• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

حقوقي‌ها دوباره شاخص‌ها را دستكاري كردند


  شاهين ياسمي/ بورس تهران دومين بين تعطيلي اين هفته را هم مثبت پشت سر گذاشت. اما روند روز گذشته و برداشته شدن صف‌هاي خريد آخرين روز معاملاتي نشان مي‌دهد، تغيير روند مثبت و افزايش تقاضا در روز حضور رييس جديد سازمان بورس طبيعي نبوده است. در واقع به نظر مي‌رسد بازار در روز دوشنبه دستكاري شده و اين شائبه براي فعالان بازار ايجاد شده كه دولت شاخص‌ها را بالا كشيده تا اين طور نشان دهد كه واكنش بازار به حضور رييس تازه وارد بورس مثبت است. بررسي و مقايسه روند روز گذشته و روز دوشنبه بازار به وضوح نشان مي‌دهد كه حقوقي‌ها دوباره آستين‌ها را بالا زده‌اند و با خريدهاي دستوري روند بازار را تغيير داده و شاخص‌ها وقيمت‌ها را مثبت كرده‌اند.
 رشد 59 واحدي شاخص كل در روز گذشته رشد كرد تا نشان‌دهنده تغيير روند هيجاني يا به عبارتي حبابي بازار است. اين در حالي است كه با تغيير مديريتي در راس سازمان بورس بارقه اميدي در دل سهامداران خرد ايجاد شده بود كه شايد با اين اتفاق، رفتار و عملكرد بازار طبيعي و پايدار شود و نظارت سازمان بورس بر عملكرد شركت‌هاي بورسي و روند معاملات بيشتر و شفاف‌تر از گذشته شود. اما با مهندسي بازار در روز دوشنبه همه اميدها نقش بر آب شد و اين نگراني را در بازار ايجاد كرد كه مديريت جديد نيز قرار است همان مسير گذشته را ادامه دهد؛ چرا كه رييس جديد نيز در بدو ورود دست به كار حباب‌سازي و مديريت دستوري در بازار سهام شده است.

گام معلق شاخص در كانال 70 هزار واحدي

شاخص كل بازار سهام روز گذشته 59 واحد رشد كرد تا با 08/0 درصد رشد روي 70 هزار و 153 واحد بايستد. در بازار ديروز 788 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 603 ميليارد ريال در 51 هزار و 497 معامله داد و ستد شد تا ارزش بازار به سه ميليون و 171 هزار و 249 ميليارد ريال برسد. بيشترين تاثير مثبت بر شاخص را «رمپنا»، «پارسان»، «شپديس» و «وغدير» داشتند كه شاخص را 113 واحد در جهت مثبت پيش بردند. اين در حالي بود كه «فارس» با 37 واحد بيشترين تاثير منفي را بر شاخص كل گذاشت.

لزوم تغييرات ساختاري در بازار سرمايه

«فرشاد اسكويي» يكي از معامله‌گران حرفه‌يي بازار سهام بر اين باور است كه نياز امروز بازار سرمايه تغييرات ساختاري است و تا زماني كه بازار از بن و ريشه اصلاح نشود نمي‌توان انتظار داشت با تغيير افراد، رفتار بورس در جهت مثبت تغيير كند؛ چرا كه بايد سيستم بورس طوري باشد كه دولت و سازمان بورس نتوانند هر موقع كه دوست داشتند در آن دخالت كنند. او معتقد است: اگر اين اتفاق بيفتد مي‌توان اميدوار بود كه واژه‌هاي مانند دستكاري، مهندسي و حباب از بازار سرمايه حذف شوند و بازار طبيعي و پايدار شود. اين كارشناس بازارهاي مالي كه بازنشسته سيستم بانكي كشور است، افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي را اقدامي دانست كه مي‌تواند در شرايط بحراني فعلي فشار بيشتري بر بورس وارد كند و اين اقدام دولت نشان مي‌دهد كه دولت به دنبال حمايت از بورس نيست.
وي ادامه داد: البته واضح است كه بانك‌ها جزو رقيبان اصلي بورس به شمار مي‌روند و اصولا نمي‌توان انتظار داشت رقيب، نقش حامي را در جايي به عهده بگيرد. ولي اين كار دولت مي‌تواند بخشي از سرمايه‌هاي سرگردان را از بازار سرمايه خارج كند و به سمت بانك‌ها سوق دهد. اسكويي اضافه كرد: البته با توجه به اينكه فقط نرخ دو نوع از سپرده‌هاي مدت‌دار افزايش پيدا كرده است، اين اتفاق نمي‌تواند تاثير چنداني در جذب نقدينگي فعلان بازارهاي پول و سرمايه داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون