• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3453 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۰ بهمن

پس از پنج سال تحقيقات علمي در دانشگاه تهران انجام شد

توليد مثل حيوانات مرده براي جلوگيري از انقراض نسل


گروه علوم دامي دانشگاه تهران در جريان تحقيقات علمي پنج ساله موفق شدند باخارج كردن تخمدان از لاشه حيوانات كشته‌شده آن را بدون انجماد به مدت 48 ساعت ذخيره كنند و با استفاده از اين تخمدان‌ها به توليد مثل همان حيوان اقدام كنند و به اين طريق با ذخيره‌سازي تخمدان جداشده از لاشه حيوان و توليد مثل از طريق برون‌تني، از انقراض نسل آن موجود نادر در حيات وحش جلوگيري كنند.
به گفته دكتر احمد زارع شحنه استاد پرديس كشاورزي دانشگاه تهران از پنج سال پيش تاكنون گروه علوم دامي دانشگاه تهران اقدام به اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي كرده است. در مرحله اول نويد داداش‌پور و سعيد دشتي، دانشجويان دكتري فيزيولوژي توليد مثل دام دانشگاه تهران به سرپرستي دكتر احمد زارع شحنه و دكتر حميد كهرام با موفقيت توانستند بازده توليد برون‌تني رويان گوسفند را ارتقا دهند. نتايج اين پژوهش كه بخشي از هزينه‌هاي آن توسط صندوق حمايت از پژوهشكران و فناوران تامين شده است در مجله بين‌المللي و معتبر و با سابقه Reproductive Bioligy مورد پذيرش براي چاپ قرار گرفته است. شايان ذكر است كه تيم تحقيقاتي حاضر اولين تيم ايراني است كه در اين مجله موفق به انتشار مقاله علمي شده‌اند.
دكتر احمد زارع گفت: در مرحله دوم تحقيقات با موفقيت كامل ذخيره‌سازي تخمدان گوسفند به مدت 48 ساعت با بازده بسيار بالا براي توليد برون‌تني رويان بدون استفاده از تكنيك‌هاي انجماد بافت امكان‌پذير شد كه چنين پروژه‌هايي مي‌توانند كليد حل مشكل حفظ ذخاير ژنتيكي كشور به خصوص براي گونه‌هاي در حال انقراض به حساب آيند كه نيازمند توجه و حمايت مسوولان مربوطه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون