• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3448 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ بهمن

زير ذره‌بين اقتصاد

تسويه بدهي نفتي يونان و آغاز فروش نفت| شركت نفتي هلنيك پتروليوم، بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت يونان با خريد نفت از شركت ملي نفت ايران موافقت كرد. در پي لغو تحريم‌هاي ايران، هلنيك پتروليوم نخستين پالايشگاه اروپايي است كه روابط تجاري با ايران را از سر مي‌گيرد. هلنيك پتروليوم يكي از خريداران اصلي نفت ايران بوده است و ايران حدود 20 درصد نفت مورد نياز سالانه اين كشور جنوب شرقي اروپا را قبل از تشديد تحريم‌ها در سال 2011 تامين مي‌كرد. توافق از سرگيري صادرات نفت ايران به يونان پس از ديدار اميرحسين زماني‌نيا، معاون وزير نفت ايران و پانوس اسكورلتيس همتاي يوناني وي در آتن حاصل شد.

بنز در ايران سه نوع موتور مي‌سازد|مديران بلند پايه دايملر آلمان، مالك برند مرسدس بنز پس از بازديد خطوط توليد شركت ايدم، با مديرعامل اين شركت و مديرعامل ايران خودرو ديزل توافق كردند كه سه نوع موتور را در ايدم به توليد برسانند. هيات متشكل از مديران دايملر كه پس از اجراي برجام وارد ايران شده و مذاكراتي گسترده براي حضور در صنعت و بازار كشور انجام داده‌اند، پس از امضاي تفاهمنامه همكاري با گروه صنعتي ايران خودرو و البته ملاقات با وزير صنعت، معدن و تجارت، راهي تبريز شده و از شركت ايدم بازديد كردند.

مذاكره مستقيم شرط ورود هواپيماهاي نوساز| رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با بيان اينكه ايرلاين‌ها در فضاي پس از تحريم مصالح اقتصادي كشور را مدنظر قرار خواهند داد، اعلام كرد در صورت نهايي شدن قرارداد خريد مستقيم ايرلاين‌ها از شركت‌هاي سازنده هواپيما، قطعا هواپيماهاي نو وارد كشور خواهند شد. مقصود اسعدي ساماني، درباره آخرين خبرها از وارد شدن 114 فروند هواپيماي جديد به آسمان ايران گفت: مذاكرات ايرلاين‌هاي ايراني با شركت‌هاي سازنده هواپيما از چند ماه قبل آغاز شده و خريد اين هواپيماها نيز همان چارچوب تعريف مي‌شود. البته هنوز قرارداد خريد اين 114 فروند نهايي نشده و همان‌طور كه رييس سازمان هواپيمايي گفته در روزهاي آينده به‌طور كامل تعيين تكليف خواهد شد.

معافيت صنعت برق از پرداخت يارانه نقدي| معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اينكه دولت در لايحه‌اي صنعت برق را از تامين مالي هدفمندي يارانه‌ها از اول فروردين ماه ۹۵ معاف كرد، گفت: حذف ۲۳۰۰ ميليارد توماني كه بخش برق به هدفمندي كمك مي‌كند تنها ۱۰ تومان قيمت تمام شده برق را پوشش مي‌دهد. هوشنگ فلاحتيان گفت: با توجه به مسائل و مشكلات اقتصادي كه در صنعت برق وجود دارد در سال 95 صنعت برق از پرداخت و كمك نقدي به سازمان هدفمندي معاف شده است.

پيشنهاد تبادل الكترونيكي اسناد گمركي| رييس‌كل گمرك ايران با اشاره به اهميت توسعه تبادلات تجاري با روسيه در مورد عدم‌ارسال كالاهاي صادراتي به اين كشور با منشا كشورهايي غير از ايران به مسوولان اين كشور اطمينان داد. مسعود كرباسيان، رييس‌كل گمرك ايران و لوان جاگاريان سفير روسيه در تهران ديدار و گفت‌وگو كردند. رييس‌كل گمرك ايران با اشاره به اهميت توسعه تبادلات تجاري با روسيه در مورد عدم‌ارسال كالاهاي صادراتي به اين كشور با منشا كشورهايي غير از ايران به مسوولان اين كشور اطمينان داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون