• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

زير ذره‌بين اقتصاد

بازسازي تمام خطوط راه آهن شمال |يوسف گرانپاشا، مديركل راه آهن شمال كشور گفت: خطوط ريلي راه آهن شمال كشور تا پايان سال آينده بازسازي و نوسازي مي‌شود. بازسازي 402 كيلومتر خطوط ريلي راه آهن شمال كشور از سال 1374 آغاز شد و اكنون تنها 36 كيلومتر اين مسير در حدفاصل بندر گز تا بندر تركمن باقي مانده است. وي تاكيد كرد: اكنون زمان سير قطارهاي راه آهن شمال كشور در مناطق كوهستاني 60 كيلومتر بر ساعت و مناطق جلگه‌يي 90 كيلومتر بر ساعت است كه با بازسازي خطوط ريلي راه آهن زمان سير قطارها كاهش مي‌يابد. وي همچنين از برنامه‌ريزي شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران براي افزايش امكانات و خدمات رفاهي مسافران خطوط راه آهن شمال كشور خبر داد و گفت: به همين منظور نوسازي و بازسازي ايستگاه‌هاي قطار اين خطوط در دستور كار قرار دارد.

رايزني براي انتقال دانش توليد تجهيزات صنعت نفت |رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با اشاره به توان سازندگان داخلي در ساخت 70 درصد كالاهاي مورد نياز داخلي گفت: از طريق رايزني با شركت‌هاي خارجي و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، قصد داريم زمينه انتقال دانش توليد ساير تجهيزات اين صنعت به داخل كشور را فراهم كنيم. رضا پديدار با تشريح توانمندي‌هاي شركت‌هاي داخلي براي مشاركت در پروژه‌هاي نفتي، اظهار داشت: سازندگان داخلي در حال حاضر توان توليد 70 درصد تجهيزات صنعت نفت را دارند و براين اساس، تنها 30 درصد قطعات و كالاهاي اين صنعت وارد مي‌شود. بخشي از توليدات شركت‌هاي داخلي صادر مي‌شود به‌طوري كه در حال حاضر 5 درصد از مجموع كل صادرات كشور متعلق به سازندگان تجهيزات صنعت نفت است. وي با بيان اينكه ميانگين بازدهي سرمايه‌گذاري در بخش ساخت كالاهاي صنعت نفت حدود 30 درصد است، گفت: ميزان بازدهي در بخش پتروشيمي 37 درصد و در بخش پالايش و پخش نيز حدود 32 درصد است. پديدار با تاكيد بر لزوم بررسي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در اين بخش، خاطرنشان كرد: بخش تجهيزات صنعت نفت جزو آن دسته از صنايع صنعت نفت است كه علاوه بر سودآور بودن در زمينه برگشت سرمايه سريع‌تر از ديگر بخش‌ها مي‌تواند پاسخگو باشد. وي افزود: ظرفيت بالايي در بخش ساخت تجهيزات صنعت نفت در داخل كشور وجود دارد و ما حتي از طريق رايزني با شركت‌هاي خارجي در حاشيه نمايشگاه‌هاي بين‌المللي نفت و انرژي و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، قصد داريم زمينه انتقال دانش توليد ساير تجهيزات صنعت نفت به داخل كشور را فراهم كنيم.

رييس‌جمهور نقشه استفاده مطلوب از آب را اعلام مي‌كند|معاون اجرايي رييس‌جمهوري از تهيه و تدوين نقشه راه مناسب توسط وزارت جهاد كشاورزي براي استفاده مطلوب از آب خبر داد. محمد شريعتمداري گفت: رييس‌جمهوري در سفر به اين استان شيوه عمل اين نقشه را به اطلاع مردم خواهند رساند. كمتر از 10 درصد اراضي زراعي استان خراسان جنوبي از آبياري پيشرفته بهره‌مند است و بقيه اراضي اين استان به صورت سنتي آبياري مي‌شود. معاون اجرايي رييس‌جمهوري، احداث بندهاي كوچك در مسير روان‌آب‌ها را يكي از راهكارهاي بهره‌گيري مناسب از آب اعلام و بيان كرد: تغذيه آب‌هاي زيرزميني و تقويت روند آب‌دهي چاه‌ها و قنات‌ها از مزيت‌هاي اين روش است. شريعتمداري با اشاره به اينكه بيش از 600 قنات در استان خشك يا نيمه‌خشك شده است، افزود: با استفاده از مشاركت‌هاي مردمي بايد از ظرفيت قنات‌ها كه در اين استان حفاري شده به نحو مطلوب‌تري بهره‌گيريم.

 افزايش 165 هزار بشكه‌يي توليد نفت |اداره اطلاعات انرژي امريكا در جديدترين گزارش خود اعلام كرد توليد نفت ايران در 9 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 135 هزار بشكه و در ماه سپتامبر 2014 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 165 هزار بشكه افزايش يافته است. بر اين اساس، توليد نفت ايران در 9 ماه نخست 2014 نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزايش روزانه 135 هزار بشكه‌يي و نسبت به متوسط كل واردات نفت ايران در سال 2013، از افزايش 125 هزار بشكه‌يي برخوردار شده است. ايران در ماه سپتامبر 2014 بالغ بر230/3 ميليون بشكه نفت توليد كرده است اما اين ميزان نسبت به سپتامبر سال گذشته 165 هزار بشكه بيشتر است. توليد نفت ايران در ماه سپتامبر سال گذشته ميلادي 065/3 ميليون بشكه در روز عنوان شده است. بر اساس برآوردهاي اين نهاد امريكايي، ايران به‌طور متوسط در 9 ماه سال جاري ميلادي با توليد 238/3 ميليون بشكه در روز پس از عربستان و عراق در جايگاه سوم قرار دارد.

كشاورزي توان جذب سرمايه‌گذاري را دارد|معاون وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه لازمه توسعه كشاورزي، ايجاد يك نهضت ملي است، گفت: ۲۰ درصد اشتغال كشور و ۱۲ درصد توليد ناخالص داخلي از كشاورزي است. اسكندر زند در مورد اينكه بخش كشاورزي براي فاصله گرفتن از اقتصاد وابسته به نفت داراي چه قابليت‌هايي است، گفت: اگر كشور داراي دو مزيت اقتصادي بزرگ باشد، يكي نفت و ديگري كشاورزي است، بنابراين در صورتي كه امكان سرمايه‌گذاري روي نفت نباشد، مي‌توان در بخش كشاورزي سرمايه‌گذاري كرد. وي با بيان اينكه كشاورزي 20 درصد اشتغال و حدود 12 درصد توليد ناخالص ملي را تشكيل مي‌دهد، افزود: اگر كشاورزي ايران را دانش‌بنيان كنيم و سواد، آگاهي و اطلاعات كشاورزان را ارتقا دهيم، مي‌توانيم دانش در هكتار، دانش در مزرعه و دانش در واحد توليدي را افزايش دهيم. دانش‌بنيان شدن كشاورزي در گرو حمايت از بخش كشاورزي و بها دادن به تحقيقات و آموزش و ترويج كشاورزي است، در حالي كه از اين بخش به اندازه كافي حمايت نمي‌شود.

سرمايه‌گذاران بلژيكي در ايران|رييس اتاق بازرگاني مشترك ايران و بلژيك گفت: در پي امضاي تفاهمنامه با بلژيك تلاش مي‌شود سرمايه‌گذاران بلژيكي را براي سرمايه‌گذاري و فعاليت اقتصادي در كشورمان تشويق كنيم و شاهد حضور سرمايه‌گذاران و گسترش ارتباطات خواهيم بود. محسن خليلي عراقي با اشاره به ضرورت ورود سرمايه‌گذاران اروپايي به كشور اظهار كرد: با توجه به سفري كه رييس اتاق بازرگاني ايران به بلژيك داشته و تفاهمنامه‌يي كه به دنبال آن امضا شده، اميدواريم بتوانيم در زمينه فعاليت اقتصادي با اين كشور بيش از گذشته همكاري كنيم. وي با بيان اينكه بلژيك بسيار پيشرفته است و به لحاظ صنعتي مي‌تواند بسياري از صنايع را براي ما تامين كند، گفت: اين كشور به لحاظ انتقال تكنولوژي و فناوري‌ها مي‌تواند موثر باشد و از طرفي پارلمان اروپا نيز در آنجا قرار دارد و اميدواريم به ويژه بعد از به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌يي و حسنه شدن روابط، به نتايج بهتري دست يابيم.

سفر هياتي از سازمان بازرگاني ايرلند به ايران |اينترپرايز ايرلند كه سازمان دولتي حامي شركت‌ها در بخش توليد و تجارت بين‌المللي است، قصد دارد سال ميلادي آينده هياتي را به منظور بررسي فرصت‌هاي موجود براي صادركنندگان ايرلندي به ايران اعزام كند. به گزارش ايسنا، روزنامه آيريش اينديپندنت در گزارشي نوشت: اين نخستين ديدار اين سازمان از ايران در هفت سال گذشته است. اينترپرايز ايرلند كه از شركت‌هاي صادركننده حمايت مي‌كند، پس از اين سفر به طرح استراتژي به منظور كمك به شركت‌هايي كه مايل به بررسي بيشتر بازار ايران هستند، خواهد پرداخت. در اين بين ريچارد بروتون، وزير كار ايرلند در پاسخ به پرسش يكي از نمايندگان پارلمان اظهار كرد: هيچ برنامه‌يي براي اعزام هيات بازرگاني به ايران وجود ندارد و به دليل تحريم‌هاي اتحاديه اروپا اينترپرايز ايرلند بازار ايران را هدف قرار نداده است. با اين همه با در نظر گرفتن احتمال برداشته شدن تحريم‌ها، اينترپرايز ايرلند قصد دارد اوايل سال 2015 يك سفر اكتشافي به ايران داشته باشد و طي آن به بررسي فرصت‌هاي موجود بپردازد. بر اساس اين گزارش، ارزش صادرات ايرلند به ايران سال گذشته به 57 ميليون يورو رسيد و محصولات فروخته شده شامل كنسانتره نوشيدني‌ها و محصولات دارويي و پزشكي بود. در مقابل ايران به ايرلند كالاهايي شامل سبزيجات و ميوه به ارزش كمتر از يك ميليون يورو فروخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون