• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3467 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ بهمن

جابري انصاري در پاسخ به «اعتماد»:

ورود نظامي به سوريه بدون اذن دولت مركزي بحران را پيچيده‌تر مي‌كند

گروه ديپلماسي|‌حسين جابري‌انصاري، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان صبح روز گذشته در نشست هفتگي با اهالي رسانه به سوال‌هاي متفاوت در خصوص مسائل منطقه‌اي، همكاري‌هاي اقتصادي ايران با كشورها در پسابرجام، تحويل سامانه اس-300 به ايران و غيره پاسخ داد. سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره حركت‌هاي پراكنده تركيه و عربستان در چند روز گذشته براي ورود نظامي به سوريه و اينكه آيا در سفر اخير معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه به تركيه در اين خصوص با مقام‌هاي تركيه رايزني صورت گرفته است يا خير ؟ گفت: سفر آقاي رحيم‌پور، معاون آسيايي وزير امور خارجه به تركيه در چارچوب همكاري‌ها و تبادل مستمر هيات‌ها بين ايران و تركيه بوده است. در اين سفر در خصوص مسائل مختلف دوجانبه و مسائل منطقه‌اي گفت‌وگوهايي بين دو طرف انجام شد و اين سفر بسيار هم موفق بود.  انصاري مساله دخالت نظامي تركيه و عربستان در سوريه را از جمله موارد اختلاف بين ايران و تركيه دانسته و افزود: ايران معتقد است كه بحران سوريه به دليل مداخله‌هاي گسترده منطقه‌اي و بين‌المللي به يك بحران پيچيده و چند لايه تبديل شده است و هرگونه اقدام جديدي كه بدون هماهنگي با دولت سوريه و خلاف حق حاكميت سوريه انجام شود تنها به پيچيده‌تر شدن بحران و تشديد اقدام‌هاي تروريستي منتهي خواهد شد. اگر مسيري كه تا كنون در بحران سوريه طي شده نتيجه‌بخش بوده ادامه بحران‌آفريني برخي بازيگران هم مي‌تواند نتيجه‌بخش باشد. ما معتقد هستيم كه ادامه اين سياست‌ها تنها به تشديد بحران و پيچيده‌تر شدن موضوع و خارج شدن بيشتر پرونده سوريه از كنترل منجر خواهد شد كه نتايج وخيم منطقه‌اي و بين‌المللي از نظر صلح و ثبات منطقه‌اي و بين‌المللي را در پي خواهد داشت. اميدوار هستيم كه همه كشورها در هرگونه اقدام اين مسائل را مدنظر قرار دهند.  مهم‌ترين محورهاي سخنان وي به شرح زير است:
   تحويل سامانه موشكي اس-300 مسير اجراي خود را براساس توافقات دو كشور در ماه‌هاي گذشته طي كرده و نهايي شده و در حال انتقال به ايران است.
    دعوتي از سوي تركيه از آقاي روحاني براي شركت در اجلاس سران سازمان همكاري اسلامي به عمل آمده كه در پايان فروردين ماه برگزار خواهد شد. اين موضوع در دست بررسي است.
    ايران براساس منافع خود و براي تسهيل حركت توريستي و جهانگردي به ايران به دليل زمينه‌هاي گسترده مربوط به موضوع توريسم در ايران، يك تصميم ملي اتخاذ كرد كه در اين راستا به اتباع همه كشورهاي جهان به جز 9 كشور در مبادي ورود رواديد اعطا كند. اين 9 كشور از سازوكار صدور رواديد فوري مستثنا هستند كه امريكا و انگليس جزو آنها هستند.
    يكي از مسائل اساسي در مسير نشست‌هاي وين كه اخيرا در مونيخ نيز برگزار شد، مساله مشخص شدن گروه‌هاي تروريستي در سوريه و معارضه است. از ابتدا بر سر برخي گروه‌هاي تروريستي اجماع بوده كه در اسناد شوراي امنيت هم تصريح شده كه داعش و القاعده و شاخه آن در سوريه يعني جبهه النصره است اما در رابطه با شمول گروه‌هاي تروريستي ديگر اختلاف نظرهايي هست كه همچنان در مسير رايزني قرار دارد.
    اراده مشتركي از سوي ايران و تركيه براي تمركز بر موارد مشترك و مهار و مديريت اختلافات موجود بين دو كشور به ويژه در مسائل منطقه‌اي و بحران سوريه وجود دارد.
    متاسفانه عربستان سياستي را در سال‌هاي اخير دنبال كرده كه مبتني بر تشديد بحران‌ها و تنش‌آفريني بوده و از تسليحات زيادي كه از كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي اروپايي دريافت كرده براي تشديد بحران‌ها از جمله بحران يمن استفاده كرده است.
    روابط ما با كشورهاي همسايه در خليج فارس روابط مبتني بر دوستي و تعامل نزديك و مستمر است. از جمله اصول ثابت جمهوري اسلامي گسترش همكاري‌ها و روابط با همه همسايگان از جمله همسايگان جنوبي بوده و خواهد بود.
    بهبود رابطه ايران و عربستان منوط به سياست عربستان است كه آنچه در زبان گفته مي‌شود را در عمل به منصه ظهور برساند. طرفي كه رابطه را قطع كرده عربستان است و طرفي كه طي يك دهه اخير سياست تنش‌آفريني در منطقه و در رابطه با جمهوري اسلامي را دنبال كرده، عربستان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون