• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3446 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن

فاصله فدراسيون فوتبال ايران با «مديريت بين‌المللي»

داستان 65 روز فيفا

  محمدمنصور عظيم‌زاده‌اردبيلي  / در كوران خبرهاي اصلاح اساسنامه فدراسيون فوتبال ايران، خبري زمزمه وار دهان به دهان شد تا اينكه بالاخره رييس فعلي فدراسيون فوتبال در روز 23 دي آن را تاييد كرد.
خبر چه بود ؟ قرار است اساسنامه فيفا در 26‌فوريه يعني 7 اسفند ماه 1394 در مجمع عمومي فيفا عوض شود. دقت كنيد بيش از سه هفته قبل از برگزاري مجمع فدراسيون فوتبال ايران در 23 دي ماه 1394، اين نامه با كليه مستندات از سوي فيفا در روز 23 دسامبر 2015 يعني 2 دي ماه بر روي سايت فيفا بارگذاري و به فدراسيون‌هاي عضو ارسال شده است كه البته رييس فعلي فدراسيون فوتبال ايران هم در روز 23 دي پس از برگزاري مجمع در حضور رسانه‌ها اعتراف به وصول چنين نامه و مستنداتي كرد و اين يعني چه؟
به عبارت خيلي واضح، فيفا با احترام به بررسي كارشناسي اعضاي مجمع خود، در 23 دسامبر 2015 يعني دقيقا چهارشنبه 2 دي 1394 -65 روز مانده به برگزاري مجمع فيفا در 7 اسفند 1394- اين مستندات را براي اعضا فرستاده است. 65 روز مانده به مجمع!
البته برخي خبرنگاران محترم در تحليل‌هاي خود تصور كرده‌اند كه اين تغييرات و اصلاحات اساسنامه بدون امضا آمده است در حالي كه بايد متذكر شد دستور جلسه مجمع فيفا را نخوانده‌اند كه با امضاي رسمي ماركوس كاتنر، دبيركل موقت فيفا و با مقدمه و امضاي عيسي حياتو، رييس موقت فيفا اين دستور جلسه در دسامبر 2015 براي همه اعضا ارسال شده و به تك‌تك فدراسيون‌هاي عضو نيز همراه با نسخه فيزيكي علاوه بر نسخه مجازي واصل شده است.
حتي در يك فايل مجزا و در قالب 19 پرسش دلايل و توضيحات اين اصلاحات نيز براي اعضا ارسال شده است و اين يعني همه‌چيز شفاف و دقيق و البته در زمان‌بندي مشخص و قابل توجه.
نكته مهم اين است كه در ارسال اين مستندات علاوه بر برخورداري توضيحات كتبي براي اصلاحات، هم با مشخص كردن متن قبلي و جديد اعم از حذفيات، تغيير عبارات يا اضافه كردن مطالب و كلمات بوده است.
اين در حالي است كه در نمونه ايراني آن در دي‌ماه 1390 اين موضوع نه تنها رعايت نشد و غيرقانوني عمل شد و حتي تا شب قبل از برگزاري مجمع 4 دي 1390در اتاق رييس فدراسيون پيشنهاد‌دهندگان اصلاحات اساسنامه به جمع‌بندي نرسيدند و اين بحث‌ها ادامه داشت، بلكه در مدل شبيه‌سازي شده غلط قبلي در همين مجمع 23 دي 1394 نيز وقتي فقط 21روز مانده به مجمع اين اساسنامه پيشنهادي ويرايش هفتم براي اعضاي مجمع فرستاده شده در بيش از 40 مورد از نزديك به 214 مورد اصلاح، نه براي اعضاي مجمع اين تغييرات مشخص شده بود و نه برجسته، نه حذفيات مشخص بود و نه توضيح كتبي براي اين اصلاحات داده شده بود. ورود به بحث تغييرات ماهيتي اساسنامه فيفا خود جدا و بحث‌هاي طولاني كارشناسي ديگري را مي‌طلبد اما اينكه بسياري از افراد در فدراسيون فوتبال ايران مدعي مكرر رعايت رويه‌هاي بين‌المللي براي اصلاح اساسنامه فوتبال كشورمان بودند، جاي پرسش جدي دارد.
از اين موضوع هم مي‌گذريم و قضاوت را به خوانندگان وا مي‌گذاريم كه اتفاقا در همين مجمع فيفا كه قرار است در ساعت 9:30 روز جمعه 7اسفند 94 تشكيل شود، اركان قضايي فيفا توسط مجمع انتخاب خواهند شد كه در بند 10 دستور جلسه ارسالي 23 دسامبر 2015 يعني 2 دي 94 هم آمده است، آن وقت ادعا مي‌شد كه اركان قضايي فيفا در عمل توسط هيات رييسه فيفا انتخاب مي‌شود و از طرف ديگر مسوولان فيفا در يك جلسه دو ساعته اين همه اصلاحات را به صورت شفاهي به ما داده‌اند! و ما هم‌اكنون اين 214 اصلاحات پيشنهادي ويرايش هفتم خودمان را منتج به آن جلسه دو ساعته به اعضاي محترم مجمع فدراسيون فوتبال ايران ارايه مي‌كنيم!
درصدد اين نيستيم كه ادعاهاي بي‌شمار آنها را راستي‌آزمايي كنيم كه خود پيدا است از تمام مستنداتي كه هم فيفا ارسال كرده است و هم آنان ارسال كرده‌اند و هم شيوه جاري ما و آنها؛ ولي حداقل انتظار داريم در آينده اين رويه‌هاي بين‌المللي حداقلي را سرلوحه كار خود قرار دهند و نظرات خود را در قالب نظرات فيفا به اعضاي مجمع منعكس نكنند، چرا كه بديهي و عقلي است وقتي خود فيفا به روشي عمل مي‌كند، قطعا مغايرِ صددرصدي با روش خود، پيشنهادي را به فدراسيون‌هاي عضو خود نخواهد داد مگر آنكه با طرح چنين ادعاهايي، عمدا نخواهيم دركي براي مخاطب خود قايل شويم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون