• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3479 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند

گزارش هشتادوهشتمين مراسم اسكار

بالاخره اسكار را از «دي‌كاپريو» دريغ نكردند

  بهار سرلك/ مراسم اسكاري كه شامگاه بيست‌وهشتم فوريه در سالن دالبي‌ تيه‌تر لس‌آنجلس برگزار شد با توسل به اجراي كريس راك به درس تنوع نژادي تبديل شد و درام «افشاگر»، فيلمي كه درباره گزارش‌هاي خبرنگاران روزنامه بوستون گلوب از رسوايي‌هاي كشيشان كليساي كاتوليك است جايزه بهترين فيلم هشتادوهشتمين مراسم اسكار را به دست آورد. افشاگر براي دستيابي به تنديس اسكار، فيلم «بازگشته از گور» را كه سرسخت‌ترين رقيبش به شمار مي‌رفت از ميدان به در كرد. همچنين بهترين فيلم اسكار هشتادوهشتم جايزه بهترين فيلمنامه غيراقتباسي را نيز به دست آورد. اما لئوناردو دي‌كاپريو، بازيگر بازگشته از گور، دست خالي نماند و راي‌دهندگان آكادمي اسكار پنجمين شانس دي‌كاپريو، را براي كسب اين جايزه از او دريغ نكردند. آلخاندرو جي. ايناريتو، كارگردان اين فيلم براي دومين سال متوالي جايزه بهترين كارگرداني را به خانه برد. بازگشته از گور با 12 نامزدي در اين مراسم شركت داشت كه تنها سه تنديس اسكار نصيبش شد.
فيلم «مكس ديوانه: جاده خشم» دست پُر به خانه بازگشت و از ميان 10 بخشي كه نامزد دريافت جايزه شده بود، 6 جايزه به دست آورد.
مايكل شوگر، تهيه‌كننده فيلم افشاگر به هنگام دريافت اسكار بهترين فيلم، گفت: «اميدوارم بيش از اين سكوت در برابر آزار جنسي كودكان را تاب نياوريم و صداي پيام اين فيلم به گوش واتيكاني‌ها برسد.» شوگر مخاطب صحبت‌هايش را پيشواي مسيحيان قرار داد و گفت: «پاپ فرانسيس، وقتش است از كودكان پشتيباني كني و ايمان را به جايگاهش بازگرداني.»
لئوناردو دي‌كاپريو به هنگام دريافت نخستين جايزه اسكارش اظهار اميدواري كرد كه مخاطبان بازگشته از گور، پيام فيلم را كه درباره «رابطه انسان با طبيعت است» درك كرده باشند. دي‌كاپريو فعال حقوق محيط زيستي از تريبوني كه مراسم اسكار در اختيارش گذاشته بود استفاده كرد و گفت: «تغييرات آب‌وهوايي واقعي است. تغييرات آب‌وهوايي در حال رخ دادن است. جدي‌ترين تهديدي كه روي زندگي گونه انساني تاثيرگذار است. بايد در كنار هم براي تغييرات آب‌وهوايي كار كنيم و اين موضوع را پشت گوش نيندازيم. » دي‌كاپريو در آخر مردم را به حمايت بيشتر از مردمي كه سياستگذارهاي طماع صداي‌شان را خفه كرده‌اند، دعوت كرد.
در مراسم اسكار سال گذشته، فيلم «مرد پرنده‌اي» به كارگرداني ايناريتو جايزه بهترين كارگرداني را به دست آورد. اين كارگردان مكزيكي به هنگام دريافت تنديس اسكارش به بحث نژادي كه بر فصل جوايز امسال حاكم شده است، پرداخت و گفت: «براي نسل ما فرصت بزرگي است تا خودمان را از تعصب رها كنيم و مطمئن باشيم رنگ پوست، همانند رنگ مو، موضوعي نامربوط به هنر و ديگر مسائل است.»
اما موفق‌ترين فيلم مراسم ديروز، تازه‌ترين قسمت مكس ديوانه ساخته جورج ميلر بود كه در اين فيلم تام هاردي جايگزين مل گيبسون شد و در كنار شارليز ترون درخشيد. مكس ديوانه: جاده خشم، بهترين‌هاي تكنيك سينما را جارو كرد و شش جايزه به دست آورد. جوايز بهترين طراحي لباس، طراحي توليد، آرايش مو و چهره، تدوين، تدوين صدا و ميكس صدا از آن اين فيلم شد.
بهترين بازيگر نقش اول زن نيز بري لارسون براي بازي در فيلم «اتاق» شناخته شد. اما بخش بهترين بازيگر مكمل شگفتي آفريد؛ مارك رايلنس بازيگر فيلم «پل جاسوس‌ها» از سيلوستر استالونه و آليشيا ويكندر، بازيگر زن فيلم «دختر دانماركي» از كيت وينسلت پيشي گرفتند. استالونه براي بازي در فيلم «كريد» و وينسلت براي بازي در فيلم «استيو جابز» جايزه بهترين بازيگري گلدن گلوب را به دست آورده بودند.
مراسم اسكار 2016 با مونولوگ كمدين سياه‌پوست، كريس راك درباره بحث «اسكار خيلي سفيد است» آغاز شد. او با طعنه به سياست مسوولان آكادمي در انتخاب نامزدهاي يكدست سفيدپوست گفت: «اگر مي‌خواستند مجري را هم نامزد كنند، حتما الان بيكار بودم. حق با شماست، هاليوود نژادپرست است. » راك با گفتن اين جمله‌ها حال و هواي مراسم را مشخص كرد. اما او از خير كساني كه گفته بودند براي اعتراض به فهرست نامزدهاي يكدست سفيدپوست در اين مراسم شركت نخواهند كرد، هم نگذشت. راك با اشاره به وقايعي كه در گذشته براي سياهپوستان رخ ‌داده با تحريم و اعتراض اين بازيگران شوخي كرد و گفت: «آن زمان سياه‌پوست‌ها براي مسائل واقعي اعتراض مي‌كردند. آنقدر سرمان با تجاوزهايي كه به ما مي‌شد و آزارهايي كه مي‌ديديم شلوغ بود كه براي‌مان اهميتي نداشت چه كسي بهترين جايزه فيلمبرداري را برنده مي‌شود.»
تحريم‌كنندگان اسكار با غيبت‌شان از مراسم اسكار، حضور خود را ملموس جلوه دادند. فيلمسازان پركار سياه‌پوست از جمله آوا دوورناي، كارگردان فيلم «سلما» و رايان كوگلر، سازنده «كريد» به جاي شركت در مراسم اسكار در خيريه‌اي در ميشيگان حضور يافتند.
نگاهي دوباره به ميدان رقابت اسكار امسال نشان مي‌دهد كه بازگشته از گور و مكس ديوانه به ترتيب با كسب 12 و 10 نامزدي پيشتاز كسب جوايز بودند. جايگاه سوم از آن «مريخي» بود كه در هفت بخش نامزد شده بود. مريخي مراسم را دست خالي ترك كرد؛ فيلم‌هاي «كارول»، «بروكلين» و «جنگ ستارگان: نيرو برمي‌خيزد» نيز به سرنوشت مريخي دچار شدند.
مراسم اسكار 2016، شبي پربار براي هنرمندان بريتانيايي بود؛ علاوه بر جوايزي كه رايلنس، بازيگر پل جاسوس‌ها و بيوان، طراح لباس فيلم مكس ديوانه به دست آوردند؛ آصف كاپاديا براي ساخت مستندي از زندگي و مرگ ايمي واين‌هاوس، جايزه دريافت كرد و جايزه بهترين ترانه فيلم به سم اسميت براي اجراي قطعه «Writing On the Wall» فيلم «اسپكتر» رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون