• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3455 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ بهمن

توسط شوراي شهر به تصويب رسيد

كاهش 916 ميلياردي بودجه پيشنهادي شهرداري

اعتماد|  تصويب كليات بودجه سال 95 شايد از مهم‌ترين موارد مطرح شده در جلسه ديروز باشد كه براساس آن مقرر شد تا بودجه پيشنهادي ۱۸ هزار و ۷۱۶ ميليارد توماني شهرداري را به ۱۷ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان كاهش دهد. عليرضا دبير، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به كاهش ۹۱۶ ميليارد توماني اين بودجه تاكيد كرد كه اين تصميم ريشه و مبناي كارشناسي دارد.  وي همچنين به يكي از رديف‌هاي درآمدي پايدار شهرداري اشاره كرد و گفت: ارزش افزوده به عنوان يكي از درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها نبايد از طريق استانداري‌ها پرداخت شود.
احمد دنيامالي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به افزايش بودجه دولت در سال جاري نسبت به سال گذشته گفت: در موضوع ماليات‌ها نيز به نسبت گذشته افزايش يافته و با اين موضوع دريافتي شهرداري از محل ماليات‌ها افزايش مي‌يابد.  وي در ادامه با بيان اينكه امروز با كسري بودجه مواجه هستيم تصريح كرد: يكي از موضوعاتي كه در بودجه با آن روبه‌رو هستيم موضوع كمك‌هاي دولتي است كه در سال اول دو هزار و 500 ميليارد تومان تعيين شده بود و در سال گذشته 15 درصد افزايش يافت و در بودجه سال 95 به حدود سه هزار ميليارد تومان مي‌رسد. وي ادامه داد: اين موضوع جداي از سقف 20 هزار و 200 ميليارد توماني بودجه پيش‌بيني شده براي سال 95 در برنامه پنج ساله شهرداري است كه پيشنهاد كنوني در حدود هزار و
500 ميليارد تومان كمتر از آن است. وي در ادامه به طبيعي بودن كسري در بودجه شهرها اشاره كرد و گفت: در حالي اين موضوع مطرح مي‌شود كه پيش‌بيني مي‌شود تحقق درآمد در نظر گرفته شده براي سال جاري 110 درصد باشد ضمن اينكه مي‌توان اين رقم را نيز افزايش داد. وي با اشاره به ماموريت‌هاي شهرداري اظهار داشت: موضوع حمل و نقل از مهم‌ترين ماموريت‌هاي شهري است كه بايد در حدود 40 درصد از بودجه  به اين موضوع اختصاص داده شود.
انتقاد محسن سرخو به عدم تحقق برنامه‌هاي حمل و نقل
محسن سرخو در جريان بررسي كليات بودجه سال 95 شهرداري تهران گفت: در زمان تصويب بودجه شهرداري دو نكته بايد مد نظر قرار گيرد نخست آنكه شهرداري يك سري هزينه‌هاي جاري دارد مانند جمع‌آوري زباله و مواردي از اين قبيل كه اين‌ها اجتناب ناپذير است و دومين نكته اين است كه ما يك برنامه پنج ساله مصوب داريم كه در آن توسعه مترو، افزايش ناوگان اتوبوسراني، جايگزيني تاكسي‌هاي فرسوده با تاكسي‌هاي پاك و نيز جايگزيني موتوسيكلت‌هاي آلاينده با موتورهاي برقي در راستاي اصلاح هواي تنفسي مردم پيش‌بيني شده است. بنابراين در بودجه‌اي كه تصويب مي‌شود اين موارد بايد مد نظر قرار گيرد.
رييس كميته حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: مديريت شهري در سال 94 نزديك به 39 كيلومتر در توسعه مترو از برنامه عقب است و اين در حالي است كه ما بايد ميانگين سالي 30 كيلومتر مترو راه‌اندازي كنيم. اين در شرايطي است كه در سال 95 هم 24 كيلومتر به اين عقب‌ماندگي اضافه مي‌شود يعني 63 كيلومتر از برنامه عقب خواهيم افتاد.
سرخو باذكر اينكه بايد به طور سالانه 600 الي 700 دستگاه اتوبوس نيز به ناوگان اتوبوسراني تهران اضافه شود گفت: اين درحالي است كه از سال 92 روند افزوده شدن ناوگان اتوبوسراني يك روند نزولي بوده و با اعداد ذكر شده فاصله داشته است.
وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به اجرا نشدن كامل برنامه نصب فيلتر‌هاي جذب دوده بر روي اتوبوس‌ها اشاره كرد و گفت: تنها سه دستگاه اتوبوس فيلترگذاري شده و تنها 30 الي 40 موتوسيكلت برقي آن هم براي پيك بادپا در نظر گرفته شده است.
سرخو با ذكر اينكه اضافه شدن كاتاليست‌ها به تاكسي‌ها نيز متوقف شده است، گفت: وقتي همه اين موارد را كنار هم قرار دهيم متوجه مي‌شويم كه مصاديق برنامه مصوب محقق نشده است.
رييس كميته حمل و نقل شورا خاطرنشان كرد: ما بايد ببينيم نيازمان چيست و منابع را متناسب با نيازمان در نظر بگيريم. در حال حاضر تنها هشت هزار ميليارد تومان فقط در بحث توسعه حمل و نقل عمومي مورد نياز است پس در تدوين بودجه بايد اين نياز‌ها ديده شود.
سرخو در خاتمه پيشنهاد داد كه با توجه به شرايط پيش روي دولت در سال آينده، شهرداري يك تحليل جامع راجع به شرايط اقتصادي سال آينده برآورد كند. همچنين شهرداري از شرايط جديد براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي و نيز استفاده از روابط اقتصادي با كشور‌هاي ديگر استفاده كند. رييس كميسيون برنامه و بودجه در نظر گرفتن اولويت‌هاي شهر و پرداخت بدهي پيمانكاران را ضروري دانست و گفت: به طور اتوماتيك درآمد شهرداري تهران از راه فروش تراكم و همچنين درآمدهاي پايدار ۱۵ درصد رشد خواهد داشت با اين حال براي محدود كردن اين درآمد و با توجه به اينكه دولت رشد ۱۲ درصدي حقوق كاركنان را پيش‌بيني كرده؛ به نظر مي‌رسد افزايش 3/3 درصدي بودجه منطقي باشد.
همچنين در اين جلسه رييس شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد كرد علاوه بر رديف‌هاي بودجه؛ در تبصره‌هاي بودجه تا سقف شش هزار ميليارد تومان شهرداري موظف به پرداخت
 بدهي هايش شود. وي گفت: در ماه‌هاي پاياني سال رشد چشمگيري در درآمدهاي شهرداري نخواهيم داشت و نمي‌توانيم بر اين اساس؛ بودجه سال بعد را پيش بيني كنيم.
تعيين بهاي عوارض ورود به طرح ترافيك
تعيين بهاي عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك براي خودروها، كاميون‌ها و نيز بهاي طرح روزانه و هفتگي از ديگر محورهاي مطرح شده در جلسه ديروز بود.
برمبناي اين لايحه متقاضيان «طرح ترافيك» به سه دسته تقسيم‌بندي مي‌شوند كه عبارتند از: متقاضيان 90 روزه، 190 روزه و 290 روزه كه همان طرح ساليانه است. البته طرح‌هاي روزانه و هفتگي نيز به قوت خود باقي هستند. به موجب تبصره يك اين لايحه متقاضيان دريافت مجوز ساليانه موظفند همزمان با ارايه درخواست نسبت به انتخاب روزهاي مورد نظر جهت ورود به محدوده طرح ترافيك اقدام كنند. احمد دنيامالي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا در تشريح اين لايحه گفت: در ماده واحده اين لايحه ذكر شده كه عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك براي جبران عوارض زيست‌محيطي و ترافيكي ناشي از ورود خودروها به محدوده طرح ترافيك و طرح اضطرار و نيز اعمال مديريت هوشمند در محدوده‌هاي فوق از طريق به كار‌گيري امكانات و تجهيزات لازم، به شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران) اجازه داده مي‌شود نسبت به اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك از متقاضيان اقدام شود.
در ادامه جلسه تعرفه عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك در چند بخش با راي اعضاي شورا تعيين شد. بر اين اساس نرخ عوارض سالانه در مورد تقاضاهاي از يك تا 90 روز عبارت است از حاصل ضرب نرخ پايه در تعداد روزهاي درخواستي در ضريب پيشنهادي كه در اين مورد ضريب 6/1 پيشنهاد شد كه با راي موافق اعضا به تصويب رسيد. براي تقاضاهاي از يك تا 190 روز نيز پيشنهاد ضريب 8/1 داده شد كه اعضا اين پيشنهاد را نيز به تصويب رساندند. در خصوص تقاضاهاي از يك تا 290 روز و بالاتر نيز ضريب دو به تصويب اعضا رسيد. در ادامه بررسي اين لايحه بهاي عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك به صورت روزانه و هفتگي نيز بررسي شد كه به موجب آن در طرح روزانه بدون محدوديت زماني بهاي 31 هزار تومان و از ساعت 10 صبح تا 14 بهاي 23 هزار تومان و از ساعت 14 تا 18 بهاي 15 هزار تومان پيشنهاد شد كه اين موارد نيز به تصويب اعضاي شورا رسيد. براي طرح هفتگي نيز نرخ 100 هزار تومان با راي موافق اعضا تعيين شد. لازم به ذكر است به مبالغ فوق 20 درصد در راستاي توسعه حمل و نقل ريلي افزوده خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون