• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3479 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند

فيلم‌هايي كه با بهار بر پرده سينماها مي‌آيند

هر سال با آغاز نوروز سينماهاي كشور نيز تصوير و صداي تازه‌اي به خود مي‌گيرند و با نمايش آثار جديد ميزبان علاقه‌مندان سينما هستند. امسال نيز چند اثر متقاضي اكران نوروزي هستند. غلام‌رضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش اولويت فيلم‌هايي كه از سوي دفاتر توزيع و تهيه‌كننده براي اكران نوروزي درخواست كرده‌اند اعلام كرده‌ است:
«آبنبات چوبي»، «آوازهاي سرزمين من»، «ابد و يك روز»، «باديگارد»، «پنجاه كيلو آلبالو»، «جنجال در عروسي»، «چاقي»، «خشم و هياهو»، «سايه‌هاي موازي»، «كفش‌هايم كو؟»، «هفت ماهگي» و «مرگ ماهي.»
اين آثار درخواست كتبي خود را براي اكران نوروزي ارايه كرده‌اند و به گفته فرجي تهيه‌كنندگان آنها بايد با سينمادارها قرارداد ببندند. از ميان اين آثار تاكنون اكران فيلم «من سالوادور نيستم» قطعي شده و بايد پنج قرارداد ديگر براي اكران نوروزي ثبت شود. نتيجه نهايي آثار قطعي براي اكران نوروزي هفته آينده اعلام مي‌شود.
فرجي به ايسنا گفته است: «آيين‌نامه اكران سال 95 آماده و به سازمان سينمايي ارايه شده است و منتظر پاسخ آنها هستند. از همين رو يكي از مواردي كه براي اكران سال آينده در نظر گرفته شده اين است كه تعداد سقف فيلم‌هايي كه طبق آيين‌نامه سال گذشته اكران شده‌اند، حذف شده و بدين‌ترتيب در شش ماه اول سال آينده، هفت هفته اكران براي هر فيلم در نظر گرفته شده و در شش ماه دوم هفت هفته با كف فروش، تا سقف 10 هفته اكران خواهيم داشت.»
هرچند فرجي تاكيد كرده است هنوز چيدمان قطعي اكران نوروزي مشخص نيست و هفته‌ آينده مشخص مي‌شود اما در ادامه نگاهي به آثار متقاضي اكران نوروزي داريم:
«آبنبات چوبي» چهارمين ساخته بلند سينمايي محمدحسين فرحبخش است. فرح‌بخش پيش‌تر فيلم‌هاي «عطش»، «خصوصي» و «مستانه» را در كارنامه خود دارد. نام اين فيلم در ابتدا «تهران من» بود و پس از فيلمبرداري به «آبنبات چوبي» تغيير نام داد. داستان اين فيلم درباره اختلاف ديدگاه دو نسل قديم و جديد پيرامون مشكلات خانواده و تاثير جامعه بر جوانان امروزي است. در اين فيلم رضا عطاران، سحر قريشي، هنگامه حميدزاده، كريم اميني، نگار عابدي، صفا آقاجاني، شيوا طاهري، شقايق فراهاني، ميلاد كي‌مرام، شراره رنجبر، شيما مرزي، مه رو شعله‌ور، بيتا عالمي، كامبيز بنان، دينا آبرون، حسين توكلي، امين ميكاييليان، محمد فيروز بخت، امير علي طالقاني، حسين لواساني به ايفاي نقش مي‌پردازند.
«آوازهاي سرزمين من» فيلمي سينمايي و محصول مشترك ايران و لبنان ساخته سال ۲۰۱۴ ميلادي به كارگرداني عباس رافعي و تهيه‌كنندگي اميرحسين شريفي است. اين فيلم از حمايت‌هاي مادي و معنوي حزب‌الله لبنان برخوردار است، سيدجواد حسن نصرالله، فرزند سيدحسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان سر صحنه فيلمبرداري اين اثر در لبنان حضور پيدا كردند. زينب مغنيه، خواهر عماد مغنيه از فرماندهان سابق حزب‌الله لبنان در اين فيلم بازي كرده است. اين فيلم كه داستان آن در بستر اقدامات گروه داعش اتفاق مي‌افتد، به سفارش مركز بين‌الملل راديو و تلويزيون دولتي ايران و به زبان عربي و با بازيگران لبناني، سوري و مصري ساخته شده است. بخش زيادي از فيلمبرداري اين فيلم در جنوب لبنان صورت گرفته ولي بخش‌هايي از فيلم، شامل صحنه‌هاي عظيم انفجار، در ايران و در شهرستان رباط كريم فيلمبرداري شده است. داستان فيلم ماجراي يك پسر مسلمان و دختر مسيحي را روايت مي‌كند كه خشونت‌هاي پيكارجويان داعش بر روابط عاشقانه آنها سايه مي‌اندازد و از يك داستان واقعي گرفته شده كه در روستاي «ربله» در كشور سوريه اتفاق افتاده است.
«ابد و يك روز» نخستين فيلم به كارگرداني و نويسندگي سعيد روستايي، متولد 1368 و تهيه‌كنندگي سعيد ملكان و محصول سال ۱۳۹۴ است. نخستين نمايش اين فيلم در جشنواره فيلم فجر امسال صورت گرفت و منتقدان و طرفداران بسياري داشت. اين فيلم در جشنواره امسال ۹ سيمرغ بلورين را به خود اختصاص داد و از بخش «نگاه نو» به فيلم‌هاي رقابتي «سوداي سيمرغ» راه‌يافت. داستان فيلم درباره خانواده‌اي پرجمعيت و فقير است كه در تدارك مراسم عروسي يكي از دختران‌شان هستند، اما اتفاقاتي روابط خواهران و برادران را سرد مي‌كند كه در نهايت باعث ماجراهايي مي‌شود. در اين فيلم بازيگراني چون پيمان معادي، نويد محمدزاده، پريناز ايزديار حضور داشتند و ايزديار براي بازي در اين فيلم سيمرغ بلورين بازيگر نقش اول زن را به خود اختصاص داد.
«باديگارد» هجدهمين فيلم به كارگرداني و نويسندگي ابراهيم حاتمي‌كيا و توليد سال 94 است. ايده فيلمنامه سينمايي «باديگارد» به اواخر دهه ۱۳۸۰ باز مي‌گردد. پيش‌توليد اين فيلم سينمايي از نيمه ارديبهشت ماه و با برگزاري جلسات فيلمنامه‌خواني و همزمان بازنويسي نهايي فيلمنامه و انتخاب عوامل فيلم آغاز شد و تا پايان خرداد‌ماه نيز ادامه داشت. پخش فيلم «باديگارد» به دفتر فيلميران رسيده و علي سرتيپي مديريت پخش اين فيلم سينمايي را به عهده گرفته و اعلام كرده است كه نوروز ۱۳۹۵ فرصت مناسبي براي اكران اين فيلم است. اين فيلم در بخش سوداي سيمرغ سي و‌چهارمين دوره جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و در شش بخش نامزد سيمرغ بلورين شد و در نهايت دو سيمرغ بلورين بهترين جلوه‌هاي ويژه ميداني و جلوه‌هاي ويژه بصري و بهترين بازيگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد. پرويز پرستويي ايفاگر نقش اصلي در اين اثر سينمايي است و در كنار او بازيگراني چون مريلا زراعي، بابك حميديان و امير آقايي حضور دارند. داستان اين فيلم درباره زندگي يك محافظ شخصي يا همان باديگارد است.
«پنجاه كيلو آلبالو» از اوايل مهر امسال در تهران جلوي دوربين رفته بود و پنجمين فيلم سينمايي ماني حقيقي است. ساعد سهيلي، هستي مهدوي، فرهاد آييش، پژمان جمشيدي، سيامك انصاري، افسانه بايگان، آزاده صمدي، هادي كاظمي، سروش صحت، ويشكا آسايش، علي صادقي، بهنوش بختياري، داريوش اسدزاده، اميد روحاني، مونا احمدي و ماني حقيقي از بازيگران فيلم هستند. داستان «پنجاه كيلو آلبالو» كه در ژانر كمدي رمانتيك توليد شده است از مجلس عروسي مرجان آغاز مي‌شود. در ميانه‌هاي عروسي ماموران براي دستگيري داماد خلافكار وارد مي‌شوند و ميهمانان هم فرار مي‌كنند...
«جنجال در عروسي» محصول مشترك كشور ايران و فرانسه است كه با مشاركت بنياد سينمايي فارابي ساخته شده است. اين فيلم به كارگرداني سيدرضا خطيبي و تهيه‌كنندگي محمد احمدي است كه در ژانر سينماي كودك و نوجوان توليد شده است. در مراسم عروسي كودكان را به جشن راه نمي‌دهند و آنها راهي كلبه‌اي در انتهاي باغ هدايت مي‌شوند. در اين زمان بچه‌ها متوجه مي‌شوند برگزار‌كنندگان عروسي قاچاقچي مواد مخدر هستند و در اين حين تصميم مي‌گيرند جشن را به‌هم بزنند. با اين تصميم بچه‌ها داستان فيلم ادامه مي‌يابد... از بازيگران فيلم جنجال در عروسي مي‌توان به عليرضا خمسه، نعيمه
نظام دوست و مهدي قانع اشاره كرد.
«چاقي» فيلمي به كارگرداني و نويسندگي راما قويدل و تهيه‌كنندگي حميد آخوندي و عليرضا جلالي ساخته سال ۱۳۹۳ و روايتي است از يك انتخاب؛ انتخاب عشق يا وجدان. حميد فرخ‌نژاد، لادن مستوفي، علي مصفا، مهسا كرامتي، كريم قرباني‌ و اميد روحاني از بازيگران اين فيلم هستند.
«خشم و هياهو» ساخته هومن سيدي در بخش سوداي سيمرغ سي‌وچهارمين جشنواره فيلم فجر حضور داشت. اين فيلم پس از فيلم‌هاي «آفريقا»، «سيزده» و «اعترافات ذهن خطرناك من» چهارمين تجربه كارگرداني سيدي محسوب مي‌شود و در خلاصه داستان آن آمده؛ «زندگي به من آموخت كه هيچ چيز از هيچ كس بعيد نيست.» در زمان اكران اين فيلم در جشنواره امسال از شباهت داستان «خشم و هياهو» به ماجراي قتل همسر ناصر محمدخاني، فوتباليست مشهور ايران صحبت‌هاي زيادي شد. طناز طباطبايي، نويد محمدزاده، سعيد چنگيزيان، بهناز جعفري، رضا بهبودي، رعنا آزادي ور و بهزاد عمراني به عنوان بازيگر در اين فيلم حضور دارند. «خشم و هياهو» با نويسندگي هومن سيدي توسط سعيد سعدي تهيه شده و كارن همايون‌فر موسيقي آن را ساخته است.
«سايه‌هاي موازي» به كارگرداني اصغر نعيمي ساخته شده است. شهاب حسيني، ابوالفضل پورعرب، سميرا حسن‌پور، سيامك صفري، هوشنگ توكلي و حديث فولادوند از بازيگران فيلم «سايه‌هاي موازي» هستند. سيامك مهماندوست تدوين اين فيلم و فرامرز ابوالصدق صداگذاري آن را بر عهده داشته‌اند. ناصر چشم‌آذر هم ساخت موسيقي فيلم را برعهده دارد. حسن و علي توكل‌نيا نيز تهيه‌كنندگان اين فيلم هستند. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است؛ «سايه‌هاي موازي» يك درام عاشقانه پيچيده و كاملا غيرمتعارف است كه نسبت به فيلم‌هايي كه ساخته مي‌شود، متفاوت است. اصغر نعيمي، كارگردان اين فيلم مدت‌ها قبل و در تيرماه امسال از اكران فيلمش قبل از جشنواره فيلم فجر خبر داده بود. او در تيرماه امسال گفته بود؛ «فيلم كليه مراحل فني را سپري كرده و در حال حاضر آماده نمايش است. پروانه نمايش اين فيلم هم مدتي است صادر شده اما زمان اكران اين فيلم به تصميم تهيه‌كننده بستگي دارد. تا جايي كه اطلاع دارم تهيه‌كننده فيلم هم تصميم دارد فيلم را در زمان مناسب به نمايش دربياورد.»
«كفش‌هايم كو؟» نوزدهمين ساخته كيومرث پوراحمد در بخش سوداي سيمرغ سي‌وچهارمين جشنواره فيلم فجر حضور داشت. «كفش‌هايم كو؟» فيلمي در ارتباط با تبعات مهاجرت و بيماري آلزايمر است و در خلاصه داستان آن آمده است: «حبيب كاوه، كارخانه‌دار قديمي مبتلا به بيماري آلزايمر است. خانواده‌اش او را ترك كرده‌اند اما با بازگشت دخترش به ايران اتفاقاتي مي‌افتد.» به گفته پوراحمد، انگيزه اوليه‌اش براي ساخت اين فيلم مطرح كردن بيماري آلزايمر براي خانواده‌هايي است كه اعضاي خانواده‌شان با چنين بيماري‌اي دست و پنجه نرم مي‌كنند. مي‌خواستم كه آنها بيشتر با وجوه اين بيماري آشنا شوند و بدانند كه چطور بايد در برابر عزيزان‌شان رفتار كنند. در اين فيلم رضا كيانيان، مجيد مظفري، رويا نونهالي، بهاره كيان‌افشار، مينا وحيد، راشين ربي و منصوره وافري به عنوان بازيگر حضور دارند. اين فيلم به نويسندگي كيومرث پوراحمد و فريد مصطفوي، با تهيه‌كنندگي علي قائم‌مقامي ساخته شده و مديريت فيلمبرداري برعهده عليرضا زرين‌دست بوده و مجيد ميرفخرايي طراحي صحنه و لباس آن را انجام داده است.
«هفت‌ماهگي» ششمين ساخته هاتف عليمرداني در سي‌و‌چهارمين جشنواره فيلم فجر در بخش سوداي سيمرغ حاضر بود. حامد بهداد، باران كوثري، پگاه آهنگراني، هانيه توسلي، احمد مهرانفر، فرشته صدرعرفايي، بهناز جعفري، محمدرضا عليمرداني و رضا بهبودي در اين فيلم به عنوان بازيگر حضور دارند. «هفت ماهگي» با نگاه به دو خانواده و روابط ميان آنها، مسائل اجتماعي آنها را به تصوير مي‌كشد. داستان اين فيلم بين دو خانواده طبقه متوسط اتفاقي رخ مي‌دهد كه براي رفع اختلافات روش‌هاي مختلفي پيش روي آنها گذاشته مي‌شود. هاتف عليمرداني پيش از اين، فيلم‌هاي «كوچه بي‌نام»، «مردن به وقت‌شهريور»، «به خاطر پونه»، «يك فراري از بگبو» و «راز دشت تاران» را جلوي دوربين برده است. «كوچه بي‌نام» عليمرداني كه اين روزها در سينماهاي كشور در حال اكران است، سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن را در سي‌وسومين جشنواره فيلم فجر را براي باران كوثري به همراه داشت.
«مرگ ماهي» چهارمين فيلم روح‌الله حجازي و آخرين بخش از سه‌گانه اين كارگردان در بخش سوداي سيمرغ سي‌وسومين جشنواره فيلم فجر حضور داشت. اين فيلم پر‌بازيگر، اثري متفاوت در كارنامه كاري روح‌الله حجازي نسبت به دو فيلم «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» و «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم» محسوب مي‌شود و داستان يك خانواده است كه به دليل يك اتفاق، دور هم جمع مي‌شوند. نيكي كريمي، علي مصفا، طناز طباطبايي، بابك حميديان، ريما رامين‏فر، سحر دولتشاهي، بابك كريمي، بهرنگ علوي، حسام محمودي، پانته‏آ بهرام، مرواريد كاشيان، رابعه مدني، كيميا مراديان، مليكا پارسا و حسام رحيمي‌منش به عنوان بازيگر در اين فيلم حضور دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون