• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3455 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ بهمن

در نشست جمعيت زنان مسلمان نوانديش مطرح شد

مشاركت حداكثري نياز امروز كشور است

اصلاح‌طلبان براي هر شرايطي راه‌حل دارند

 


    مريم وحيديان/  سلسله نشست‌هاي جمعيت زنان مسلمان نوانديش با حضور محمود ميرلوحي، قائم‌مقام ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان و آذر منصوري، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران روز گذشته در محل جمعيت زنان نو انديش برگزار شد. دراين نشست كه به گفته آذر منصوري نخستين نشست پس از اعلام نتايج اوليه هيات‌هاي نظارت بود به بررسي وضعيت اصلاح‌طلبان در شرايط كنوني و ارايه راهبردها پرداخته شد.
انقلاب اسلامي حركتي اصلاحي بود
محمود ميرلوحي در اين نشست با تاكيد بر اينكه نهاد قوانين پايه كشور از گذشته سرجايش مانده است، اظهار كرد: بسياري از مباحث و اصول قانون اساسي ما از كشورهاي اروپايي گرفته شده است. انقلاب اسلامي يك حركت اصلاحي بود و ديگر حركت اصلاحي مطرح جريان دوم خرداد بود. ما معتقديم جريان اصلاح‌طلبي نفوذ‌كننده در قلب و انديشه مردم است. به خاطر شيوه كار و مدل و انديشه فكري اصلاح‌طلبي ما شاهد رويش هميشگي اصلاح‌طلبي هستيم.  وي با بيان اينكه اصلاح‌طلبي هم در محيط پويا و فعال باقي مي‌ماند، اظهار كرد: اين چند سال آخر اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند اصولگرا‌تر از اصولگرايان در زمينه حقوق اساسي مردم در پاسخگويي به مردم، توجه به كرامت مردم و پايبندي به استقلال آزادي جمهوري اسلامي است. جريان اصلاح‌طلب جريان با تبار و داراي گستره و انديشه است و يك جريان عميق است.  وي تصريح كرد: اين جريان در ميان فرهيختگان دانش و هنر زمينه طرفدار دارد. ما مي‌گوييم قانون اساسي را پاس مي‌داريم و آنها هم به نام قانون ما را از صحنه بيرون مي‌كنند. اينجا بحث دو جريان است كه در شعارها گاه شبيه به هم هستند اما در عمل مي‌شود تمايز را ديد. عمق انديشه‌هاي اصلاح‌طلبي در كل كشور ريشه دوانده و در همه‌جا طرفدار دارد.
با وجود رد صلاحيت برند‌هاي اصلاحات عقب‌نشيني نمي‌كنيم
قائم مقام ستاد انتخاباتي تهران با بيان اينكه امروز اصلاح‌طلبان از اينكه در سال 84 راي 60درصدي خود را ساماندهي نكردند پشيمان هستند، گفت: چرا كه اين اشتباهات موجب شد خسارات زيادي به كشور وارد شود. جريان اصلاحات همواره منافع ملي را سرلوحه كار خود قرار داده است و نمود آن را مي‌توان در انتخابات 92 ديد. اصلاح‌طلبان در اين انتخابات بدون اينكه پست و سمتي بخواهند از روحاني حمايت كردند.  سيد محمود ميرلوحي با تاكيد بر اينكه حضرات بلندگوهاي‌شان بزرگ است و نهادهاي ملي را به نهادهاي اختصاصي تبديل كرده‌اند، گفت: ما در همان هشت سال بارها تذكر داده بوديم كه يقه كشور را دست امريكا ندهيد اما گوش كسي بدهكار نبود. حالا بعضي‌ها بعد از توافق هسته‌اي نگران شده‌اند و مي‌گويند چرا ايرباس مي‌خريد‌؟ كم‌كم بايد نگران باشيم براي رنگ هواپيماها هم نگران شوند. ما افتخار مي‌كنيم به عملكرد اصلاح‌طلبان و اينكه ملي فكر مي‌كرديم در دولت اصلاحات عقلاني تصميم مي‌گرفتيم و از جيب ملت هزينه نمي‌كرديم.  محمود ميرلوحي با بيان اينكه امروز منافع ملي محور شعارهاي ما است، اظهار كرد: ما وقتي مي‌گوييم مشاركت حداكثري آن را ثابت مي‌كنيم. در اين انتخابات همه برند‌هاي ما را زده‌اند اما ما باز مي‌گوييم پاي صندوق مي‌آييم و صبوري مي‌كنيم. راهبردهاي مختلفي داريم يكي از آنها حضور حداكثري است، امروز جريان اصلاح‌طلبي ساختارمند است و سازوكار مناسبي براي گام‌هاي مختلف طراحي شد. امروز اين ساختار‌مندي در جبهه اصلاحات تا حدي خلأ حزب فراگير را در كشور پر كرده است. مجمع اصلاح‌طلبان حوزه‌هاي انتخابيه از 50 تا حدود 200نفر نيرو دارد كه در مناطق مختلف كه نگاه روشني دارند.
براي هر شرايطي، راهبردي در آستين داريم
قائم مقام ستاد انتخاباتي تهران با تاكيد بر اينكه ما مي‌خواهيم از تمام ظرفيت‌مان به درستي استفاده كنيم، گفت: پيشنهاد مي‌كنم فهرستي از مسائل كشور در چند سال اخير تهيه كنيم. زماني بود كه شب مي‌خوابيديم و صبح بيدار مي‌شديم دلار گران مي‌شد.  سيد محمود ميرلوحي با بيان اينكه مگر اصولگرايان پيشگو هستند كه مي‌گويند ما مي‌خواهيم انتخابات را تحريم كنيم، گفت: مگر اصلاح‌طلبان سخنگو ندارند؟سعي مي‌كنيم مجلسي داشته باشيم كه نمايندگانش با اصلاح‌طلبان مخالف نباشند. صدا و سيما كه اين چند سال همه مشكلات را مخفي مي‌كرد در دولت روحاني مي‌خواهد به زور مشكل ايجاد كند.  ميرلوحي با بيان اينكه ما از هم‌اكنون براي شرايط مختلف در انتخابات راهبردهاي يك و دو و سه داريم، گفت: دو نوع راهبرد سلبي و اثباتي در انتخابات مي‌توان برگزيد. راهبرد اثباتي ما اين است كه بتوانيم مجلس دهم را از نيروهاي اصلاح‌طلب برند و برجسته پر كنيم. در صورتي كه نگذاشتند، مجلسي با نيروهايي كه رابطه خوبي با جريان اصلاح‌طلب دارند، مي‌خواهيم. در بدترين شرايط نيز مانند انتخابات 92 مي‌گوييم كه افراطي‌ها نبايد در مجلس دهم جايگاهي داشته باشند. چرا مي‌گفتند كه مجلس ششم نبايد دوباره تكرار شود؟ ما همواره به دوستان مي‌گفتيم كه كاري نكنيد كه رقيب بترسد و مراقب بوديم اصلاح‌طلب هراسي رخ ندهد تا مثل انتخابات 84 مجبور شوند پشت سر فردي مثل احمدي‌نژاد بروند.   ميرلوحي با بيان اينكه ما مي‌گوييم آقاي روحاني آرامش را به كشور برگردانده است، گفت: در چنين شرايطي ما مي‌شويم وكيل الدوله و شما مستقل هستيد؟
انقلاب اسلامي« نه» به مطلق‌نگري‌ها بود
آذر منصوري، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران هم در اين نشست با بيان اينكه ما تا رژيم گذشته و سقوط آن 24 مجلس داشتيم و بعد از انقلاب هم 9 مجلس داشته‌ايم، اظهار كرد: وقتي از نخستين مجالس تا زمان رضا شاه را مرور مي‌كنيم، مجالس روندي دارند و از جايگاه پيگيري مطالبات مردم سعي مي‌كردند حفاظت كنند اما نگاه پهلوي اول باعث شد مدرنيسم در غيبت آزادي شكل بگيرد. بعدها نيز تماما نيروهايي گزينش مي‌شوند كه در هماهنگي كامل با ساواك هستند. بايد به خاطر داشت كه هر قدر هم رويكردهايي بخواهند تاريخ را حذف كنند، نمي‌توان تاريخ را پاك كرد. اسف بار‌ترين مجلس كشور دوره بيست و چهارم بود. در اين دوره حزب دولت ساخته رستاخيز و ساواك به‌طور كامل مجلس را چيدند. انقلاب اسلامي نه به تمام اين خودكامگي‌ها و مطلق نگري‌ها و آري به استقلال، آزادي جمهوري اسلامي بود و همچنين به تعبير رييس دولت اصلاحات انقلاب اسلامي مردم سالاري سازگار با اسلام بود.
اصلاح‌طلبان در طول زيست خود ثابت كردند حافظ منافع ملي هستند
آذر منصوري با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان، كشور و نظام را از خود مي‌دانند، گفت: اصلاح‌طلبان در طول زيست خود ثابت كرده‌اند كه اولويت اصلي براي آنها منافع ملي است. در راه منافع ملي گردن اصلاح‌طلبان از مو هم باريك‌تر است. ما سال 92 در شرايطي به انتخابات ورود كرديم كه نااميد بوديم. آن زمان به اين باور رسيديم كه اگر مديريت عاقلي بيايد بر سركار، مي‌شود كشور را به سمت اصلاح پيش برد.  اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران با بيان اينكه در سال 92 بعد از رد صلاحيت آقاي هاشمي يا بايد كنار مي‌كشيديم يا با وجود موجي كه شكل گرفته بود به اجماع مي‌رسيديم، گفت: تحت چنين شرايطي و در عرض سه روز تبليغات آقاي روحاني رييس‌جمهور شد. درست است كه بخش بزرگي، چه اصلاح‌طلبان و چه نزديكان دولت، ردصلاحيت شده‌اند اما مگر همه افراد شاخص رد صلاحيت شده اند؟ منصوري با تاكيد بر اينكه مجامع اصلاح‌طلبان پايگاه قدرت و اثر بخشي خواهد بود، تصريح كرد: خيلي‌ها در حوزه‌هاي انتخابيه منتظر هستند تا ببينند، پس از ردصلاحيت‌ها اين سامانه چه حرفي براي گفتن دارد. ما خلأ حزب فراگير در كشور را داريم اما سامانه‌اي كه در اين انتخابات تشكيل شد نقطه قوتي در جريان اصلاح‌طلبي به وجود آورد. دليل ثبت‌نام‌هاي زياد در اين انتخابات اين بود كه ديگر كسي نمي‌خواهد مجلسي مانند مجلس نهم شكل گيرد.  وي افزود: قاعدتا ما عقبگرد نداريم در انتخابات اسفند 94 ما «گام دوم» را برميداريم.  وي تصريح كرد: تاكيد بر مشاركت حداكثري، حق‌الناس بودن راي مردم و ميزان بودن راي ملت بسيار اهميت دارد. امروز هر شهروند يك راي دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون