• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3467 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ بهمن

«بازگشته از گور» بهترين جوايز بفتا را به خانه برد

لئوناردو دي‌كاپريو با ايفاي نقش مرزنشين انتقام‌جو در فيلم «بازگشته از گور» بالاخره توانست جايزه بهترين بازيگر مرد شصت‌ونهمين دوره بفتا را از آن خود كند. دي‌كاپريو پيش از اين سه بار و براي بازي در فيلم‌هاي «هوانورد»، «رفتگان» و «گرگ وال‌استريت» نامزد دريافت اين جايزه شده بود. حالا دي‌كاپريو با تصاحب اين جايزه، گزينه محبوب كسب جايزه اسكار شناخته مي‌شود. دي‌كاپريو هنگام دريافت جايزه‌اش از تاثيرپذيري‌اش از بازيگران بريتانيايي از جمله تام كورتني، ‌گري اولدمن، پيتر اوتول و دنيل دي‌لوييس گفت و از مادرش تشكر ويژه‌اي كرد.
همچنين فيلم بازگشته از گور در مراسم بفتاي 2016 پنج جايزه به خانه برد كه برجسته‌ترين آنها جايزه بهترين فيلم بود. كارگردان اين فيلم الخاندرو گونزالس ايناريتو، كه جايزه بهترين كارگرداني را نيز به خانه برد گفت موفقيتش در بفتا خارق‌العاده است. عوامل فيلم بازگشته از گور كه داستانش در قرن نوزدهم اتفاق مي‌افتد لوكيشن فيلمبرداري را جهنم توصيف كرده‌اند. ايناريتو صحنه‌هاي اين فيلم را تنها با استفاده از نور طبيعي ساخته است و دي‌كاپريو برخي از صحنه‌هاي فيلم را دشوارترين كاري كه در عمرش انجام داده، ناميده است؛ مانند مبارزه‌اش با خرس گريزلي و خوابيدن در بدن يك اسب.
بعد از اين فيلم نوبت به ستايش از فيلم‌هاي «مكس ديوانه: جاده خشم»، «اتاق»، «استيو جابز»، «پل جاسوس‌ها» و «بروكلين» رسيد و هيچ جايزه‌اي نصيب فيلم تحسين‌شده‌ «كارول» نشد.
جايزه بهترين بازيگر زن نقش اول به بري لارسون براي ايفاي نقش مادر زنداني شده در فيلم «اتاق» رسيد. او آليشيا ويكندر، كيت بلانشت، مگي اسميت و سيرشا رونان را در اين رقابت شكست داد. كيت وينسلت نيز سومين جايزه بفتاي خود را در اين مراسم به دست آورد؛ وينسلت پيش از اين براي فيلم‌هاي «عقل و احساس» و «كتاب‌خوان» برنده جايزه بهترين بازيگر زن بفتا شده بود و امسال براي ايفاي نقش «جوآنا هافمن» مدير اجرايي كمپاني اپل در فيلم استيو جابز جايزه بهترين بازيگر زن مكمل را از آن خود كرد. در بخش بهترين بازيگر مرد مكمل «مارك رايلنس» براي بازي در فيلم پل جاسوس‌ها به كارگرداني استيون اسپيلبرگ، رقبايي همچون ادريس البا، بنسيو دل‌ تورو، كريستين بيل و مارك رافالو را شكست داد و اين جايزه را تصاحب كرد.
فيلم «افشاگر» جايزه بهترين فيلمنامه غيراقتباسي را براي تام مك‌كارتي، كارگردان و يكي از نويسنده‌هاي فيلم به ارمغان آورد. مك‌كارتي اين جايزه را به خبرنگاران روزنامه «بوستون گلوب» كه داستان فيلم براساس گزارش‌هاي آنها ساخته شده است، اهدا كرد.
همچنين فيلم «كسري بزرگ» كه ستارگاني همچون كريستين بيل، رايان گاسلينگ، برد پيت و استيو كارل در آن مي‌درخشند جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي را براي آدام مك‌كي و چارلز رندولف به ارمغان آورد.
در اين دوره از مراسم بفتا نكته قابل توجه اين بود كه هيچ فيلم بريتانيايي در بخش بهترين فيلم حضور نداشت اما جايزه بخش تحسين‌شده‌ترين فيلم بريتانيايي نصيب فيلم بروكلين شد. اين فيلم اقتباسي از رمان «كولم توبين» است.
فيلم مكس ديوانه: جاده خشم نيز جوايز بهترين گريم و آرايش مو، طراحي لباس و طراحي توليد را به دست آورد. جايزه بهترين مستند نيز به فيلم «ايمي» كه داستان زندگي و مرگ خواننده سبك سول «ايمي واينهاوس» است، رسيد. انيو موريكونه 87 ساله جايزه بهترين موسيقي بفتا را براي فيلم «هشت منفور» ساخته كوئنتين تارانتينو به دست آورد. اين ششمين جايزه بفتايي است كه موريكونه به خانه مي‌برد هرچند آخرين جايزه‌اش را سال 1991 براي ساخت موسيقي فيلم «سينما پاراديزو» به دست آورده بود.
جايزه بهترين جلوه‌هاي ويژه به «جنگ ستارگان»، جايزه بهترين انيميشن به «پشت‌ و رو»، جايزه تحسين‌شده‌ترين كارگردان فيلم اولي به ناجي ابونوار و روپرت لويد به فيلم «ذيب»، جايزه بهترين فيلم غيرانگليسي زبان به «قصه‌هاي وحشي»، جايزه بهترين انيميشن كوتاه بريتانيايي به فيلم «ادموند» و جايزه بهترين فيلم كوتاه بريتانيايي به فيلم «اپراتور» رسيد.
همچنين جايزه «فلوشيپ» كه پرافتخارترين جايزه بفتا ناميده شده است، به سر سيدني پويتير 89 ساله اهدا شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون