• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3448 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ بهمن

طراح اصلي آدم‌ربايي يكي از آشنايان شاكي بود

نجات گروگان پنج ميلياردي در 72 ساعت

اعتماد| پليس آگاهي پايتخت،‌سه آدم ربا را كه پسري 16 ساله را ربوده و در ازاي آزادي‌اش 5 ميليارد تومان درخواست كرده بودند در كمتر از 72 ساعت دستگير كردند و گروگان را نجات دادند.
رسيدگي به اين پرونده از شامگاه 28 دي امسال با شكايت پدر گروگان در كلانتري 150 تهرانسر آغاز شد. او به ماموران گفت كه فردي ناشناس با او تماس گرفته و درخواست 5 ميليارد تومان پول در ازاي آزادي پسرش كرده است. با ثبت حرف‌هاي شاكي، پرونده‌اي مقدماتي با موضوع «آدم‌ربايي» تشكيل و براي رسيدگي در اختيار كارآگاهان پايگاه يازدهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.
پدر گروگان كه در زمينه خريد و فروش لوازم آشپزخانه مشغول به كار است در شرح جزييات حادثه به كارآگاهان گفت: «امروز صبح – 28 دي – پسرم علي براي رفتن به مدرسه از خانه بيرون رفت اما هرچه منتظرش شديم برنگشت. ساعت 16:30 مرد ناشناسي با من تماس گرفت و گفت با همكاري چند نفر ديگر او را دزديده و براي آزادي‌اش پنج‌ميليارد تومان مي‌خواهد. او گفت اگر ظرف دو روز اين پول را تامين نكنم پسرم را خواهد كشت يا اينكه دست راستش را قطع خواهد كرد.» با ثبت شكايت پدر علي، كارآگاهان به سرعت تحقيق از بستگان و آشنايان او را به جريان انداختند و متوجه شدند يكي از آنها مردي 34 ساله به نام ابراهيم است كه به تازگي از زندان آزاد شده و سوابق ضرب و جرح عمدي، كلاهبرداري، ايراد صدمه عمد بدني و صدور چك بلامحل را در پرونده خود دارد. همزمان تيم ديگري از كارآگاهان به تحقيق از همكلاسي‌هاي علي پرداختند كه در جريان آن مشخص شد تعدادي از همكلاسي‌هاي نوجوان 16 ساله در روز حادثه، او را هنگام سوارشدن در يك دستگاه خودروي سمند سفيد رنگ ديده‌اند.
بررسي‌ها نشان مي‌داد خودروي شناسايي شده از آن ابراهيم است. به اين ترتيب فرضيه «نقش و مشاركت ابراهيم در آدم‌ربايي» تاييد شد و دستگيري او به جريان افتاد. تنها سه روز بعد از روز حادثه، ابراهيم هنگام تردد با خودروي سمند سفيد رنگ در شهرك وليعصر تهران شناسايي و در عملياتي ضربتي دستگير شد.
او كه هنگام دستگيري يك قبضه سلاح كمري و گلوله‌هاي جنگي همراه داشت در بازجويي‌هاي ابتدايي زير بار ربودن علي نرفت اما در ادامه به اين جرم اعتراف كرد و مخفيگاه دو همدست ديگر خود را نيز لو داد. او به كارآگاهان گفت كه ويلايي در منطقه فردوس اسلامشهر اجاره و گروگان 16 ساله را به آنجا منتقل كرده‌اند.
با شناسايي اين ويلا به سرعت چند تيم عملياتي از كارآگاهان پليس آگاهي اسلامشهر به محل اعزام و سرانجام موفق شدند عصر يكم بهمن و در كمتر از 72 ساعت، نوجوان ربوده شده را آزاد و دو متهم ديگر پرونده به نام‌هاي مهدي 29 و امير 35 ساله را دستگير كنند. دو متهم كه در بازرسي از مخفيگاه‌شان بيش از 200 فشنگ جنگي متعلق به سلاح ابراهيم كشف شد در بازجويي‌ها، طراح نقشه آدم‌ربايي را ابراهيم معرفي كردند و به كارآگاهان گفتند: «ما و ابراهيم در زندان با هم آشنا شديم. او گفت آشنايي دارد كه اگر پسرش را بدزديم و تنها دو ساعت او را نگه داريم، مي‌توانيم ميلياردر شويم. ما هم قبول كرديم.»
ابراهيم، متهم اصلي پرونده اما در ادامه بازجويي‌ها گفت: «ربودن علي اول شوخي بود. اما بعد از آزادي وقتي دوباره امير و مهدي را ديدم، بحثش جدي شد. آنها پيشنهاد آدم‌ربايي را دادند اما علي را من معرفي كردم.»
بازجويي از سه آدم‌ربا فاش كرده است كه آنها ابتدا نقشه آدم‌ربايي را در زندان طراحي و پس از آزادي آن را اجرا كرده‌اند. آنها در روز حادثه، سوار بر خودروي سمند سفيد رنگ در اطراف مدرسه گروگان پرسه مي‌زدند. ابراهيم به عنوان راننده، صورت خود را پوشانده بود و امير در صندلي جلو و مهدي در صندلي عقب نشسته بودند. آنها علي 16 ساله را پس از خارج شدن از مدرسه، به عنوان مسافر سوار كردند اما به محض سوار شدن او دست، پا و چشمانش را بستند و به ويلايي اجاره‌اي در اسلامشهر بردند. امير و مهدي در چند نوبت با خانواده گروگان تماس گرفتند و مبلغ پنج ميليارد تومان درخواست كردند. آنها تهديد كرده بودند اگر پولي دريافت نكنند، گروگان خود را خواهند كشت يا دست راستش را قطع خواهند كرد. سردار عباسعلي محمديان، رييس پليس آگاهي تهران بزرگ با بيان جزييات پرونده از ادامه بازجويي‌ها از آدم‌ربايان در پايگاه يازدهم خبر داد و درباره كشفيات پرونده‌هاي آدم‌ربايي پليس آگاهي تهران بزرگ گفت: «100 درصد پرونده‌هاي آدم‌ربايي در پليس آگاهي تهران بزرگ كشف شده است. در هيچكدام از پرونده‌هاي آدم‌ربايي رسيدگي شده نيز حتي ريالي به ربايندگان پرداخت نشده و در همه اين پرونده‌ها، افراد ربوده شده آزاد و متهمان نيز دستگير شده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون