• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

انتقاد بنكسي به استفاده از گاز اشك‌آور در اردوگاه‌هاي پناهندگان


  بهار سرلك  / بنكسي اثر هنري جديدش را به انتقاد از استفاده گاز اشك‌آور در اردوگاه پناهندگان در شهر كاله كه اسم «جنگل» را روي آن گذاشتند، اختصاص داده است. بنكسي اين اثر گرافيتي را روي ديوار سفارتخانه فرانسه در لندن كشيده است. نيمه‌شب شنبه تصوير دختربچه‌اي از فيلم موزيكال «بينوايان» كه گاز اشك‌آور سي‌اس او را هدف گرفته و اشك را به چشمان اين دختر آورده است، روي اين ديوار نمايان شد. پايين اين اثر كيو آر كد طلق‌شده‌اي است كه بازديدكنندگان مي‌توانند با نگه داشتن گوشي همراه‌شان روي اين كد به ويديوي آنلايني از حمله پليس به اردوگاه پناهندگان در پنجم ژانويه متصل شوند؛ نخستين‌بار است كه اين هنرمند گرافيتي گريزان از چنين تكنولوژي‌اي استفاده مي‌كند.
بنكسي نام مستعار هنرمند گرافيتي فعال، منتقد سياسي، كارگردان و نقاش بريتانيايي است كه آثار خياباني و طعنه‌آميزش روي دروديوار شهر‌هاي مختلف دنيا جاي گرفته است.
اين گرافيتي تازه‌ترين اثر از مجموعه آثاري است كه بنكسي در انتقاد به مواجهه اروپا با بحران پناهندگان خلق كرده است. اين اثر را مي‌توان اظهارنظر صريحي به تلاش‌هاي اخير مقامات دولتي فرانسه براي از بين بردن بخشي از اردوگاه شهر كاله دانست؛ اردوگاهي كه در حال حاضر ناامن به شمار مي‌رود و حدود 1500 پناهنده را از آنجا اخراج كرده‌اند.
هفته گذشته «استيو باربت»، سخنگوي پليس، در مصاحبه با روزنامه انگليسي گاردين استفاده از گاز اشك‌آور براي بيرون كردن پناهندگان از اردوگاه را انكار كرد و گفت: «ما علاقه‌اي به استفاده از گاز اشك‌آور نداريم مگر اينكه به خاطر برگرداندن نظم از آن استفاده كنيم و هرگز از اين وسيله در اردوگاه پناهندگان استفاده نكرده‌ايم.»
اما ويديوي هفت دقيقه‌اي كه روي وب‌سايت «يوتيوب» منتشر شده است آشكارا نشان مي‌دهد كه پليس‌هاي فرانسه اوايل ژانويه طي حمله‌شان به اردوگاه پناهندگان از گازهاي اشك‌آور، گلوله‌هاي پلاستيكي و نارنجك‌هاي بيهوش‌كننده استفاده كرده‌اند. هفته گذشته نيز پليس فرانسه از گاز سي‌اس براي ايجاد منطقه‌اي حايل ميان اردوگاه‌ها و بزرگراه، از گاز سي‌اس استفاده كرده بود و ويديو‌ها و گزارش‌هاي آن روي اينترنت قرار گرفته است.
اوايل ژانويه، بنكسي تصوير «استيو جايز»، بنيانگذار كمپاني اپل كه خود فرزند مهاجري سوري بود، روي ديوار تونلي در اردوگاه پناهندگان در شهر كاله را خلق كرد. بنكسي در بيانيه‌اي كوتاه كه پس از خلق اين تصوير منتشر كرد، بر اين موضوع تاكيد داشت كه كمپاني اپل، يكي از پرسودترين كمپاني‌هاي دنيا، فقط به اين خاطر وجود دارد كه «كساني مرد جواني از حمص را به كشورشان راه دادند.»
فرمانداري شهر كاله براي محافظت از گرافيتي استيوجايز روي آن طلق شيشه‌اي كشيد اما هفته گذشته آشوبگران اين محافظ شيشه‌اي را شكستند و اثر را از شكل انداختند. گزارش‌هاي اوليه حاكي از آن است كه يكي از مهاجران چادري كنار اين گرافيتي زده بود و از هر بازديد‌كننده‌اي پنج يورو مي‌گرفت!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون