• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

دستور وزير بهداشت براي پيگيري آخرين وضعيت سلامت مادر دچار سوختگي بر اثر خطاي پزشكي


اعتماد| در پي رسانه‌اي شدن سوختگي يك مادر در حال سزارين بر اثر استنشاق تركيبي گاز دي‌اكسيد كربن و اكسيد نيترو (N۲O) به جاي گاز تنفسي بيهوشي در بيمارستان شهيد چمران تهران، معاون درمان وزارت بهداشت از ارسال پرونده اين تخلف به دادگاه جرايم پزشكي خبر داد. محمد آقاجاني در گفت‌وگو با ايرنا ضمن اشاره به اينكه اين حادثه يك ماه قبل اتفاق افتاده بود، گفت: «حدود يك‌ماه پيش زن بارداري براي انجام سزارين به بيمارستان چمران تهران مراجعه كرد اما هنگام سزارين به جاي گاز بيهوشي از كپسول گاز ديگري استفاده شد و ورود اين گاز به ماشين بيهوشي توليد گرما كرد كه اين اشتباه باعث سوختگي شديد در ناحيه صورت، لب، دهان، گلو و به خصوص دستگاه تنفسي اين زن شد. زايمان اين زن در بيمارستان شهيد چمران كه از بيمارستان‌هاي غيروابسته به وزارت بهداشت است انجام شد و دوقلوي اين زن به سلامت متولد شدند اما مادر دچار سوختگي شديد شد كه بلافاصله در همين بيمارستان تحت درمان قرار گرفت. مراحل درمان صورت اين زن انجام شده و گرافت پوستي براي اين بيمار استفاده شده كه تا حدي باعث ترميم صورت اين زن شده است. همچنين مجراي تنفسي مصنوعي نيز براي وي تعبيه شده اما مشكل اصلي، سوختگي مجراي تنفسي بر اثر گاز است كه به‌شدت آسيب زده چون گاز وارد مجاري تنفسي بيمار شده و منجر به سوختگي مجازي تنفسي و پوست صورت شده كه متخصصان در حال تلاش براي ترميم دستگاه تنفسي وي هستند.»
آقاجاني افزود: «از ابتداي اين حادثه، مسوولان نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي موضوع را با جديت پيگيري كردند و شب دوشنبه نيز با دستور مستقيم وزير بهداشت كه در سفر شيراز است، بنده و تعدادي از متخصصان به عيادت اين بيمار رفتيم و دستورات لازم براي ارايه بهترين خدمات پزشكي براي نجات وي و تسريع در خدمات رساني با حضور زبده‌ترين متخصصان جراحي توراكس و ريه داده شد. در اينكه كپسول گاز جابه‌جا شده و كپسول ديگري غير از گاز بيهوشي مورد استفاده قرار گرفته است، شكي نيست اما در مورد جزييات بيشتر و مقصران اين حادثه دادگاه بايد اظهارنظر كند.»
همچنين عباس زارع‌نژاد، مشاور وزير بهداشت در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اشاره به دستور و تاكيد وزير بهداشت براي پيگيري وضعيت مادري كه هنگام سزارين در بيمارستان شهيد چمران تهران دچار آسيب شده بود، گفت: «هرچند اين حادثه در بيمارستان شهيد چمران تهران رخ داده ولي در حال حاضر بيمار حادثه ديده در بيمارستان ديگري تحت مراقبت‌هاي درماني قرار دارد و نظارت بر روند درمان اين بيمار نيز دنبال مي‌شود.»
علي رستميان، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با ايلنا و در واكنش به اين حادثه، گفت: «كميته بيمارستاني بايد بررسي كند كه چه كساني مسوول اين اشتباه بوده‌اند و اينكه آيا اقدامات پيشگيري براي جلوگيري از بروز اين مسائل را انجام داده‌اند؟ در رابطه با استفاده از تجهيزات و كپسول‌هاي حاوي گازهاي مختلف در بيمارستان اقدامات فني پيشگيرانه‌ نظير اينكه جايي كه اين كپسول‌ها قرار مي‌گيرند و رنگ آنها و مسائلي از اين قبيل بايد رعايت شود و همچنين افراد مختلف، از شخصي كه كپسول را به آن نقطه حمل كرده تا افرادي كه از آن استفاده مي‌كنند بايد آموزش كافي ديده باشند. در هر بيمارستاني هم بايد كميته‌اي براي بررسي مرگ‌‌و‌مير‌ها و آسيب ديدگي‌هاي ناشي از خطاهاي بيمارستاني وجود داشته باشد و در اين بيمارستان‌ نيز بايد اين مساله حتي اگر شخص شكايتي نداشته باشد، بررسي و علت‌يابي شود تا از بروز خطاهاي پزشكي در آينده پيشگيري كند.»نادر عسگري، معاون فني دفتر نظارت و اعتبار‌بخشي وزارت بهداشت هم با عنوان اينكه خانواده بيمار اين حق را دارند تا موضوع را پيگيري و اعلام شكايت كنند، در گفت‌وگو با مهر افزود: «بحث نظارت بر روند درمان از طريق دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي دنبال مي‌شود و تا زماني كه علت وقوع حادثه مشخص نشود، نمي‌توان قضاوتي داشت.»

 

مجمع عمومي انجمن‌هاي تخصصي پزشكي خبر داد
ردصلاحيت گسترده پزشكان در انتخابات
اعتماد| در آستانه انتخابات دهم مجلس شوراي اسلامي و انتخابات پنجم مجلس خبرگان، رييس هيات‌مديره، نايب‌رييس و دبير مجمع عمومي انجمن‌هاي تخصصي پزشكي، خواستار حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي راي با هدف جلوگيري از ورود افراد ناصالح به اين مجالس مهم و تاثيرگذار در آينده و سرنوشت كشور شدند.
ايرج فاضل، وزير اسبق بهداشت و رييس هيات‌مديره اين مجمع كه تجربه استيضاح در مجلس سوم را در دوران وزارت خود در دولت سازندگي پشت سر گذاشته، روز گذشته در نشست خبري گفت: «بسياري معتقدند كه رفتن پاي صندوق‌هاي راي چندان تفاوتي نمي‌كند اما اگر در اين كشور زندگي مي‌كنيم بايد نسبت به پيرامون‌مان واكنش داشته باشيم. بايد در سرنوشت خود تاثير بگذاريم و ديگران را هم براي رفتن پاي صندوق‌هاي راي تشويق كنيم. چون اين كار باعث مي‌شود افرادي را كه مي‌خواهيم، به مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان مي‌فرستيم و مانع از ورود افرادي به اين مجالس مي‌شويم كه نبايد به اين مجالس بروند.»
محمدرضا ظفرقندي، رييس اسبق سازمان نظام پزشكي و نايب‌رييس اين مجمع هم كه تجربه رد صلاحيت خود در انتخابات ششم نظام پزشكي را پشت سرگذاشته، در تشويق به حضور در انتخابات مجلس دهم و تاثير آن در آينده كشور گفت: «امروز در آستانه انتخابات بسيار مهم و موثر در كشور هستيم و حضور مردم در اين انتخابات بسيار تعيين‌كننده است. اگر از تاريخ عبرت بگيريم، مي‌بينيم حتي حضور يك فرد در يك مجلس تا چه حد مهم بوده است. مدرس در مجلس دوره خودش و مرحوم مصدق در مجلس دوره خودش بسيار تاثيرگذار بودند. از سوي مقابل هم وقتي افراد صالح به يك مجلس فرستاده شوند افرادي كه سابقه آنها نشان مي‌دهد مورد اقبال مردم نبوده‌اند و افراط و تندروي در سرلوحه كارشان بوده از رفتن به مجلس باز مي‌مانند و همين اتفاق آينده كشور را رقم مي‌زند. اگر شاكله مجلسي خوب بوده، وزراي خوبي هم انتخاب شده‌اند و برعكس، وزراي شايسته‌اي هم استيضاح شدند چنان كه به ياد داريم در سال‌هاي گذشته، چه وزراي لايقي از حوزه علوم و بهداشت استيضاح و از خدمت منع شدند.»
در حالي كه از ابتداي ثبت نام نامزدها براي حضور در انتخابات مجلس دهم، چهره‌هاي جامعه پزشكي هم پا به ميدان گذاشتند تا به سلامت محور بودن مجلس كمك كنند، اما ردصلاحيت بسياري از پزشكان نامزد در اين انتخابات، پيشكسوتان عرصه پزشكي را به نوشتن نامه‌اي خطاب به رييس‌جمهوري با هدف اقدام مقام ارشد اجرايي كشور براي تعديل رد صلاحيت‌هاي گسترده جامعه پزشكي واداشت. در حالي كه فاضل عنوان كرد اين نامه‌نگاري تا امروز از سوي رييس‌جمهوري بي‌پاسخ مانده و خبري از تعديل رد صلاحيت‌هاي اعضاي جامعه پزشكي هم نيست، ظفرقندي در پاسخ به «اعتماد» درباره خاطره ناخوش انتخابات ششم نظام پزشكي و رد صلاحيت گسترده پزشكان صرفا به دليل گرايش‌هاي سياسي و شباهت رد صلاحيت پزشكان براي حضور در انتخابات مجلس دهم گفت: «واقعا خاطره بدي در سابقه انتخابات نظام پزشكي سال 91 ثبت شد كه بسياري از همكاران ما بدون هيچ سوءسابقه قانوني فقط به دليل گرايش‌هاي سياسي رد صلاحيت شدند و نتوانستند در انتخابات شركت كنند. در مورد اين انتخابات هم تا جايي كه اطلاع داريم، به خصوص از همكاران پزشكي، افرادي كه سابقه بسيار روشن و درخشان در وزارت و نمايندگي داشته‌اند رد صلاحيت شده‌اند در حالي كه هيچ محكوميت قانوني در سوابق‌شان نيست. »
علي نوبخت حقيقي، دبير هيات‌مديره اين مجمع هم‌ در پاسخ به «اعتماد» درباره اينكه با وجود اعتراض گسترده به وزير بهداشت درباره ناديده گرفتن اهميت پيشگيري نسبت به درمان، اما انباشتگي مشكلات عرصه درمان در طول سال‌هاي گذشته آنقدر بوده كه وزير بهداشت ناچار شده در اين مدت، با اقدامات فوري از انباشتگي اين مشكلات كم كند و در گام دوم به عرصه بهداشت بپردازد و اين اقدام به معناي بي‌توجهي به مقوله بهداشت نيست، ضمن تاييد اين فرضيه گفت: «ما در پزشكي با اهم و في‌الاهم مواجهيم. باز نگه داشتن راه هوايي، نخستين اقدام درماني است براي يك محتضر و اين به معناي بي‌توجهي به قلب و مغز و امعاء و احشاء نيست. در سال‌هاي قبل، مردم به اورژانس‌ها مي‌رفتند و به آنها گفته مي‌شد اگر پول ندهيد شما را بستري نمي‌كنيم و جسد مسلمان را بابت تسويه بدهي بيمار گروگان نگه داشتند. حالا يك دولت مسوول و مدبر آمده و مي‌خواهد مسائل را حل كند. پس اول مي‌رود سراغ حياتي‌ترين اتفاقات كه قطع ارتباط مالي بين پزشك و بيمار است و اين اقدام هم بي‌توجهي به بهداشت نيست.»
همچنين فاضل در پاسخ به «اعتماد» درباره شايعات مطرح اختلاف 100 الي 300 برابري دستمزد پزشكان و پرستاران بعد از اجراي طرح تحول سلامت و كتاب ارزش‌هاي نسبي خدمات سلامت گفت: «اين حرف بسيار موهوم است. بسياري از پزشكان از يك پرستار هم درآمد كمتري دارند. اين رقم‌ها ساختگي است. ممكن است يك پزشك درآمد غيرعادي داشته باشد اما پزشكي كشور اين نيست كه پزشكان ما 100 تا 300 برابر دستمزد بگيرند. دو راه براي برقراري مساوات وجود دارد. همه فقير شوند تا همه مساوي شوند. يا اينكه جاهايي كه كم رسيدگي كرديم، كوتاهي‌هاي‌مان را جبران كنيم. واقعيت اين است كه ما به پرستاران خوب رسيدگي نكرديم در حالي كه بزرگ‌ترين و تعيين‌كننده‌ترين نقش در عرصه پزشكي و بهبود بيماران بر عهده پرستاران است اما ما به پرستاران نرسيديم و آنچه پرداخت مي‌شود براي مسووليت آنها كافي نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها