌توانم اين تحليل را قبول كنم و اين دليل محكمي نيست. نكته بعدي در مورد ضعف خط دفاعي است و اميدوارم در بازي با ژاپن از اين ناحيه ضربه نخوريم. با اينكه نمي‌توان ضعف‌ها را به صورت كامل از بين برد، ولي مي‌توانيم آنها را كاهش دهيم. ما بازيكنان شايسته‌اي داريم و اميدوارم كه از اين مرحله عبور كنيم. ما مقابل تيم چين كه تيم پرقدرتي نبود اشتباهات زيادي داشتيم و بايد اين اشتباهات كم شود. واقعا بازي سختي درپيش داريم، ولي اميدوارم كه در نهايت نتيجه بگيريم.»
    
با وجود تمام انتقاد‌ها از تيم اميد، محمد خاكپور در آخرين مصاحبه خود با سايت الكوره قطر مدعي شده كه از عملكرد تيمش راضي است. او تاكيد دارد: «براين باور هستم كه تيم ملي اميد ايران در مرحله نخست عملكرد خوبي از خود نشان داد. هدف نخست ما اين بود كه از مرحله گروهي صعود كنيم و الان به اين هدف دست پيدا كرديم و به همين خاطر است كه احساس رضايت مي‌كنم، چه از نظر نتايج و چه از نظر عملكرد تيمي. هدف ما صعود از مرحله گروهي بود چه به عنوان صدرنشين و چه به عنوان تيم دوم. مهم اين است كه توانستيم به دور بعد راه پيدا كنيم. صدرنشيني براي من مهم نبود، چرا كه به سادگي بگويم تيمي كه مي‌خواهد به المپيك صعود كند بايد آماده رويارويي با هر تيمي باشد. به همين خاطر بايد تاكيد كنم كه تيم ملي اميد ايران آماده رويارويي با هر تيمي است، چه آن تيم ژاپن باشد يا تيم ديگري، چرا كه ما بازيكناني با كيفيت بالا در اختيار داريم و مي‌توانيم برابر هر تيمي به پيروزي برسيم. در اين مرحله تمام تيم‌ها قدرتمند و به فكر كسب جواز المپيك و قهرماني هستند و ما براي رسيدن به هدف بزرگي كه داريم آماده رويارويي با هر تيمي هستيم.»
خاكپور در جواب انتقادها با تغييرات گسترده در تركيب تيم اميد هم صحبت‌هاي مهمي را مطرح كرده و گفته است: « من به سيستم چرخشي بين بازيكنان اعتقاد دارم. وقتي يك تيم هر سه روز يك بار به ميدان مي‌رود طبيعي است كه سرمربي تيم به دنبال تغييرات در تركيب تيم خود باشد. به همين خاطر بود كه من چند تغيير در تيم خود به وجود آوردم. اين سياست مربيگري من است و براين باور هستم كه درست است. صعود به المپيك ريو هدف نخست ما براي حضور يافتن در قطر است. براين باور هستم كه تيم ملي اميد ايران توانايي صعود به المپيك ريو را دارد و براي رسيدن به اين هدف خود نهايت تلاش‌مان را به كار مي‌گيريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون