• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3448 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ بهمن

معاون شهردار تهران جزييات بودجه سال جاري را اعلام كرد

دولت حداقل هفت هزار ميليارد تومان به شهرداري بدهكار است

  حميدرضا خالدي  / ديروز و بعد از گذشت چهار روز از ارايه گزارش بودجه سال 95 شهرداري به شوراي شهر، ناصر اماني معاون شوراهاي شهردار تهران، در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از جزييات اين لايحه بگويد. اما وي قبل از بيان جزييات تدوين بودجه شهرداري، به تشريح مهم‌ترين عملكردهاي 20 ماهه برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران پرداخت و گفت: افزايش طول خطوط شهري به 173 كيلومتر (البته با احتساب خط سه مترو و توسعه خط چهار مترو تا فرودگاه مهرآباد)، ورود و بهره‌برداري از 122 واگن قطارشهري - از مجموع 192 واگن تكليفي در سال‌هاي 93 و 94 - و تحقق نسبي اهداف برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران با توجه به سهم 50درصدي شهرداري تهران در تامين واگن‌ها، افتتاح هشت ايستگاه مترو، بازنگري فرآيند صدور مجوز طرح ترافيك و نوسازي 3686 دستگاه تاكسي براي كاهش طول عمر ناوگان تاكسيراني برخي ازجمله مهم‌ترين اقدامات 20 ماه برنامه پنج ساله دوم شهرداري بوده است. تجهيز و نوسازي سيستم حمل و نقل عمومي، دومين محوري بود كه اماني به آن به عنوان اهم فعاليت‌هاي شهرداري ياد مي‌كند. وي ازخريد 222 دستگاه اتوبوس دوكابين، چهار دستگاه اتوبوس سه كابين هيبريدي و 22 دستگاه اتوبوس تك كابين شهاب‌خودرو و بازسازي 35 دستگاه اتوبوس برقي به عنوان دستاوردهاي شهرداري تهران در بازه ياد شده اشاره كرد و افزود: در كنار اين موارد، افزايش سهم بخش خصوصي از ناوگان اتوبوسراني به
67 درصد، افزايش سرانه فضاي سبز شهري به 7/15 متر مربع، افزايش مساحت جنگل‌كاري و كمربند سبز به 37 هزار و 632 هكتار، افزايش مساحت بوستان و تفرجگاه‌هاي احداث شده با پارك‌هاي جنگلي درون محدوده به 5035 هكتار، افزايش مساحت فضاي سبز ايجاد شده در معابر شهري به 7859 هكتار، افزايش نسبت پسماند جمع‌آوري شده به روش مكانيزه به كل پسماند توليدي به 82 درصد، افزايش پايگاه‌هاي پشتيباني مديريت بحران به 110 عدد، افزايش ايستگاه‌هاي آتشفشاني به 121 ايستگاه و احداث، تكميل، تجهيز و نوسازي 160 مسجد از مهم‌ترين اقدامات شهرداري تهران در 20 ماهه اخير برنامه پنج‌ساله دوم بوده است.
بخش بعدي سخنان معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران به بحث بودجه و جزييات آن اختصاص داشت. به گفته اماني، بر اساس گزارش تطبيقي مقايسه‌اي برنامه و بودجه سال 95 بيش از 86 درصد از نظر تعداد رديف و بيش از 76 درصد (از نظر ريالي) از رديف‌هاي مندرج در بودجه پيشنهادي به‌طور مستقيم با احكام و اهداف برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران مرتبط است.
وي با تاكيد بر اينكه بودجه سال 1395 مناطق و واحدهاي ستادي شهرداري تهران از حيث منابع بالغ بر 163 هزار و 187 ميليارد است در مورد منابع درآمدي شهرداري گفت: منابع درآمدي شهرداري تهران براي بودجه سال 95 به ترتيب حوزه‌هاي شهرسازي 9470 ميليارد تومان، فروش املاك 1500 ميليارد تومان، مشاركت‌ها 1300 ميليارد تومان، ارزش افزوده 3800 ميليارد تومان، وام 700 ميليارد تومان، وصول مطالبات 592 ميليارد تومان، مطالبات از دستگاه‌هاي دولتي و ماده صد 78 ميليارد تومان، ساير درآمدهاي پايدار 633 ميليارد تومان و مجتمع‌هاي ايستگاهي مترو 500 ميليارد تومان را شامل مي‌شود. يكي از چالش‌هاي درآمدي شهرداري تهران، بحث درآمد پايدار آن است. به همين دليل، اماني در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ميزان درآمد پايدار شهرداري گفت: درآمدهاي پايدار در بودجه سال 1395 با 10 درصد رشد نسبت به سال 1394 از 4000 ميليارد تومان به مبلغ 4400 ميليارد تومان افزايش پيدا كرده و در حقيقت 5/23 درصد از كل منابع را به خود اختصاص داده است. البته اين ميزان به نسبت درآمد نقد و غيرنقد محاسبه شده است كه اگر تنها بودجه نقد را محاسبه كنيم نسبت درآمدهاي پايدار 2/39خواهد بود. اماني با اشاره به اينكه بودجه سال 1395 مناطق و واحدهاي ستادي شهرداري تهران از حيث مصارف با رشد 6/8 درصدي نسبت به سال 1394 توام بوده است، گفت: بالغ بر 187 هزار و 163 ميليارد ريال اعتبار اين حوزه بوده كه در سه بخش اعتبارات هزينه‌اي به مبلغ 57 هزار و 645 ميليارد ريال، اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي به مبلغ 91 هزار و 490 ميليارد ريال و اعتبارات تملك دارايي‌هاي مالي به مبلغ 38 هزار و 26 ميليارد ريال را شامل مي‌شود.
معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران ادامه داد: براي بودجه سال 1395 به تفكيك ماموريت‌هاي شش‌گانه‌اي شامل ماموريت اجتماعي و فرهنگي، ماموريت حمل و نقل و ترافيك، ماموريت خدمات شهري و محيط زيست، ماموريت ايمني و مديريت بحران، ماموريت شهرسازي و معماري و ماموريت هوشمندسازي، توسعه منابع انساني و توسعه مديريت در نظر گرفته شده است.
محور بعدي مطرح شده در اين جلسه، بودجه بخش فرهنگي و اجتماعي شهرداري بود، موضوعي كه معاون برنامه‌ريزي و شوراهاي شهردار تهران در مورد آن گفت: اعتبارات بخش اجتماعي و فرهنگي با 7/5رشد نسبت به اعتبارات سال 94 مبلغ 16 هزار و 450 ميليارد ريال پيش‌بيني شده است كه مبلغ 5482 ميليارد ريال معادل 3/33 درصد از اعتبار كل اين بخش اعتبارات هزينه‌اي و مابقي متعلق به اعتبارات سرمايه‌اي خواهد بود.
برمبناي ماده 6 برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران اعتبارات اين حوزه بالغ بر 59 هزار و 59 ميليارد ريال پيش‌بيني شده است كه مبلغ 10 هزار و 838 ميليارد ريال معادل 4/18درصد از بودجه اين بخش مربوط به اعتبارات هزينه‌اي و مبلغ 48 هزار و 220 ميليارد ريال معادل 6/81 از كل بودجه اين بخش مربوط به حوزه ماموريتي و سرمايه‌اي كه شامل 747 رديف پروژه است، خواهد بود.
رشد 7/13درصدي اعتبار معاونت خدمات شهري موضوع بعدي گزارش اماني بود. براساس گفته وي، اعتبار پيش‌بيني شده در اين حوزه با 7/13 رشد نسبت به اعتبار سال 94 به مبلغ 30 هزار و 469 ميليارد ريال رسيده است كه مبلغ 11 هزار و 674 ميليارد ريال آن يعني معادل 3/38درصد متعلق به بخش هزينه‌اي است و مابقي آن متعلق به بخش ماموريتي و سرمايه‌اي خواهد بود. وي ادامه داد: در حوزه ايمني و مديريت بحران نيز در مجموع با افزايش 20 درصدي نسبت به سال 94 رقمي معادل 6421 ميليارد ريال پيش‌بيني بودجه‌اي براي سال 95 داشته‌ايم كه از اين مبلغ 4106 ميليارد ريال معادل 9/63 متعلق به بخش هزينه‌اي و مبلغ 2315 ميليارد ريال معادل 1/36متعلق به حوزه ماموريتي و سرمايه‌اي خواهد بود.
بودجه حوزه شهرسازي و معماري نيز از ديگر جزييات بودجه شهرداري تهران بود كه اماني در خصوص اعتبارات پيش‌بيني شده براي آن گفت: اعتبار در نظر گرفته شده براي اين حوزه معادل 5543 ميليارد ريال است كه رشدي 7/17 درصدي را نسبت به سال 94 نشان مي‌دهد. رقمي كه از اين ميزان 533 ميليارد ريال معادل 6/9 درصد متعلق به بخش هزينه‌اي و مابقي متعلق به بخش سرمايه‌اي خواهد بود.
بودجه منابع انساني شهرداري نيز در سال 95 نيز رشد 8/14 درصدي نسبت به سال 94 را نشان مي‌دهد. براساس گزارش شهرداري تهران، اعتبارات پيش‌بيني شده در اين حوزه به مبلغ 69 هزار و 218 ميليارد ريال رسيده است كه از اين ميزان 25 هزار و 10 ميليارد ريال معادل 1/36 درصد متعلق به بخش اعتبارات هزينه‌اي و مابقي متعلق به حوزه ماموريتي و سرمايه‌اي بوده است.
در حاشيه اين مراسم، اماني در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» در مورد اينكه آيا اين نكته كه اجراي طرح تفصيلي باعث كاهش درآمدهاي شهرداري تهران شده است با تاييد اين مساله گفت: واقعيت اين است كه برخي از مناطق نسبت به اجراي طرح تفصيلي معترضند، به همين دليل با نظر شوراي شهر و شهرداري قرار شده بازنگري كلي در مورد طرح تفصيلي صورت گيرد تا هم نظر شهروندان و مطالبات آنها در مورد ساخت‌و‌ساز محقق شود و هم بودجه شهرداري‌ها افزايش پيدا كند.
وي اما در عين حال اضافه كرد: البته نظر شهرداري تهران اين است كه شهر را با همين حداقل‌هاي عوارض اداره كند. حتي شهردار تهران بارها گفته است كه اگرفقط اداره - و نه توسعه شهر - را از ما بخواهند مي‌توانيم از محل همين درآمدهاي پايدار آن را انجام دهند ولي توسعه شهر نيازمند كسب درآمدهايي بيشتر از درآمدهاي پايدار است.
معاون شوراها و برنامه‌ريزي شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به «اعتماد» در مورد ميزان افزايش حقوق پرسنل شهرداري گفت: ما هم مطابق اعلام دولت براي كارمندان 12 درصد و براي كارگران 14 درصد افزايش حقوق را پيش‌بيني كرده‌ايم كه البته منتظر تصويب نهايي  دولت   هستيم.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا بودجه شهرداري براي شفاف‌سازي و اطلاع مردم، روي سايت شهرداري قرار نمي‌گيرد‌؟ گفت: بعد از تاييد شوراي شهر حتما اين بودجه روي سايت قرار مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون