• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3455 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ بهمن

سي‌وچهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در ايستگاه آخر

استقبال از نمايش‌هاي دو روز پاياني جشنواره تئاتر

اعتماد|سي‌وچهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در حالي دو روز پاياني خود را سپري كرد كه نمايش‌هاي اجرا شده در اين دو روز با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. روز شنبه و در فاصله يك روز مانده به پايان اجراهاي جشنواره تئاتر فجر در بخش صحنه‌اي و شش نمايش در بخش خياباني سي‌و‌چهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر روي صحنه رفتند. نمايش‌هاي «هملت» به كارگرداني توماس اوسترماير از آلمان در تالار وحدت، «بازار عاشقان» (تمرين اجرا) به كارگرداني هادي مرزبان در سالن اصلي تئاتر شهر، «در خواب ديگران» به كارگرداني نادر برهاني مرند در تالار چهارسو، «برف نيمه‌مرداد» به كارگرداني عاطفه تهراني در تالار سايه، «وانيك» به كارگرداني سهراب سليمي در تالار قشقايي، «دو روي روايت نادري» به كارگرداني جواد نوري در تماشاخانه سنگلج، «حسن كچل» به كارگرداني منصور جهانبخش در تالار هنر، «آخرين انار دنيا» به كارگرداني ابراهيم پشت كوهي در تالار مولوي، «خانه‌اي در آسيا» به كارگرداني آگروپاسيون سنور سانو از اسپانيا در تالار حافظ، «نسل آخر» به كارگرداني سمانه زندي نژاد و فرزانه سهيلي در سالن استاد سمندريان، 5B-۶ به كارگرداني فرزام رنجبر در تماشاخانه استاد انتظامي و «سال ثانيه» به كارگرداني حميد پورآذري در زمين تنيس مجموعه تاريخي سعد آباد نمايش‌هاي بودند كه در اين روز در بخش صحنه‌اي سي‌وچهارمين جشنواره تئاتر فجر روي صحنه رفتند.
در بخش خياباني اين جشنواره هم در محوطه باز تئاترشهر نمايش‌هاي «پسماندگان» به كارگرداني كيوان نخعي از تهران، «داهول» به كارگرداني علي قاضي از مسجد سليمان، «پروانگي» به كارگرداني حامد زارعان از تهران، «كسي فشنگ‌ها را نمي‌‌شمارد(۲)» به كارگرداني امير حسين شفيعي از ورامين اجرا شدند و نمايش‌هاي «مهاجران سينه سرخ زريبار» از تهران و «ژست» به كارگرداني فرامرز قليچ‌خاني از تهران به ترتيب در باغ هنر (خانه هنرمندان ايران) و محوطه برج ميلاد ميزبان علاقه‌مندان به تئاتر بودند.
در بخش مسابقه ملل اين دوره از جشنواره تئاتر روز شنبه نمايش «خانه‌اي در آسيا» به نويسندگي الكس سِرانو، پاو پالاسيوس و فِران دوردال و با كارگرداني آگروپاسيون سنور با دو اجرا در تالار حافظ روي صحنه رفت. تمام نمايش «خانه‌اي در آسيا» كه در دهمين روز جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت، با استفاده از ماكت يك خانه، تعدادي آدمك و مقدار زيادي خلاقيت اجرا شد. اين نمايش با بازسازي صحنه حمله به برج‌هاي دوقلوي امريكا در سال 2001 با استفاده از بازي كامپيوتري آغاز ‌شد و روايت آن از زبان سربازي بود كه گفته ‌مي‌شود تير خلاص را در پيشاني بن‌لادن خالي كرده؛ گرچه در اين نمايش نامي از «بن‌لادن» و «القاعده» برده ‌نمي‌شود و مانند عمليات شكار بن‌لادن، به‌جاي آنها از «جرانيمو» و «گروه آپاچي‌ها» حرف مي‌زنند. در پايان اين اجراي 70 دقيقه‌اي هم عوامل نمايش دكورها و اسباب‌بازي‌هايي را كه در ساخت نمايش به كار برده بودند روي صحنه در معرض تماشاگران اين نمايش قرار دادند. علي مرادخاني، معاونت امور هنري وزارت ارشاد، مهدي شفيعي، مديركل اداره هنرهاي نمايشي و سعيد اسدي، دبير سي‌وچهارمين جشنواره تئاتر فجر هم به عنوان مهمانان ويژه اين اجراي ضدجنگ بودند. اين گروه نمايشي در آخرين روز جشنواره هم نمايش «فاجعه» را در تالار حافظ روي صحنه بردند.
نمايش «بازار عاشقان» به نويسندگي محمد ابراهيميان و كارگرداني هادي مرزبان هم يكي ديگر از نمايش‌هايي بود كه با مضموني عارفانه از داستان شمس و مولانا شامگاه دهم بهمن‌ماه با استقبال تماشاگران در سالن اصلي تئاترشهر به صحنه رفت. اين نمايش كه در جدول نمايش‌هاي جشنواره عنوان «تمرين اجرا» را به دنبال خود مي‌كشد، اجرايي با كمترين اشكال را به معرض ديد تماشاگران گذاشت. فرهاد قائميان، ايوب آقاخاني، ايرج راد، شهرام عبدلي، فرزانه كابلي به همراه حدود ۴۰ نفر ديگر بازيگري اين نمايش را عهده‌دار بودند. پيش از شروع نمايش اعلام شد كه اين اثر به صورت «تمرين اجرا» به صحنه مي‌رود و از تماشاگراني كه هيچ جاي خالي‌اي در سالن نگذاشته بودند درخواست شد كه براي ديدن اجراي اصلي از هفتم فروردين‌ماه سال آينده به تالار وحدت بيايند.
نمايش «دو روي روايت نادري» كه دو روايت متفاوت از روزهاي پاياني پادشاهي نادرشاه افشار را به نمايش درآورده بود هم يكي ديگر از اجراهاي دهمين روز جشنواره تئاتر بود. اين نمايش به كارگرداني جواد نوري و نويسندگي خيرالله تقياني‌پور در بخش مسابقه و مرور نمايش‌هاي سال ۹۴ در تماشاخانه سنگلج و در دو سانس 16:30 و 20 روي صحنه‌ رفت. اين نمايش كه پاييز امسال در همين تماشاخانه و همچنين در جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي نيز به اجرا درآمده بود با استقبال مخاطبان مواجه شد.
اما جدا از اجراهاي جشنواره تئاتر فجر، توماس اوسترماير، كارگردان آلماني نمايش «هملت» كه اجرايي موفق را در اين دوره از جشنواره روي صحنه برد، روز شنبه مهمان اجراي نمايش «كشتن كفتر چاهي» جديدترين نمايش رضا حداد بود. اوسترماير همراه با تهيه‌كننده نمايش «هملت» به تماشاي «كشتن كفتر چاهي» آمد و بعد از اجرا به گروه نمايش گفت: «بازي بازيگران را بسيار دوست داشتم. هرچند من فرصت نكرده‌ام اجراي ديگري را در ايران ببينم اما واقعيت اين است كه از وجود اين تكنولوژي در نمايش ايران، متعجب شدم و فكر نمي‌كردم چنين نمايش مدرني با استفاده از تكنولوژي‌هاي روز و امكانات صحنه در ايران اجرا شود.»
اجراهاي عمومي «كشتنِ كفترِ چاهي» به نويسندگي محمد چرمشير و كارگرداني رضا حداد كه در سي و چهارمين جشنواره تئاتر فجر در دو نوبت اجرا شد از آخر بهمن آغاز مي‌شود. سعيده آجرلي، درسا ابوالفضلي، پرديس احمديه، مائده اسداللهي، سونيا اسماعيلي، نفيسه زارع، آذين نظري، ستاره ملكي و ياسمن ميرزايي بازيگران اين اثر نمايشي هستند.
روز يكشنبه و در آخرين روز اجراهاي سي‌وچهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر علاوه بر اجراي دوم «بازار عاشقان»، نمايش‌هاي «ديوان غربي- شرقي» با نويسندگي و كارگرداني محسن حسيني در تالار چهارسو، «غرامت» در تالار قشقايي، «آش با طعم زهر» نوشته مجيد كاظم‌زاده مژدهي و با كارگرداني محمد رسائلي در تالار هنر، «متاستاز» با نويسندگي و كارگرداني اصغر دشتي در تالار مولوي، «داستان‌هاي ميان رودان» با نويسندگي و كارگرداني علي شمس در تالار استاد سمندريان و «خواب طولاني انارآباد» نوشته پريسا كيومرثي و با كارگرداني آلما گشتاسب در تالار استاد انتظامي روي صحنه رفتند. اختتاميه سي‌وچهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر امروز ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون