• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3475 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۶ اسفند

نوادا هم به كام ميلياردر نه چندان محبوب محافظه‌كاران شد

«هت‌تريك» ترامپ

 ميثم سليماني/ نوادا هم به كام ميلياردر
 نه چندان محبوب ميان سياستمداران محافظه‌كار امريكا شد. اين سومين پيروزي پياپي دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتي درون حزبي امريكا در اردوگاه جمهوريخواهان است؛ پيروزي‌اي كه ترامپ از آن به‌عنوان يك پيروزي بزرگ نام مي‌برد، چرا كه باعث دلسردي ساير نامزدهاي حاضر در انتخابات مقدماتي جمهوريخواهان مي‌شود. نتيجه انتخابات كاكس نوادا حاكي از آن است كه دونالد ترامپ با 46 درصد آرا پيروز مقتدر اين ايالت شده و پس از او، ماركو روبيو با 24درصد آرا در جايگاه دوم قرار گرفته است. تد كروز هم كه اميد بسيار زيادي براي بهبود جايگاه خود در انتخابات نوادا داشت تنها با 21درصد آرا سوم شده. در رده‌هاي بعدي نيز بن كارسون با 5درصد و جان كسيچ با 4درصد آرا قرار گرفتند. ترامپ پس از اعلام پيروزي در ميان هواداران خود در لاس‌وگاس گفت من عاشق نوادا هستم. ما اكنون در حال برنده شدن پياپي هستيم و مغي‌خواهيم برنده، برنده و برنده در اين كشور شويم و اين راه را آغاز كرديم تا در سراسر كشور پيروز شويم. ترامپ در ادامه افزود: «تمامي اقشار به من راي دادند، جوان‌ها، پيرها، با تحصيلات عالي و حتي كم سوادها به من راي دادند و من عاشق كم سوادها هستم.»
نبرد نزديك براي نفر دوم
فضاي سردي بر اردوگاه محافظه‌كاران امريكا حاكم است. جوانان پر اميد جمهوريخواهان، يعني ماركو روبيو و تد كروز از آنجايي كه در سه انتخابات گذشته به نزديكي راي دونالد ترامپ هم نرسيدند، تنها رقابتي بزرگ در مقام دومي با يكديگر دارند زيرا حاشيه آراي ترامپ به حدي مطمئن است كه اين دو نامزد حتي تصور تهديد كردن آراي او را ندارند. در همين حال رقابت روبيو و كروز به حدي نزديك است كه فاصله آراي دو طرف براي تعيين رتبه دوم در حد يك درصد است. جمهوريخواهان در نوادا سي نماينده درون حزبي دارند كه اكنون با توجه به نتايج مي‌توان گفت ترامپ راي14 نماينده را كسب كرده، روبيو و كروز نيز هر دو پنج نماينده را به دست آورده‌اند و كارسون نيز راي يك نماينده را از آن خود كرده است.
با اين وجود يكي از جنبه‌هاي شگفت‌انگيز اين انتخابات راي لاتين زبان‌هاي حزب جمهوريخواه در انجمن حزبي نوادا بود. اگرچه ترامپ در مورد مهاجران مواضع بسيار تندي داشت، اما آنها به نفع ترامپ راي دادند. 8درصد از راي‌دهندگان حاضر در انتخابات نوادا لاتين زبان بودند كه نتيجه نشان مي‌دهد 45درصد آنها به ترامپ راي داده‌اند موضوعي كه شايد عجيب‌ترين جنبه انتخابات نوادا باشد. يك اسپانيايي به سي‌ان‌ان گفته كه خوشحالم ترامپ در اين انتخابات پيروز شد و حتي ترامپ در سخنراني پيروزي خود از نقش لاتين زبان‌ها در پيروزي خود تشكر كرد. با اين حال در ايالت نوادا 85 درصد از راي‌دهندگان روز
سه‌شنبه را سفيد پوستان تشكيل مي‌دادند كه از ميان آنها 47 درصد به ترامپ راي داده‌اند و بررسي‌ها نشان مي‌دهد در جلسات حزبي نيز از هر ده سفيد پوست به‌طور معمول 6 نفر از ترامپ حمايت كرده‌اند از همين رو مي‌توان سفيدپوستان را اصلي‌ترين گروه در پيروزي ترامپ در نوادا  دانست.
نگراني جمهوريخواهان
اكنون يك نگراني در جمهوريخواهان سنتي به وجود آمده است و آن محبوبيت روز افزون ترامپ و دعواي روبيو و كروز براي كسب جايگاه دومي است. روبيو و كروز هيچ تواني براي جلوگيري از افزايش محبوبيت ترامپ ندارند در صورتي كه اين انتظار وجود داشت دو طرف مواضع خود را عليه ترامپ تحكيم كنند اما دو طرف كار خود را پيش گرفتند و اجازه دادند محبوبيت ترامپ در انتخابات بيش از نظرسنجي‌ها افزايش يابد. با اين حال ماركو روبيو در سخناني گفت من جايگزين بهتر و قوي‌تري از ترامپ هستم. روبيو تا حد زيادي اين روزها تلاش مي‌كند تا از درگيري مستمر با نامزدهاي مقابل خود اجتناب كند تا بتواند نامزد قابل توجه جمهوريخواهان شود. او تاكيد كرد من اين هفته برنده بزرگ جمهوريخواهان خواهم شد. او در سخناني همچنين افزود مي‌دانم همه عصباني و نا اميد هستيد ولي نبايد نامزدي را انتخاب كنيد كه از همه عصباني‌تر به نظر مي‌رسد.
سه‌شنبه طلايي
نامزدهاي جمهوريخواه اكنون همگي منتظر سه‌شنبه طلايي هستند؛ روزي كه در آن 14 انتخابات درون حزبي برگزار مي‌شود و عملا برنده نهايي انتخابات درون حزبي تعيين خواهد شد. تد كروز كه در نخستين انتخابات درون حزبي در آيووا توانست پيروز شود اين اميد را دارد كه بتواند با ائتلافي از راي‌دهندگان سنتي و مذهبي در برابر ترامپ ايستادگي كند اما پيروزي‌هاي پي‌در‌پي ترامپ موجب شده است تا كمپين انتخابات كروز ضربه بزرگي را متحمل شود. او در نيوهمپشاير، كاروليناي جنوبي و نوادا شكست سنگيني را پذيرفت و حتي نتوانست رقيبي قدرتمند براي ترامپ باشد. او پس از اعلام نتايج انتخابات نوادا گفت: «اگر شما يكي از 65درصد از جمهوريخواهان سراسر اين كشور هستيد كه فكر نمي‌كند ترامپ بهترين نامزد براي رويارويي با هيلاري كلينتون نيست بايد يك محافظه‌كاري را معرفي كنيد كه بهتر در انتخابات نهايي حاضر شود.» با اين حال تنها چند روز براي جلوگيري از يك شكست بزرگ باقي مانده است و به نظر مي‌رسد كروز قصد دارد تا حملات شديدي را عليه ترامپ آغاز كند كه ممكن است اعتبار محافظه‌كاري او را زير سوال ببرد. اما با اين وجود يك واقعيت وجود دارد و اينكه انتخابات چهار ايالت بازتابي از خواست جمهوريخواهان است و از آن نمي‌توان بي‌تفاوت عبور كرد. با اين وجود ترامپ در سخنراني پيروزي خود تد كروز را به تمسخر گرفت و گفت: « من با آدم‌هايي سخت‌تر از تد كروز ملاقات كرده‌ام اما او مانند يك بچه من را مجبور مي‌كند كه با او مقابله كنم در حالي كه او مانند يك كودك نرم و ضعيف است.»
هرچند كه هنوز به صورت دقيق مشخص نيست چند درصد از جمهوريخواهان نوادا در انتخابات درون حزبي شركت كرده‌اند اما ناظران در محل‌هاي گرد همايي عنوان كردند كه حضور مردم بيش از انتظار مقامات بوده و اين حجم زياد مربوط به طرفداران ترامپ بودند. حتي در برخي از مناطق ايالت صف‌هاي طولاني از راي‌دهندگان به وجود آمده بود و در برخي نقاط كمبود برگه راي به وجود آمد و در برخي مناطق به دليل عدم آشنايي با قوانين انتخاباتي گزارش‌هايي از نقض قوانين مطرح شد. اما در نهايت اعلام شد كه اگرچه گزارش‌هايي از نقض قوانين وجود داشته اما هيچ شكايت رسمي از انجمن‌هاي حزبي ثبت نشده است. در سال 2012 تنها 33هزار نفر از 400هزار عضو ايالت نوادا در انتخابات درون حزبي كه معادل 7 درصد راي‌دهندگان مي‌شود حضور پيدا كردند و تد كروز و روبيو اميدوار بودند كه اين راي را به نفع خود سازماندهي كنند و ماه‌ها نيز بر روي اين موضوع كار كردند اما ترامپ تمامي اين بازي‌ها را تغيير داد. در طول هفته گذشته سي‌ان‌ان مصاحبه‌هايي با ده‌ها تن از راي‌دهندگان جمهوريخواه در سراسر كشور انجام داده كه نشان مي‌دهد به صورت كامل و پايدار بر روي راي خود به ترامپ ايستاده‌اند و از وي حمايت مي‌كنند.
اين حمايت و پشتيباني نيز در نظرسنجي‌ها نمايان است. اكنون 70درصد از حاضران در انتخابات آينده درون حزبي اعلام كردند كه تصميم خود را براي انتخابات گرفته‌اند و 30درصد هنوز تصميم نگرفته‌اند كه اين رقم مي‌تواند در انتخاب‌هاي آينده تعيين‌كننده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون