• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

در باب قيمت‌ها و پوشاك مردمان بالانشين

خريد به روش تهران بالا

 

  رضا يوسف دوست / چيزهاي بسيار جالبي ممكن است براي كسي كه براي خريد به محله‌هاي مختلف تهران مي‌رود اتفاق بيفتد. از پيداكردن كالاي مارك‌دار به قيمت پايين در محله‌هاي اطراف بازار گرفته تا ديدن قيمت‌هايي كه براي من به شخصه هضم‌شان سخت است.

پاساژ  ولنجك
نرسيده به خوابگاه دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي، ساختمان بزرگ وسياه رنگي است دوطبقه، نسبت به پاساژهاي تازه‌ساز از امكانات كمتري برخوردار است و بسيار كوچك‌تر است. از در كه وارد شويد اولين چيزي كه چشم‌تان را خواهد گرفت ديدن چندين برند مختلف مانند گوچي و زارا و... در يكجاست. مغازه‌ها نسبت به پاساژهاي ديگر در ابعاد بزرگ و تعداد بسيار كمتري در اينجا وجود دارند. تعداد زيادي از آنها روي شيشه‌هاي‌شان تخفيف‌هايي از 30 درصد تا 70 درصد را چسبانده‌اند. پاساژ بسيار خلوتي است و به نظر نمي‌رسد فروشندگان از فروش خود رضايت چنداني داشته باشند. تقريبا همه‌ چيزهايي را كه براي زندگي احتياج هست مي‌توان آنجا ديد: خوراك، پوشاك، لوازم الكترنيكي و... حتي يك مغازه لوازم حيوانات خانگي و دو مغازه فروش وسايل جشن هم در آنجا ديده مي‌شوند. از همه اينها شايد جالب‌تر قيمت‌هاي بعد و قبل از آف خوردن روي آنها باشد. براي نمونه يك كفش مردانه ساق بلند (بوت مردانه) چرمي از نمايندگي زارا بدون تخفيف 430 هزارتومان و با تخفيف كه حدود 30 درصد از قيمت آن را شامل مي‌شد چيزي حدود300 هزار تومان قيمت تمام شده آن بود و شايد كمي كمتر. نمونه ديگر دو عدد پليور پشمي معمولي بود كه اصلا برند هم نبودند كه بدون تخفيف 480 هزار تومان و بعد از تخفيف 330 هزار تومان فروش مي‌رفت. اين تخفيف‌ها براي وسايل نگهداري از حيوانات خانگي هم وجود داشت يك قفس بزرگ نگهداري از سگ يا گربه با قيمت پايه 900هزار تومان تخفيفي حدود10 درصد خورده بود. اينها در حالي است كه همان جنس كفش را (البته غير مارك‌دار) در محله‌هاي ديگري مانند بهارستان مي‌توان با پولي برابر پول تخفيف قفس سگ و گربه خريد يعني بين 90 تا 100 هزار تومان. اگر هم زياد در بند مارك هستيد، علامت مارك و يا برند را هم مي‌توانيد از بازار به صورت عمده بخريد. تقريبا همه مارك‌ها را ما بازتوليد كرده‌ايم! آديداس و نايك و پوما و زارا و گوچي و... همه به صورت عمده موجود است! زيرزمين بسيار بزرگي هم براي پارك ماشين و... دارد.
تجريش و بازار و پاساژهايش
تقريبا مي‌شود دو بافت قديمي و جديد را در تجريش يكجا مشاهده كرد، بخش‌هايي از بافت بازار كه از مدت‌ها پيش بدون تغيير چه از لحاظ فرم و چه از لحاظ كالاهاي موجود براي فروش باقي مانده‌اند و بافت جديد كه گله به گله به صورت پاساژ‌هاي چند طبقه در تمام نقاط بازار تجريش ديده مي‌شوند. براي ديدن بازار تجريش بهترين راه سوارشدن بر متروي خط يك است. مترويي كه از مهم‌ترين مركز اقتصادي تهران بازار بزرگ هم مي‌گذرد. از راه‌آهن هم بي آرتي‌هاي براي تجريش وجود دارد. از بسياري از نقاط تهران هم براي تجريش تاكسي پيدا مي‌شود. مسير خيابان وليعصر را كه پياده طي كنيد در انتها به تجريش خواهيد رسيد. مواد خوراكي و ادويه و ظرف و ظروف و... را بيشتر در بافت قديمي‌تر تجريش مي‌توان پيدا كرد. همچنين تقريبا از بهترين محل‌ها براي خوردن وعده‌هاي غذايي لذيذ است. قيمت‌ها هم بسيار متفاوت! از غذاهاي خوب و ارزان‌قيمت تا غذاهايي كه شايد به دلايل خاص قيمت‌هاي‌شان كمي بيشتر است. البته رستوران‌هاي گران‌قيمت هم اينجا به چشم مي‌خورند. يك از جالب‌ترين پاساژ‌هاي تجريش، پاساژ پنج، شش طبقه‌يي است كه طبقه آخر آن را هنرمندان و بيشتر نقاشان اشغال كرده‌اند. تعداد زياد كارگاه‌هاي نقاشي و فروشگاه‌هاي آثار هنري در يك طبقه خاص بسيار جالب است. البته يكي از گران‌ترين كافي شاپ‌هاي تهران هم در اين طبقه قرار دارد. براي بقيه هنرها هم امكاناتي فراهم آمده مانند يك فروشگاه لوازم موسيقي و... طبقه‌هاي پايين‌تر به كالاهاي آرايشي و بهداشتي و پوشاك اختصاص دارد. قيمت‌ها به نسبت مغازه‌هاي برند بسيار بهتر است مغازه‌ها بيشتر بوتيك‌هايي هستند كه كالا را از بازار تهران مي‌خرند نه از نمايندگي. البته تقريبا در همه محدوده‌هاي قيمتي مي‌توان چيزي براي خريد پيدا كرد. البته اگر از بودجه كمي برخورداريد بهتر است براي بازديد به تجريش بياييد! اينجا تعداد كمتري آف خورده و... به چشم مي‌آيد و خيابان‌ها هميشه مملو از ماشين و پياده‌روها هم پر از افرادي از همه طبقه‌هاي اجتماعي است. تقريبا همان پليور پشمي را هم به همان قيمت و هم كمتر از آن قيمت مي‌توان اينجا پيدا كرد اين ديگر بسته به تخفيف است كه شما مي‌خواهيد از يك فروشنده بگيريد ولي قيمت پايه آن كمتر از پاساژ ولنجك است. چيزي شبيه آن كفش چرمي هم حدود 200 هزارتومان قابل خريداري است و البته مي‌توان به همان قيمت 400 هزار تومان و بالاتر هم اينجا كفش پيدا كرد. به دليل گستردگي بيشتر بازار تجريش و قيمت‌هاي مختلف نوعي رقابت هم براي فروش بيشتر ايجاد شده كه باعث تعديل قيمت‌ها شده است.
موضوع بسيار جالبي كه بد نيست گفته شود ارزش يك ميليون تومان پول در نقاط مختلف شهر است. در پاساژ ولنجك به طور مثال به اندازه يك جفت كفش دو عدد پيراهن و يك پليور و يك شلوار است. در حوالي بازار با آن خيلي كارها مي‌شود كرد؛ چند جفت كفش به ازاي همان پولي كه براي كفش در ولنجك هزينه مي‌كنيد. چندين عدد پيراهن با همان هزينه. به ازاي هر پليور ولنجك سه تا چهار پليور و چند شلوار و شايد چيزي هم از پول‌تان باقي بماند. و در تجريش چيزي در بين اين دو و در مكان‌هاي ديگر امكان دارد حتي با آن يك كفش هم نشود خريد؛ مكان‌هايي كه برند‌هاي خاصي را براي فروش ارايه مي‌كنند. واقعا مساله اصلي پول داشتن نيست، مساله براي خيلي‌ها به نظر مي‌رسد چگونه خرج كردن آن است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون