• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

رشد اقتصادي واقع‌بينانه است اما هنوز وارد دوره رونق نشديم

اما در همين هفته جاري كه بخشنامه افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي توسط بانك مركزي تصويب شد و بخشنامه آن هم صادر شد، بانك مركزي با بانك‌هاي خصوصي جلسات مشورتي گذاشت و بعد اقدام به تصميم‌گيري كرد. همين مصداق مي‌تواني يكي از نمونه‌هاي برخورد عقلايي مسوولان اقتصادي كشور باشد. بخشنامه‌هايي از اين دست، كه با مشورت بخش‌هاي ديگر فعالان اقتصادي صادر مي‌شوند ديگر مانند سال 1391 تلاطم ايجاد نمي‌كنند بلكه باعث آرامش مي‌شوند. اين آرامش در ادامه باعث استفاده از ظرفيت‌هاي بلا‌استفاده سال‌هاي گذشته مي‌شود و موجبات رشد اقتصادي را فراهم مي‌كند.
همچنين آمار توليد برخي توليدكنندگان، مانند خودروسازان، نشان‌دهنده افزايش توليد در نيمه اول سال جاري است. همين‌طور واردات كالا از مرزهاي مختلف هوايي، زميني و دريايي، كه عموما به عنوان كالاهاي واسطه‌يي يا مواد خام به كشور وارد شدند، نشان‌دهنده اين است كه عمده اين كالاها براي توليدات در اختيار توليدكنندگان قرار مي‌گيرند. همچنين افزايش صادرات غير نفتي ايران هم از رشد اقتصادي خبر مي‌دهد كه دو سال متوالي در اين زمينه با مشكلات متعددي دست به گريبان بود. وقتي اين اطلاعات را كنار يكديگر قرار مي‌دهيم، به راحتي در‌مي‌يابيم كه اين اطلاعات واقعي و منصفانه هستند. در نتيجه مي‌توان صحت آمار اعلام شده را تاييد كرد. بايد در نظر داشت كه بانك مركزي و مركز آمار ايران، آمار خود را براساس اطلاعات واقعي تنظيم مي‌كنند.
لازم به يادآوري است كه هرچند شواهد و قراين حاكي از رشد چهار درصدي اقتصاد ايران است اما نبايد فكر كنيم كه اقتصاد ايران در شرايط رونق يا عادي قرار دارد زيرا اقتصاد ما كماكان در شرايط ركود است. اگر همين رشد چهار درصدي را تا دو سال ديگر هم داشته باشيم، ميزان توليد ناخالص داخلي همچنان كمتر از سال 1390 خواهد بود. ايران دو سال رشد منفي اقتصادي را تجربه كرده است و به همين خاطر رشد توليد ناخالص داخلي بايد بيش از چهار درصد باشد. نبايد فراموش كرد كه امسال در قانون پنج‌ساله پنجم توسعه، رشد اقتصاد هشت درصدي هدف‌گذاري شده است.
در هر حال آنچه در اقتصاد ايران رخ داده است هر چند اميدوار‌كننده است، اما نبايد فراموش كنيم كه هدف برنامه پنجم توسعه، هشت درصد است و با توجه به رشد منفي در دو سال پياپي براي رسيدن به اهداف تصريح شده در برنامه پنجم بايد بسيار بيش از هشت درصد باشد. همچنين مي‌توان گفت تورم هم نسبت به سال 1391 كمتر شده است.
در مجموع شرايط نشان‌دهنده خروج ايران از ركود تورمي است اما زماني‌ مي‌توان صريحا اعلام كرد كه از ركود خارج شديم كه در چهار فصل اقتصادي رشد اقتصادي مثبت داشته باشيم.
٭ كارشناس اقتصادي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون